Annons:
Etikettbemötanden
Läst 1684 ggr
[SvenA]
1/20/10, 1:14 PM

Facebokutestänger synskadade

Facebok utestänger de synskadade som läser med skärmläsare det fungerar inte att logga in på deras sidor då de har hoppamde lösen som man ska skriva in vilket skärmläsare inte klarar av att tolka

Det går inte heller att komma i kontakt med det företag som ligger bakom detta

för det finns inga som helst kontaktuppgifter på deras sida

¨Så synskadade är som vanligt utestängda från det som de flestat talar om

Annons:
Maria
1/20/10, 3:01 PM
#1

Det hade jag ingen aning om

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
1/20/10, 3:27 PM
#2

Det är mycket som vi som läser är utestämgda i från

Maria
1/20/10, 3:31 PM
#3

Jo jag börjar förstå det. Kan bara hoppas att utvecklingen och framför allt viljan går framåt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
1/20/10, 3:49 PM
#4

Det mesta hamdlar om vilja från de som bestämmer över innehållet på olika saker

Det finns allt för mycket fördommar om oss synskadade

Att vi inte kam saker bara för att vi inte ser

betyder inte att vi inte kan lära oss saker vilket vissa tyckstro

Maria
1/20/10, 3:55 PM
#5

#4 Kan det inte handla mer om pengar tror du? Att människor tycker att synskadade är en minoritet och tycker att det blir onödiga kostnader och mer jobb snarare än fördomar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
1/20/10, 4:14 PM
#6

Det mesta handlar om viljan efter vad jag har förstått av det jag har hört av de som utvecklar olika saker

Kostnaden blirinte högre bara för att det blie tillgängligt för så många som möjligt och de flesta kommer att se sämre när de blir gamla

Annons:
Maria
1/20/10, 4:16 PM
#7

Jo visst är det så men det är svårt att få människor att tänka långsiktigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
1/20/10, 10:17 PM
#8

Tyvärr är det såå

Jenna-Gun
1/20/10, 10:30 PM
#9

Men var har ni fått de uppgifterna från. Jag loggar in på Faceboob med mailadress o lösenord.

Är ju inne flera ggr om dan ju.

När jag var inloggad sparade jag sidan i favoriter och klickar bara på den länken så kommer jag in. Det är ytterst sällan jag behöver logga in  annars.

[SvenA]
1/20/10, 10:35 PM
#10

Det kommer upp en sida där det är hoppamde inlloggningsuppgifter som skärmläsaren inte hittar och då kommer man inte heller vidare

Jenna-Gun
1/20/10, 10:54 PM
#11

Men vad konstigt. Vilken webbläsare har du

Sigrid-pa-Pottan
1/21/10, 12:46 AM
#12

Det här verkar vara en utveckling av vad jag skrev i annan tråd häromdagen. Min erfarenhet är att Facebook funkar urdåligt med min skärmläsare (Supernova version 9, ja den är förlegad har jag förstått och jag hoppas snart få en som är mer up to date).

Talsyntesen har envisats med att bara "se" den blå texten, alltså länkar, men ignorerar det vita texten, alltså kommentarer som användarna skrivit in. Fast det här råkar jag i och för sig ut för även på iFokus ibland. Men får man inte uppläst vad som är skrivet på en sida så är det ju rätt meningslost.

Men alldeles nyss så provade jag att gå in där och då lästes allt upp. Jag blir inte klok på det… Dock är det ju ett elände så fort man vill skriva något på t ex ett allmänt forum där, för då måste man skriva in den förvrängda texten som finns på 2 bilder som visas, och detsamma måste man göra för att registrera sig på facebook och om man vill bli vän med någon, Och där står i alla fall jag mig tämligen slätt.

Jag ser själv såpass att jag kan kompensera att skärmläsaren inte "hittar" all text genom att förstora skärmbilden, men de som inte ser alls, hur gär de i det läget? Dessurom är det såpass ansträngande för mig att läsa med ögonen så jag skulle mycket nellre slippa det.

Och dessa händelser som hela tiden måste "bekräftas" är även jag utestängd från om ingen seende hjälper mig. alternativet är att återge vad som hörs på engelska på en ljudfil av urusel kvalitet, eller att registrera sitt mobilnummer hos facebook. Och det sista ska man  väl passa sig för, för då riskerar man att bli av med de pengar man har innestående på mobilen, som debiteras som betalning för allenanda tjänster man påstås ha beställt.

Nej, det är helt klart mycket som skulle kunna förbättras för att göra internet tillgängligt för alla. Och det gäller väl inte bara internet. Är det någon mer än jag som ännu inte lärt sig alla jordens språk, som t ex översätts på textremsor i TV-inslagen?

[SvenA]
1/21/10, 9:10 AM
#13

Jag har superbnova 9,3 och den fungerar inte på facebok och jag tror inte att de nyare versionerna är bättre på att hitta de hoppand inloggningarna det är att de inte ligger i rad som gör att de inte hittas skulle jag tro

Och jag som inte ser alls vad som finns på skärmen kan inte komma in på facebok så länge man envisas med dessa hoppande texter man ska fylla i

När man fyller i lösenord på andra ställen så säger skärmläsaren bara svart cirkel och man vet inte on man har skrivit rätt lösenord

Är man seende så kan man alltid se vad man skriver in men det kan inte vi eftersom skärmläsaren bara säger svart cirkel

Så det är väldig skillnad på att ha synrester och att inte se alls vad man gör

Annons:
Sigrid-pa-Pottan
1/21/10, 1:26 PM
#14

#13 Javisst är det en avgörande skillnad om man har synrester eller inte ser alls! Jag hamnar ofta i knipa men kan i många gånger trots allt lösa det i och med att jag med anpassning ändå ser en hel del på skärmen. Och kan då inte låta bli att undra hur ni som inte ser alls skulle klara av det i samma situation. Jag inser helt klart att internet inte är tillgängligt för alla då!

Att syntesen läser "svart cirkel" beror helt enkelt på att det är de tecken som visad på skärmen när man skriver l lösenordsfältet. Inte heller en seende kan alltså se på skärmen vilka tecken man skriver in. Men den som ser kan ju i alla fall titta på tangentbordet och se vilka tangenter man trycker på.

Ett tips kan vara att ha lösenordet i ett dokument i datorn och kopiera det därifrån och klistra in det i lösenordsfältet när man vill logga in. då är inte risken så stor att man råkar skriva fel.

[SvenA]
1/21/10, 2:30 PM
#15

#14 Det där att kopiera är en sak jag utnyttjar och det är som du säger de seemde kan alltid titta på tangentbordet

Jag vet hur det var innan jag förlorade synen hur lätt allt var då om man jämför med nu

fast man lär sig stämdigt nya saker som iicke seende

Sigrid-pa-Pottan
1/21/10, 3:25 PM
#16

#15 "fast man lär sig stämdigt nya saker som iicke seende"

Ja, det är ju så det är, man får försöka utveckla nya strategier och förmågor när man förlorar förmågan att  med hjälp av synen göra vad man tidigare klarat av.

Jenna-Gun
1/22/10, 4:13 PM
#17

Men jag loggade in med mailadressen och mitt lösenord  i morse.

Inga konstiga bokstäver  alls.

[SvenA]
1/22/10, 5:04 PM
#18

Jag vet bara att det inte fungerar om man ska göra inlägg för då ska man logga in och då kommer det upp en ruta med hoppande tecken som ska fyllas i

Det är många icke seende som har stora svårigheter med facebok efter vad jag har hört det ska eventuellt fungera bättre i mobilen men det är ett dyrare alternativ

Sigrid-pa-Pottan
1/22/10, 5:13 PM
#19

#17 Det är inte när man loggar in sig på sitt konto jag avser. Men är man i ett diskussionsforum (öppet) så krävs det att man för varje inlägg man skriver måste man "bekräfta" att man är "seriös" (antar jag) genom att i 2 skrivfält återge den förvrängda text som står på 2 bilder intill. Så måste man även göra om man vill lägga till någon som vän och när man första gången registrerar sig på facebook.

Kan kanske jämföras med om man hade varit tvungen att skriva in ett eller två lösenord (nya för varje gång) för varje inlägg man skriver på iFokus. Hemska tanke!

Vad det är för lösenordsfält Sven har problem med vet jag inte riktigt.

[SvenA]
1/22/10, 5:25 PM
#20

Det vet jag inte heller i och med att jag inte ser det själv jag vet bara att det inte fungerar att göra inlägg för mig

Jag tänker inte ens försöka klara det längre för kan man inte se till att det fungera för oss så är jag inte heller intresserad av detta företag

Jag vill ha saker som fungerar lätt även för oss som inte ser annars blir man ännu mera beroende av andra vilket inte är något att sträva efter

jag vill kunna vara självständigt i största möjligaste mån

Annons:
Sigrid-pa-Pottan
1/23/10, 12:50 PM
#21

#20 Sund inställning att skita i en sajt som inte fungerar. Å andra sidan så är det ju helt åt skogen att av ren dumhet-slönet-okunskap-arrogans utestänga grupper av användare på det sättet. Hade de ansvariga haft bara lite intresse så borde det varit annorlunda.

För egen del tycker jag inte att facebook ger så mycket, så därför saknar jag inte i så hög grad att det är så svårtillgängligt, men det handlar ju om principen att ingen borde behöva känna sig utestängd.

Jag hade inte läst inlägg #18 då jag skrev #19, men nu förstår jag ju att det är samma fenomen vi avser.

[SvenA]
1/23/10, 4:17 PM
#22

Det är bara att beklaga att de som driver facebok inte vet hur det ser ut i samhället

att det faktiskt finns blinda som kan hantera datorer lika bra som de seende bara man gör de tillgängliga

Jenna-Gun
1/26/10, 8:25 PM
#23

Jag skriver lika lätt inlägg på Facebook som jag skriver här. Möjligt att det finns andra sidor där. Men dem har jag inte hittat än.

[SvenA]
1/26/10, 9:11 PM
#24

Du kanske har synrester du kan utnyttja fortfarande men det har inte jag jag måste lita till vad datorn säger med talekot

Upp till toppen
Annons: