Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1246 ggr
DodeN
11/8/08, 2:33 AM

Tillgänglighet på hemsidor

Hej

Jag är involverad i attention-riks som är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionshinder tex. ADHD och aspergers syndrom. Nu har föreningens hemsida gjorts om och man strävar efter att göra den så tillgänglig som möjligt.

Jag skulle gärna vilja ha kontakt med någon eller några som är synskadade, både någon som använder talsyntes eller andra hjälpmedel för att surfa på sidor. Önskar få kommentarer på föreningens sida så den kan utvecklas och göras ännu mer tillgänglig för fler målgrupper i samhället.

Vi har lite kunskap om hur hemsidor bör se ut så att synskadade kan ta del av informationen men vill göra det så bra som möjligt.

Annons:
[SvenA]
11/8/08, 8:01 AM
#1

#0 Du får väl lägga upp en länk här så att man kan få se sidan

För om man inte har någon adresskan man ju inte gå in och se hur den ser ut

Jag själv annvänder skärmläsare

DodeN
11/8/08, 3:19 PM
#2

Hoppsan, det gick visst lite fort när jag skulle posta, glömde helt att få med länken.

http://www.attention-riks.se/

[SvenA]
11/8/08, 4:59 PM
#3

Det fungerar bra att manövrera sig runt på sidorna men det finns en del förkortningar som är svåra att förstå

Förkortningar bör undvikas för de blir mycket svårförståliga och det är inte bara vi som läser med skärmläsare som upplever dessa som jobigga

Det finns även andra grupper som har svårt för dessa

Så slutsatsen blir godkänd sida för oss med skärmläsare

Du är väl nedveten om att det finns en sajt här på i fokus som tar upp detta ämne nämligen Bokstavsfolket

Upp till toppen
Annons: