Annons:
Etikettbemötanden
Läst 1371 ggr
mona43
2009-11-28 16:12

Bemötande vid funktionshinder

Min son med autism/ADHD och epilepsi, är en enormt orolig pojke, han förstår inte att man skall sitta stilla i bilen, och tar därför lös bältet ofta, och hoppar runt i bilen och skoltaxin, han har också stora problem med sin epilepsi, risken är enormt stor att han ställer till en livsfarlig olycka en dag.

Därför ansökte jag på försäkringskassan om ett sittskal till honom, det är utformat efter hans kropp, han sitter då i detta skal när han åker, fastspänd i ett fyrpunktsbälte, utformat så han inte kan ta lös sig själv, och komma åt att skada främst chauffören.

Men försäkringskassan säger blankt nej, han anses inte bo hemma tillräckligt mycket är försäkringskassans argument, pojken är 14 år kroppsligt och smidig och stark, men han är inte 14 år rent psykiskt.

Han bor på ett boende men åker ofta hem, resorna måste vara säkra för både honom och andra i bilen, men det argumentet biter inte på försäkringskassan, jag har överklagat två gånger, de har fått en utförlig redogörelse från mig, en redig bunt med intyg från läkare, kuratorer och andra, samt till och med hans lärare i skolan, de berättar om hur han är, och vad han behöver, men försäkringskassan struntar helt i detta.

Ett sittskal skulle han ha hela tiden han åker i någons bil, även mellan skolan och boendet, och när han åker hem, men han skulle också få möjligheten att komma ut bland folk på ett helt annat vis än nu, en pojke behöver få komma ut på bra positiva fritidsaktiviteter, inte bara vara hemma som det så lätt blir nu, om han skall ut på något numera, måste någon vara med i bilen och sitta bredvid honom under resan, en person som får fungera som färdvakt, men det är ohållbart att ha det så.

Kommunen hänvisar till försäkringskassan, och försäkringskassan till kommunen, sonen, och vi föräldrar kommer i kläm, men den som blir mest lidande är sonen, han älskar att åka bil, men får tyvärr inte åka så mycket, på grund av deras idiotiska regler och tänkande.

Hans handikapp och epilepsi ställer till med stora begränsningar redan i livet. Man blir så förtvivlad som förälder när de inte förstår en så enkel sak.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[SvenA]
2009-11-28 17:20
#1

Detta visar på att det inte finns någon förståelse för personermed funktionshinder

Jenna-Gun
2009-11-30 22:35
#2

Har börjat ha den vita käppen med när vi far och handlar. Får jättebra bemötande så.

Gäller andra kunder och personalen

[SvenA]
2009-12-01 06:08
#3

#2 vAD BRA

Upp till toppen
Annons: