Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1561 ggr
[SvenA]
2/26/10, 11:21 AM

En seende rullstol för synskadade

För blinda och synskadade personer kan det vara svårt att manövrera en elektrisk rullstol. Men vid Luleå tekniska universitet pågår just nu ett projekt som kan förändra och förbättra livssituationen drastiskt för äldre och rörelsehindrade personer. Det handlar om en rullstol som själv kan läsa av omvärlden och överföra information till sin brukare.

LÄS HELA ARTIKELN HÄR

http://www.cmtf.umu.se/projekt08_17.html

Annons:
Leffe
2/26/10, 12:25 PM
#1

Kan man få bilar att köra av sig själv och undvika hinder och liknande så borde det gå med en elrullstol också

[SvenA]
2/26/10, 1:52 PM
#2

Jag har skrivit till dem och väntar svar på hur långt det har kommit då jag är i stort behov av en sådan lösning

Maria
2/26/10, 8:02 PM
#3

Jättespännade.

Har ni åkte med någon elrullstol någon gång? Jag har provat en sådan där man styr med en joystick. Jösses vad svårt det var.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
2/26/10, 8:53 PM
#4

Det är precis lika svårt att gå bredvid och köra

Maria
2/26/10, 9:09 PM
#5

Jag kan tänka mig det

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
2/27/10, 10:09 AM
#6

#4 Vad är det som är lika svårt

Annons:
Leffe
2/27/10, 4:36 PM
#7

#6 Som att sitta i och köra med joystick om man inte är van

[SvenA]
3/5/10, 2:15 PM
#8

Jag har nu varit i kontakt med forskarna och anmält mitt intresse som testpilot för detta projekt

Så nu är det bara att avakta och har jag tur så får jag vara med och testa detta vilket skulle vara underbart om det fungerar

Tänk er vilken frihet detta kan bli om man kopplar i hop det med ett GPS system

KimE
3/17/10, 9:51 PM
#9

Jag har använt gps ganska mycket till att navigera i skogsmark och efter vägar.

När jag började (1996) använda det låg man ofta fel 200 m  nu är det felet rättat till så nu ligger man oftast inom + - 10 m.

Problemet är att det inte funkar 100% alla dagar det är inte så allvarligt om man kan se att man befinner sig 100 m fel.

[SvenA]
3/17/10, 9:58 PM
#10

Problemet är mär man inte ser alls man måste kunna lita på det helt

KimE
3/17/10, 10:22 PM
#11

Ja och det kan man inte nu , det är problem med moln ibland , och om det är terrorhot mot USA kan störningar läggas in.

[SvenA]
3/18/10, 1:05 PM
#12

Tyvärr är det nog så så man måste tyvärr alltid ha en ledsagare med sig för att kunna komma dit man vill

Upp till toppen
Annons: