Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 932 ggr
[SvenA]
3/5/09, 4:09 PM

Järnvägstationer och tillgänglighet

Jag har varit i kontakt med Järhusen som har hand om våra järnvägsstaioner och fått följande information

Du hade lite frågor om vad som händer på tillgänglighetsområdet. I december 2009 ska det i ett första skede erbjudas ledsagning på 100-tal stationer. Alla som har behov av ledsagning ska kunna boka det när man bokar sin tågbiljett. På alla stationer ska det finnas mötesplatser inne och utomhus där den ska ska ledsagas träffar den som är ledsagare, det är Jernhusens ansvar att fixa mötesplatser. När det gäller att information om tågtrafiken, tider är det Banverket som har ansvar för skyltar etc så där kan jag inte ge ett bra svar vad de ska göra. Det finns ett önskemål att stationerna ska vara bemannade och vi inom Jernhusen funderar just nu på hur det ska gå att lösas. På de större stationerna är det redan så idag, men på många mindre obemannade där förvaltaren är en privatperson blir den utmaning att få till det. Många gånger kan den som ledsagar visa vad toaletter, caféer finns. Järnvägsföretaget, typ SJ ska informera personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet om tågtrafiktjänsternas tillgänglighet och vad det finns för hjälpmedel på tågen.

För de stationer som förvaltas av Jernhusen kommer det inom kort finnas en åtgärdsplan för varje station där det går att se vad som ska åtgärdas och när. Under 2009 kommer ett 20-tal stationer att tillgänglighetsanpassas och fler står på tur. Det är bara att konstatera att Jernhusen inte kommer kunna leva upp till sina åtanden 2010, oerhört tråkigt men sant och det finns inga ursäkter att komma med! Det positiva är att jag sedan februari jobbar heltid med dessa frågor och en person börjar i sommar att bara jobba med tillgänglighetsåtgärderna.

Vänliga hälsningar

Elin Jägervall

Ansvarig Ledsagning och Tillgänglighetsfrågor

Annons:
Leffe
3/5/09, 7:33 PM
Tatsja
3/8/09, 8:25 AM
#2

Vet när jag skulle åka tåg från Arvika till Stockholm för 9 år sedan. De lovade att jag skulle få ledsagare på båda ställerna, då jag går med rollator och har problem upp och ner. Fick betala extra för den hjälpen. Upp till Stockholm gick bra. Allt flöt på, Sen skulle jag hem igen. Ingen hjälp att få på Centralen och ingen i Arvika. De hade glömt boka. Tur det fanns snälla medresenärer som hjälpte mig.

Kommentaren av konduktören när jag skulle av i Arvika var, ja då blir tåget försenat och det är ditt fel. Vi måste ju ringa brandkåren för hjälp. Gissa en som var arg

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: