Annons:
Etikettbemötanden
Läst 1063 ggr
DesK
2010-01-16 12:36

Synskadad och hörselskadad

Jag har funderat över detta med vilka som betecknas som synskadade och /eller hörselskadade.

om jag hör dåligt och har eller behöver hörapparat så räknas jag som hörselskadad, men om jag har glasögon eller behöver glasögon så betecknas jag väl inte alltid som synskadad? Vari ligger skillnaden?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[SvenA]
2010-01-16 16:31
#1

Vem är synskadad?Synskadad är den som har svårt att läsa tryckt text eller den som har svårt att orientera sig med hjälp av synen. Vi är cirka 100 000 människor i Sverige som är synskadade. De flesta av oss kan svagt skönja färger och föremål eller ser med starkt begränsat synfält. Andra har svårigheter när det är mörkt eller när det är skarpt solsken.

Med eller utan synrester

Lässvårigheter kan alltså vara mer eller mindre grava. En stor majoritet - uppskattningsvis cirka 85 procent - är äldre och har användbara synrester. De kan läsa tryckta texter om texten är tillräckligt stor. God kontrast och logisk layout ökar läsbarheten. Övriga har så pass nedsatt syn att de behöver använda omvägar av något slag, till exempel läsa punktskrift, lyssna på band eller syntetiskt tal på dator eller låta någon läsa upp texten åt sig. Många sådana omvägar har organiserats i samhället. De fungerar mer eller mindre bra. Gränsen mellan grava och lindriga synskador är flytande. Många kan läsa korta tryckta meddelanden men använder andra medier för långa texter.

Texten kommer från SRF Stockholms och Gotland län

Anna-C
2010-01-28 22:51
#2

jag vet inte om det stämmer, men jag uppfattar skillnaden så här, alltså inte vad SRF och HRF tycker, utan hur folk i allmänhet uppfattar det:

hörselskadade är alla som inte hör perfekt

synskadade är dom som ser så dåligt att dom inte klarar sig med att par glasögon från optikern

är man gravt synskadad & (gravt?) hörselskadad så är man dövblind. Det kan man vara även om man kan kommuniera med andra utan teckenspråk/taktil teckenspråk. Jag tror att gränsen för hörselskadan och synskadan är annorlunda för dövblinda än för de som "bara" är hörselskadade och synskadade

DesK
2010-02-15 11:11
#3

Man kanske kan säga att om glasögonen och eller hörapparaterna gör så att man har god syn och god hörsel så är man egentligen inte direkt vare sig synskadad eller hörselskadad. Detta gäller väl vid de flesta lätta till medelsvåra nedsättningar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SvenA]
2010-02-15 12:16
#4

Det låter vettigt för mi

Upp till toppen
Annons: