Annons:
Etikettfärdtjänsten
Läst 1148 ggr
[SvenA]
1/11/08, 7:10 PM

Ledsagare med på färden

Vad tycker ni om att man inte ska få ha ledsagare med sig på färdtjänstresorna.Motivera gärna ditt svar.

Annons:
[SvenA]
1/11/08, 7:15 PM
#1

Jag tycker att det är helt fel att man inte ska få ha ledsagare med sig på resorna hur ska man klara sig på resmålet

Leffe
1/11/08, 8:51 PM
#2

Tycker att man ska få ha med sig en ledsagare eller medhjälpare på alla färdtjänstresor. Tycker att det ska vara en självklarhet. Är du färdtjänstkund och åker buss eller tunnelbana med kortet får du ju ha ledsagare med dig, men inte i taxi och färdtjänstbuss om jag förstår det rätt. Varför får man i så fall inte det? Är det samåkning och även den andra åkaren har ledsagare får alla plats och resekostnaden är lika stor i alla fall.

storAnnette
1/16/08, 8:35 AM
#3

Är det olika i olika kommuner?Eller är det någon ny regel?

Jag trodde att ledsagare får man ha om man behöver det.Så är det iaf för min dotter (ej synskadad).Hon har ledsagare i taxi och på lokaltrafiken åker ledsagaren gratis om man visar upp färdtjänstkortet.

[SvenA]
1/16/08, 10:00 AM
#4

Det handlar om att man inte får ha ledsagare med sig på färdtjänsresor med taxi men om man åker kollektivtrafiken får dessa följa med kostnadsfritt.Att vissa får ha med sig ledsagare och inte andra är diskriminerande och borde prövas mot diskrimineringslagen för det ska vara lika för alla.

Gnidde
1/18/08, 3:29 PM
#5

Om behov föreligger bör man få ha ledsagare med även i taxi och färdtjänstbuss. Vad jag vet måste man ha läkarintyg som dstyrker att man inte klarar sig själv. Tyvärr är färdtjänsten restriktiv med utdelandet av tillstånd för ledsagare. #3 Färdtjänsten bedrivs olika i olka delar (län kommuner) i landet. I östergötland är färdtjänsten under all kritik Skrikandes

Hälsningar Gnidde.

[SvenA]
1/18/08, 4:29 PM
#6

Tyvärr verkar det sim att trenden med att få ha ledsagare med sig på färden blir allt svårare i hela landet och jag har mycket svårt att förstå denna inställning för det är ju så att man inte onödigtvis tar med sig ledsagare man tar med sig ledsagaren för att man har det behovet för att kunna hitta för det är ju så i samhället att man måste ha ögon att se med för att förflytta sig på ett säkert sätt. Tänk bara vad en barnvagn eller cykel på fel ställe kan ställa till det för oss som inte har ögon vi ser med.

Fast de som betämmer om att få ha ledsagare med sig har väl aldrig uppleft hur det är att inte se vägen man går på eller en se sina egna fötter ´: Och även om lä'aena skriver att man har behovet så avslås allt fler ansökningar :Och det kan inte bero på något annat än okunskap hur det är att leva med grava synskador för det finns ingen ekonomisk vinning i det eftersom det kostar lika mycket för en som för två personer taxan är densamma.

Annons:
Gnidde
1/23/08, 6:09 PM
#7

 Detta är vad som står i lagen om färdtjänst.

Departement/myndighet: Näringsdepartementet

Rubrik: Lag (1997:736) om färdtjänst. Utfärdad: 1997-10-16

Ändring införd: t.o.m. SFS 2006:1114

8 § Om den som söker tillstånd till färdtjänst behöver ledsagare under resorna, skall tillståndet gälla även ledsagaren.           Man kan undra varför inte Kommun/landstinget följer lagens egentliga mening och mål.

Hälsningar Gnidde.

[SvenA]
1/24/08, 6:28 AM
#8

#7 Tyvärr så verkar det allt vanliggare att de inte vill följa lagens innebörd utan gärna vill tolka den på sitt sätt. Vi fär se vad det blir med minöverklagan till länsrätten. Lag kommer att redovisa svaret häe när det kommer

[SvenA]
1/24/08, 4:08 PM
#9

Provar talsyntesen

Gnidde
2/8/08, 7:15 PM
#10

#8#9 Hoppas det går bra med överklagan och talsyntesen.

Hälsningar Gnidde.

[SvenA]
2/9/08, 8:59 AM
#11

#10 Talsyntesen är det bästa som hat hänt sedan jag tappade synen beträffande mitt överklagande har jag inte hört något från länsrätten ännu så det vet jag inget om ännu

Jenna-Gun
3/12/08, 10:09 PM
#12

Vill nog mena att det är mycket dåligt att inte få ha ledsagare på resan med färdtjänsten.

Därför använder jag min egen privata färdtjänst. Där har jag både chaufför o ledsagare i ett.

Jenna

[SvenA]
3/13/08, 4:20 PM
#13

Cool#12 Du har det bra förspänt

Annons:
[SvenA]
5/5/08, 4:07 PM
#14

CoolHar nu fått besked från Länsrätten att jag inte får ha min ledsagare med på resan så man ska tydligen ställa sig på resorten och skrika är det någon som kan hjälpa mig för det är konsekvensen av länsrätten beslut

Upp till toppen
Annons: