Annons:
Etikettbemötanden
Läst 1593 ggr
[SvenA]
8/4/10, 3:35 PM

Etermedias syn på funktionshinder

Vi har en mycket märklig etermedia värld här i landet .

I all etermedia och då särskillt Tv sofforna där ser man aldrig en mäniska som är rullstolsburen eller är helt blind och använde den vita käppen.

Vad detta beror på kan man bara spekulera om vad det beror på kan det vara så att vi som har synliga funktionshinder inte ska få synas i samhället ska alla som inte har sådana funktionshinder inte behöva utsättas för dessa mäniskor, eller vad det nu kan vara för fel på oss? eftersom vi inte får synas i de olika debattprogrammen eller i morgonsofforna.

Risken är ju att vi råkar berätta några hemska sanningar om hur det fungerar i samhället, när man är helt beroende av andra mäniskor för att få sin vardag att fungera.

Det skulle vara för hemskt om det kom fram att vi inte får det praktiska hjälpen som vi verkligen har behov av och att vi inte omfattas av de mänskliga rättigheterna som Sverige har skrivit under och lovat att följa

Något måste vara fel i etermedias sätt att se på oss funktionshindrade

Annons:
[Beavis]
8/6/10, 5:06 PM
#1

Ja de får gärna bjuda in mig till morgonsofforna. Jag kan prata om virkning om det är kravet? Bara jag får komma dit o käka gratis i studion. Tidig buss och tunnelbana till värtahamnen … jag e där

[SvenA]
8/6/10, 5:23 PM
#2

Vi får väl se till att få komma samma dags så har de något att bita i

DesK
8/6/10, 11:55 PM
#3

Vi kanske skulle samla ihop ett gäng som kan tänka sig att ställa upp i diverse tevesoffor med mera.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
8/7/10, 1:09 AM
#4

Växer sajten med fler engagerade som skriver finns ju risken att de kontaktar oss för att få med någon i nån disskussion.

[SvenA]
8/7/10, 10:29 AM
#5

Det är nog det bästa att sajten växer men det ena utesluter inte det andra

[Beavis]
8/20/10, 2:43 PM
#6

Nu när det är valår så borde vi ha större chans att synas och märkas i media? Det tycker jag mig se på att du varit med på flera ställen till exempel. Om fler av oss som är irriterade över sakers tillstånd skriver eller mejlar, ringer till en reporter kan vi få fram vår sak nu…

Annons:
[SvenA]
8/20/10, 5:28 PM
#7

Det är det som är det största problemet med dom funktionshindrade man är så rädd för att synas och hööras på alla möjliga sätt

Man knyter hellere näven i fickan än högt påtalar dom brister som verkligen finns i samhället

Det räcker inte med att en person för fram en massa åsikter utan det måste vara många som för fram samma åsikt för att man ska någon förändring tillstånd

[Beavis]
9/6/10, 10:39 PM
#8

Det vi alla behöver göra är att ta för oss i samhället. Röra oss utomhus delta i samhället efter vår förmåga. När vi gör det och omvärlden ser hur illa anpassat det är eller bara blir uppmärksammade på att det faktiskt finns synskadade och rörelsehindrade som inte bara sitter hemma och inte gör något utom att kosta pengar. Kanske vi även kan få igenom reformer? och synas i media kommer vi ju att göra då mer eller mindre frivilligt då det kanska kommer vara så att vi syns i bakgrunden på pressbilder?, intervjuade för någon samhällsfråga kanske som statister i film osv…. Så alla som kan eller inte kan ut och rör er i samhället, strunta i att det är svårt och omständigt eller att kanske folk stirrar? ni ser det inte i alla fall, utan njut av hösten.

[SvenA]
9/6/10, 10:47 PM
#9

Mycket bra förslag

Jag skriver ofta till media och påtalar att vi finns och sänder med min avatarbild det är ett sätt att uppmärksama våra frågor det behöver inte vara något märkvärdigt alls

Var även med och svara på dom inlägg som kommer i olika tidningar ochpåpeka vad ni tycker så får vi fram våra frågor också på detta sätt

[Beavis]
9/6/10, 10:55 PM
#10

Ja du kan även bli en pest i Bro genom att mot bättre vetande och säkert deras rekomenation åka ut på byn med stolen och käppen. Genom att du tvingas be om hjälp för att ta dig fram kommer det om du gör det upprepade gånger att komma fram till kommunledningen och deras omsorgschef. Som till slut kanske inser att de måste tilldela dig en ledsagare eller PA eftersom det är deras ansvar om du skadar dig när du är ute på egen hand. De flesta människor är så snälla att de kan ge dig hjälp eller hänvisning om du frågar om vägen etc.

[SvenA]
9/6/10, 11:00 PM
#11

Kommunledningen vill inte förstå hur det är att leva som rullstolsburen och inte se det ser man på deras kommentarer till domstolarna

Här i kommunen tiger dom helt dom törs inte ta en debatt i dessa frågor alls

[Beavis]
9/6/10, 11:04 PM
#12

Det är därför du skall ta debatten till dem. Låta deras väljare se hur illa du/ni behandlas genom att ge dig ut och irra på byn. Jag vet inte hur pass du har bekanta i närheten om du vill ha sällskap? Men aktioner är det bästa sättet för att belysa ett ämne tror jag.

[SvenA]
9/6/10, 11:13 PM
#13

Jag visar mig ofta på byn så jag är välkänd här

Annons:
Upp till toppen
Annons: