Annons:
Etikettbemötanden
Läst 1322 ggr
[SvenA]
3/28/10, 2:04 PM

Politikerna har inte glömt – de struntar i oss

ATT RÖSTA KOSTADE 300 KRONOR Monica Ahlkvist på Gotland är blind och behöver ledsagare om hon ska gå ut. Om hon vill rösta och behöver ledsagare och färdtjänst för att ta sig till vallokalen kostar det henne 300 kronor. - Politikerna struntar i oss. Får vi bara mat och vård ska vi vara nöjda, säger hon.

Läs hela artikeln här

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/04/handikapp3.html

Annons:
Leffe
3/28/10, 2:10 PM
#1

Tyvärr blir samhället värre och värre

[SvenA]
3/28/10, 2:27 PM
#2

Det är det som är så hemskt att man struntar i sina medmäniskor

Linnea
4/30/10, 10:54 AM
#3

Helt förjäkligt detta. Frågan är väl knappast vem man ska rösta på utan snarare om det är lönt att rösta? Samma skrot och korn allihop.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[SvenA]
4/30/10, 2:31 PM
#4

Det är det som äär det stora dilemmat vilken är minst sämst

[Beavis]
5/14/10, 8:44 PM
#5

Helt sjukt.. Men kunde hon inte ha beställt en taxi till vallokalen? Ofta är ju taxiförarna hjälpsamma och kunde ha hjälpt xxxx in i lokalen och eventuellt gett personen blanketter? Jag vet inte om valsedlarna i detta land är blinanpassade? Det borde de iaf vara med punktskrift. Det tycker jag borde vara i partiernas intresse?

[SvenA]
5/15/10, 10:06 AM
#6

Vi som inte ser har inte samma möjligheter till valhemligheter som alla de som ser eftersom det inte finns anpassade valsedlar för oss

Att ta taci till vallokalen är dyrt för många eftersom taxorna är väldig olika i landet det kan bli flera hundra kronor bara för att kunna rösta förutom ledsagarkostnaderna så för hennes del skulledet nog inte vara en löösning och i bland ligger vallokalen väldigt när och det skulle då räcka med ledsagning och även för ledsagning är det väldigt stora skillnader i kostnad i landet

Annons:
[Beavis]
5/16/10, 1:55 PM
#7

I stockholm kostar enkel resa 70-80 kronor om man har färdtjänst. Du har verkligen ett dilemma där som dessutom behöver ledsagning. För övrigt ty cker jag att Punktskrift borde vara standard i vallokalerna och valsedlarna nu när vi har lag om tillgänglighet.

Tillgänglighet är ju inte bara ramper och hissar

[SvenA]
5/16/10, 2:51 PM
#8

De t är så att man också får betala en extra avgift för att ledsagaren ska få följa med även den varierar väldigt i landet den med i stockholms län är det för närvarande 20 krnor för varje resa men på andra håll i landet kan det kosta en viss del av taxametebloppet och det kan bli väldigt dyrt

[Beavis]
5/16/10, 5:11 PM
#9

Låter riktigt illa. Förr i tiden fick man ju ta upp till tre passagerare med sig i taxin på färdtjänst. jag trodde det gällde fortfarande?

[SvenA]
5/16/10, 10:13 PM
#10

Så är det inte längre jag som blind får inte ha ledsagare med mig utan en extra avgift på 20 krnor per resa så för mig blir det en kostnad på 40 kronor extra bara för att jag inte ser

det är inga andra i samhället som måste betala för att få ha sina ögon med sig

[Beavis]
5/16/10, 10:16 PM
#11

Nä det är ruskigt. lider med dig där. tur att du har din fru ialla fall. även om inte hon kan följa med dig på allt.

Upp till toppen
Annons: