Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1223 ggr
[SvenA]
8/4/10, 12:28 PM

Stängda dörrar

Numera ska man själv öppna dörrarna om man ska åka pendeltåg i stockholm vilket utestänger synskadade från att kunna åka pendeltåg ensamma

Problemet är att knappen man ska öppna dörren med sitter i själva dörren och sticker inte ens ut en bit så man kan inte hitta dem om man inte ser

Dessutom går dörrarna ut mot den som trycker på dörröppnaren

Så talar man om att allas lika värde och allas lika rätt i samhället men det gäller tydligen inte funktionshindrade

Annons:
DesK
8/5/10, 10:40 AM
#1

En sådan här sak ger också anledning att se över detta med ledsagarservice. I praktiken blir det omöjligt för en synskadad att åka pendeltåg utan ledsagare eftersom knappen till dörröpningen är utformad som den är. Någon kanske menar att man kan fråga en medpassagerare, men det är ju inte heller så lätt när man inte ser.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SvenA]
8/5/10, 2:00 PM
#2

Det är som allt annat i samhället vi som inte ser ska ställa oss och skrika rätt ut och fråga om det är mågon vänlig själ som kan hjälpa osss

Om man tar mig som är både blind och rullstolsburen så ska jag om jag skulle påka pendeltåg även leta upp en speciell dörr där det finns en ramp

[Beavis]
8/6/10, 5:09 PM
#3

Jag såg idag (har sett tidigare också iof) Att de börjat sätta upp informationstavlor för blinda i tunnelbanan, Stationen jag var på idag var hötorget, Det är ett framsteg ett litet men ändock ett framsteg.

[SvenA]
8/6/10, 5:20 PM
#4

Vad var det för information?

[Beavis]
8/6/10, 6:34 PM
#5

De har satt upp någon sorts "tavla" vid kartorna/tabellerna med blindskrift/ punktskrift med vägvisning och lite annat. Inte det bästa jag sett men en början som sagt.

Upp till toppen
Annons: