Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 808 ggr
Leffe
2007-11-24 19:32

Rand i golvet

Förut fanns det en vitmålad rand på golvet på vissa sjukhus. När jag frågat vad den var till för så fick jag svaret att den var till för dem som var synskadade. Fick ingen förklaring hur det fungerade. Är det så att det vita syns på det mörka golvet eller känner den synskadade av randen (linjen) pga annat material. Eller hur fungerar det.
Fast numera är ju randen så sliten att den knappt finns och syns. Hur fungerar det då?

Annons:
[SvenA]
2007-11-24 20:01
#1

Den är till för oss som använder vitkäppen vi känner av den när vi för käppen över den och på det sättet kan vi otientera oss till reception eller vart den nu leder. Den skall dock vara av sådan färg att den klart aviker i färg från övriga golvet (kontrastrik) så att även de som ser dåligt men inte använder vitkäpp kan följa den. Den ska gå från entren till reception eller hissen om man måste åka hiss för att komma till receptionen.Men tyvärr så saknas sädan på alt för mänga ställen inom ofentlig förvaltning likasom privata inrättningar.Jag personligen tycker att de är jättebra där de finns.

[SvenA]
2008-04-07 12:19
#2

puttar upp

Upp till toppen
Annons: