Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2152 ggr
Jenna-Gun
2007-10-28 12:16

Från datavärlden

Supportens värsta mardröm

Verklig situation som supporten hos WordPerfect har råkat ut för:
"Ridge Hall, supportassistent, vad kan jag hjälpa till med"
"Hej… Jag har problem med WordPerfect."
"Vad för slags problem?"
"Jo, jag satt här och skrev då alla ord plötsligt försvann."
"Försvann?"
"Ja, de försvann?"
"Hmm. Så hur ser din skärm ut just nu?"
"Den är tom."
"Tom?"
"Det står inget på den, och den vill inte visa det jag skriver."
"Är du fortfarande inne i WordPerfect eller kom du ut i DOS?"
"Hur ser jag det?"
"Kan du se DOSprompten?"
"Vad är det för något?"
"Glöm det. Kan du se muspekaren på skärmen?"
"Nej, det finns ingen pekare. Som jag sa, den vill inte visa något som jag
skriver."
"Har din monitor en lampa som visar att monitorn är på?"
"Vad är en monitor?"
"Det är den saken med skärm och som ser ut som en liten TV. Har den en liten
lampa som lyser, och därigenom visar att monitorn är på?"
"Jag vet inte."
"Ok, kolla baktill på monitorn och se om du kan hitta strömsladden. Kan du
se den?"
"Ja, jag tror det."
"Bra, följ den sladden och se om den sitter i stickuttaget i väggen. Gör den
det?"
"Ja, det gör den."
"Bra, när du var baktill på skärmen, såg du om det satt två kablar i
monitorn, eller bara en?"
"Nej."
"Kolla det, det ska finnas två kablar som ska sitta ipluggade där."
"Det gör det."
"Ok, följ den andra sladden och säg mig om den sitter fast i bak på datorn."
"Jag når inte."
"Nähä, uhm, kan du se om den sitter i då?"
"Nej."
"Inte ens om du sätter knät på skrivbordet och lutar dig över för att se?"
"Nej, alltså… Jag kan inte se bara för att det är mörkt."
"Mörkt?"
"Ja, lamporna är släckta, och det enda ljuset jag har kommer från fönstret."
"Jamen, kan du inte tända lamporna då?"
"Nej, jag kan inte."
"Inte? Varför då?"
"För att strömmen har gått."
"Har strö… Har strömmen gått? Aha! Ok, jag tror vi har hittat problemet
nu. Har du fortfarande kvar lådorna som datorn kom i?"
"Öh ja, jag har dem i garderoben."
"Bra, hämta dem, och packa sedan ner din dator med monitor och allt precis
som du köpte den. Ta sedan med lådorna till butiken som du köpte datorn
hos."
"Jaså? Är det så illa?"
"Ja, jag är rädd för det."
"Tja.. Ok, antar jag. Vad ska jag säga till dem?"
"Säg att du är för dum för att ha en dator."

Det hjälper inte att smöra

"Jag har ett problem. Ni skickade mig en installationsdisk och nu fungerar
inte min diskettenhet."
Supporten:
"Fungerar inte din diskettenhet…?
Kunden:
"Det var ju det jag sa. Ni skickade en dålig diskett till mig, den fastnade
i diskettenheten och nu fungerar den inte alls."
Supporten:
"Installerade du den rätt då? Vilka felmeddelanden fick du?"
Kunden:
"Jag fick inga felmeddelanden. Disken fastnade i diskettenheten och ville
inte komma ut. Så jag tog en tång och försökte få ut den men det fungerade
inte
heller."
Supporten:
"Du gjorde vad, sa du?"
Kunden:
"Jag tog en tång och försökte få ut disketten men den vägrade röra på sig.
Det slutade med att en del av plasten sprack lite grand."
Supporten:
"Jag förstår fortfarande inte, tryckte du på "Eject" knappen?"
Kunden:
"Nej, så jag tog lite smör och smälte det och använde en stekspade och lade
smöret i diskettenheten, runt disketten, och då lossnade den. Sedan använde
jag tången och då kom disketten ut. Jag fattar inte hur ni kan skicka mig en
diskett som var sönder och bevisligen inte fungerade."
Supporten:
"Vänta lite nu - om jag har förstått dig rätt så smälte du alltså smör och
lade i din diskettenhet och sedan använde du en tång för att få ut
disketten?"
Vid det här tillfället så förde jag över samtalet till högtalaren och gjorde
tecken till de övriga i supporten att lyssna.
Supporten:
"Bara så att jag har förstått det hela rätt, kan du upprepa vad du just har
sagt?"
Kunden:
"Jag sa att jag lade smör i diskettenheten för att få ut er förbannade
diskett, sedan använde jag en tång för att få ut den."
Supporten:
"Tryckte du på den lilla knappen som stack ut när disketten var inne i
diskettenheten? Du vet, den där knappen som det står "Eject" på?
Tystnad.
Supporten:
"Hallå?"
Kunden:
"Ja."
Supporten:
"Tryckte du på "Eject" knappen?"
Kunden:
"Nej, men ni ska fixa min dator eller så stämmer jag er för att ni förstört
min dator!"
Supporten:
"Har jag förstått det hela rätt; du ska stämma vårt företag därför att du
satte in disketten i diskettenheten, inte följde våra instruktioner som vi
skickade
till dig, inte sökte professionell hjälp, inte tittade i användarmanualen
angående hur man använder sin dator på rätt sätt, istället så häller ni
smält
smör i diskettenheten och använder våld för att få ut disketten?!!"
Kunden:
"Ummmm."
Supporten:
"Tror du verkligen att du har en chans att vinna? Särskilt som vi spelar in
alla samtal och har dem på band?"
Kunden:
(Nu en aning spak) "Men, det är ju meningen att ni ska hjälpa till!"
Supporten:
"Jag är ledsen, men det finns inget jag kan göra för dig.

Ha en trevlig
dag."

Annons:
[SvenA]
2007-10-28 17:47
#1

De var bra

Margareta
2007-10-28 22:24
#2

Oj oj oj vad igenkännande jag log… jag arbetar med datorsupport hela dagarna….

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Jenna-Gun
2007-10-29 11:47
korseett
2007-10-29 12:30
#4

fick mig ett gott skratt!

Hawknestgrove
2007-11-27 23:39
#5

Toppen1 Så skulle det nog bli om Janne fick fria händer på min dator…. i går satt han framför skärmen och skulle läsa det jag skrivit, en överklagan om flygfältet här. Han bara satt och glodde… Sen gallskrik- Gunilla!!!!!…. Nu försvann alltihopa! det enda som finns på skärmen är en j****katt som sover….. Ni fattar va????

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

vanessa
2007-11-29 02:02
#6

Nummer två där skulle jag bara älska att få kläcka ur mig, supporten alltså. Idiot vill jag inte vara - helst. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: