Annons:
Etikettfärdtjänsten
Läst 2128 ggr
[SvenA]
2010-03-27 17:04

Färdtjänsten i Stockholm blev dyr

Borttagande av kostnadstak på färdtjänstresorna gjorde Fredrik fattigare

Han är blind och beroende av färdtjänst. Det är med besvikelse Fredrik Ahlkvist berättar att hans senaste faktura på fritidsresor hamnade på över 4 000 kronor.

Läs hela artikeln här

http://gt.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5423708

Annons:
Leffe
2010-03-27 21:04
#1

Tycker man inte ska behöva betala mer för färdtjänst än vad till exempel jag gör med mina resor. Alltså ett månadskort som maxkostnad

[SvenA]
2010-03-27 21:14
#2

Det ser väldigt olika ut i hela landet när det gäller vad man betalar för att kunna åka färdtjänst

Här i stockholms län betalar vi samma avgift som de som reser med allmäna kommunikationer vi har samma månadskostnad som alla ndra

Leffe
2010-03-27 21:17
#3

I vilken kommun det än råka vara så ska ingen betala mer än vad maximala beloppet är för den som åker vanlig kollektiv trafik i respektive kommun

[SvenA]
2010-03-27 21:21
#4

Det är den principen man driver att alla ska betala lika mycket oavsett om man har ett funktionshinder eller ej

Leffe
2010-03-27 21:28
#5

Det gör man väl inte i fallet ovan. Han fick betala 4000 kronor under två månader för färdtjänsten i Stockholm. När jag kollar S L hemsida så blir kostnaden för mig 690 kr per månad. Alltså 1380 kr. Sedan vet inta jag om resor till och från Gotland ingår i hans summa. Dessa resor till och från Gotland tillkommer för mig

[SvenA]
2010-03-28 10:48
#6

Att det blir så här beror på att han bor och är skriven på Gotland han är bara här i veckorna och arbetar här i stockholm

Då betalar man Gotlads färdtjänsttaxa för fritidsresor

Man kan inte som arbetspendlare med övernattningbostad i stockholm och vara beroende av färdtjänst få ett tillfälligt färdtjänsttillstånd här i stockholm för fritidsresor under veckorna

Det är där problemet liggger han som alla andra ska kunna utnyttja detkostnadstaket som icke färdtjänstresande kan göra genom att köpa sitt månadskort här i stockholm

Reglerna för färdtjänst måste förämdras så att man kan göra som alla andra ta ettt arbete på annan ort under veckorna

Som det är i dag så kan man bara bli beviljad färdtjänst för fritidsändamål i sin hemkommun

och då får manbetala de avgifter som gäller i hemkommunen

Så för de som är beroende av färdtjänst rimmar det dåligt medden arbbetslinje som alliansregeringen driver

Annons:
Leffe
2010-03-28 14:07
#7

Det ska aldrig få kosta mer än det gör för andra. Bor jag på Gotland så köper jag de kort eller biljetter som behövs för att åka där. Jobbar jag sedan i Stockholm så köper jag kort där. Så ska det vara för den här killen också.

Allt detta får mig att tänka på en idé jag haft förut. Enhetstaxa över hela landet på kollektiva färdmedel och färdtjänsten är ju ett komplement till dessa färdmedel och ska gå under samma taxa

Upp till toppen
Annons: