Annons:
Etikettbemötanden
Läst 5376 ggr
sisal
2009-09-17 02:55

Bemötande

Jag är seende, men är nyfiken på hur du/ni som synskadade blir bemötta? Och hur vill ni bli bemötta? Inom Teater Sörmland, där jag jobbat har vi på uppdrag av Patientnämnden, Landstinget och Iris Hadar bland annat, jobbat just med "bemötanden" i utbildningssyfte för personal på vårdcentraler, lasarett och även inom restaurangbranschen.

Och alla de scener vi spelar upp bygger på verkligheten, vi har intervjuat folk med olika funktionshinder, vi har tagit del av avidentifierade anmälningar till patientnämnden.

Jag förstår av de flesta trådar jag läst att det inte är lätt, skyltar som står i vägen, inga bra kösystem och så vidare.

Vad kan jag som seende göra för att underlätta eller påverka?

Hoppas att mitt inlägg inte blev för svamligt, då skyller jag på den sena timmen. Flört

Annons:
[SvenA]
2009-09-17 07:42
#1

Det du kan göra är att se till att det inte står en massa saker i ägen och att det finns fria gångstråk så att man inte snubblar över olika saker

När det gäller personligt bemötande är det viktigt att du talar direkt till den synskadade

och inte till ledsagaren

Tala alltid on att det är den synskadade du talar till vet du namnet på personen så säg namnet på personen du talat med om det är flera som finns i närheten

När man konner in i ett rum där det finns en synskadad är det viktigt att du talar om att det är du som kommer in i rummet och vad du ska göra i rummet

Vid sammankomster där det finns synskadade med är det viktigt att alla i rummet talar om vilken man är detta gäller givetvis inte på teaterdär alla skådespelarna inte hela tiden kommer och går

Är det något mera så är det bara att fråga igen

Emeliestillfors
2009-09-23 14:48
#2

mer funktion än snyggt i affärerna. alla saker som står lågt på golven, jag ser fortf lite btw…

om jag går med käpp ute blir bemötandet ofta en reaktion som fy dig du ser ju faktiskt! du beh ingen käpp!

så lite mer info  överlag så man kan få gå ut o känna lite mer trygghet än skamsenhet.

och det är aldrig ngn som vill stanna o ta emot ens ursäkt o förklaring till varför man just knäat ner deras barn o fått det blöda el ngt. då de ofta låter dem springa runt och då olyckligtvis ofta framför fötterna på mig o de blir ju skiträdda o ledsna öer en främling sådär. så ingen tröst el förlåt hjälper.

Och det känns faktiskt ibland som att de e lättare i just bemötandet, inte i vardagen att klara saker, men i bemötandet att vara helt blind med ledsagare el dylikt för då vet de att de ska ta  hänsyn osv. mot mig så syns det inte o ingen vill/hinner stanna o lyssna på förlåt jag e synskadad.

man tas för given liksom.

vilket e lätt med alla osynliga handikapp.

[SvenA]
2009-09-23 17:45
#3

Visar vi oss inte själva ute så kan vi alldrig få gehörför de problem som en synskada faktiskt ger

Att vli dåligt bemött bara för att man ser dåligt är väldigt jobbigt för många och at få kommentar för att man har vitkäppen visar mera om den som kommenterar detta än den som bär den

Käppen talar ju fahtiskt om att man inte ser så bra så det är lika mycket en upplysning till omgivningen som en hjälp för en själv

Emeliestillfors
2009-09-23 18:22
#4

Ja jag brukar säga det för mig själv. endel är ju okunniga och drar likhetstecken mellan käpp och helblind och blir då smått sura för de känner sig lurade på något sätt.

Detta känns urfånigt men det finns de som till och med sagt det till mig.

Men så får man nog tänka till majoriteten också, de flesta ger inte ifrån sig ett ljud och bara flyter med i samhället. men det är tyvärr lätt att haka upp sig på dem som sårade en eller gjorde dagen svårare för en.

Min far som också har rp hittade ett par bra länkar som socialen i norge gjort tror jag. det är olika informationsvideos som beskriver en vardags situation som bussen eller dylikt. ska kika om jag hittar dem länkarna. det är något vi isverige också borde sända på tv.

[SvenA]
2009-09-23 23:01
#5

Tala bara om att det är filner i länkarna för jag ser inte om det är filmer och skärmläsaren hittar det inte heller

Man kan inte ge ut för mycket information om hur det är att leva neden synskada

Emeliestillfors
2009-09-24 19:35
#6

Ja just det, det är videolänkar jag menar. men andra kanske kan kika på dem och så, de som bestämmer vad som ska ses på tv och så vidare.

jag ska leta efter dem. har ännu inte fått tummen ur och gjort det. :)

Annons:
Emeliestillfors
2009-09-24 19:37
#7

http://www.ingenhindring.shdir.no

här är länken för de som kan kika på den.

[SvenA]
2009-09-24 19:49
#8

Det är bra att du lägger upp iformation även om jag inte ser den själv

Men det finns ju besökare som kan se dessa saker så det är bara bra med information

Synd bara att det inte var någon som berättatde i filmen vad den handlade om

Emeliestillfors
2009-09-24 19:50
#9

Jaa, det borde det vara!

Något för sverige att ta efter och utveckla, då med ljud :)

[SvenA]
2009-09-24 20:01
#10

Jag förstod en hel del även om jag inte såg bilderna det var någon som var ute och åkte buss med ett litet barn så jag gissar att de hade en barnvagn med sig

sisal
2009-09-24 23:16
#11

Nu har jag sett länken, eftersom jag är seende. Det är alltså en informationsfilm. Den handlar om 3 personer med funktionshinder, en rullstolsburen, en synskadad, och en med hörselskada + en man med tvillingbarnvagn.

De ska alla ta sig till en jobbintervju som startar kl 09.00.

Sidan vänder sig framför allt till funktionshindrade.

Men att då inte för personer med synskada ha en röst som talar om var man på sidan befinner sig tycker jag är konstigt. Som seende är det ju lätt att trycka på alla "rätt" flikar.

Lite till vänster om själva filmklippet kan man trycka på "syntolkad version av filmen" vilket innebär att en berättarröst talar om vad vi "ser", men är man hörselskadad har man väl ingen nytta av det?

Det står visserligen små korta kommentarer under scenerna typ: hissljud, dörr stängs, gatuljud osv.

Kanske finns det olika versioner av sidan beroende på handikapp, men jag hittar inga.

Kan också tala om att alla kom försent till intervjun.

[SvenA]
2009-09-25 07:19
#12

Det finns problem med kanappar i sådana inslag det är att skärmläsaren inte ser dessa knappar så då spelar det ingen roll att dessa knappar finns

så filmen kan inte vända sig till oss som inte ser alls det är bara för de som har någon syn kvar

Emeliestillfors
2009-09-27 18:52
#13

ja, och det är ju ett bevis på hinder i vardagen, och som sagt vi i Sverige borde kunna utveckla denna idé.

Med bättre funktioner och visa fler än funktionshindrade så att de som borde få reda på det, de som inte delar samma funktionshinder mm.

Alla behöver en aha-upplevelse för andras situation för även om jag är funktionshindrad sj glömmer jag lätt hur det kan vara för andra med andra handikapp i vardagen. det tror jag är ett generellt fenomen hos många i samhället.

tyvärr är jag och många andra så. men man behöver se och lyssna till andras behov för att göra det lättare för andra och för att själv förstå andra.

Annons:
[SvenA]
2009-09-28 10:34
#14

Det är väl så att vi alla ser bara det vi själva tycker är viktigt det är därför det är så viktigt med debatter om olika saker så att man hela tiden får andra infallsvinklat på saker och ting

Det är lite av det som är meningen med den här sajten att vi här ska dela med oss av våra egna erfarenheter så att vi får upp ögonen för varandras problem och på detta sätt skapa ett samhälle där vi alla får plats oavsett funktionshinder

Emeliestillfors
2009-10-06 20:40
#15

Japp, en del av allt smått och gott härinne som tips och så vidare på förbättringar i olika miljöer och funktioner och tjänster i samhället borde vi välja ut och skicka till någon som bestämmer i sådana frågor. Är du insatt i sådant SvenA?

[SvenA]
2009-10-06 22:04
#16

Det beror på vad du menar att vi ska göra lite mera konkret

Jag vet att vi har vissa politiker som är läsare och medlemmar här på sajten

Det måste bli lite bättre frat på skrivandet för att det ska bli ännu mera intressant för flera att komma hit

Jagskriver ofta och påpekar de brister som finnns i den kommun jag bor i

Jag har även vänt mig till landstingspolitiker i färdtjänstfrågor och äventill riksdagpolitiker

så man kan påverka genom en massa kanaler

Emeliestillfors
2009-10-12 13:59
#17

Ok, men det är ju bra att de slår ett öga på den här sidan emellanåt också.

Jag tänkte mig lite det här med hur samhället som stort är utformat, mest för att vara snyggt och inte funktionsdugligt åt handikappade. smatrt behöver inte vara fult. Jag tänker på hur övergångsställen ser ut, torg och deras små statyer eller pelare utanför ingångar som fyller sitt syfte mot inbrott med bil i entrén men som ändå gjörs i gjuten betong o som ser ut som deras betong-entré. (dessa har jag slagit mig halt på många gånger), affärers planlösningar och ljussättning, busshållplatserna i min kommun t ex ska man nog bara vara glad över att hitta och veta att man står på rätt ställe. på tågstationerna finns det kartor med blindskrift på och ledplattor för käpp med mera för att man lättare ska hitta till sitt spår. men inget sådant finns för bussarna.

Sedan är det allt finstilt som man nästan måste ha förstoringsglas för att se. tidtabeller osv. Och för den som inte kan se finns det ingen blindskrift för heller. man får väl gissa sig till när bussen går, eller fråga. men det ska man inte behöva göra jämt.

Ja lite såna frågor. sen finns det ju så mycket mer som man får försöka komma ihåg att skriva upp.

Upp till toppen
Annons: