Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 7385 ggr
lisette
2007-11-22 23:15

färger på hemsida som fungerar för synskadade?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag håller på att göra en hemsida för vår bys räkning.

den är just nu vit med svart text. ungefär som här på iFokus.

vilka färger är annars bäst för synskadade?

jag vill ha så många tips som möjligt.

bifogar en skärmdump som visar hur hemsidan ser ut nu.

kommentera gärna!

Annons:
johan
2007-11-22 23:29
#1

Nu har jag mest helt teoretiska kunskaper, men det viktigaste är egentligen inte vilka färger du använder, utan att du använder kontraster.

Färgblindhet är väldigt vanligt, speciellt bland män. Därför kan man tänka på att inte välja färger av samma ton, fast i olika färg. Här tycker jag det kan vara ganska bra att göra en enkel ovetenskaplig test genom att ta en skärmdump och göra om den till svartvitt i till exempel Photoshop eller annat bildprogram. Då ser man konstrasterna mellan olika färger.

Det är säkert någon med mer egen erfarenhet som kan svara bättre än jag.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[SvenA]
2007-11-23 06:20
#2

Det finns en vetenskaplig studie som säger att gult och svart är det som är mest lättläst för mäniskor med synproblem det är därför jag valde det på den här sajten. För mig är det det bästa med helvit bakgrund och svart text blir jag bländad och använder därför glasögon med bruna glas för att kunna läsa texterna. Men rent generellt är det att föredra gult och svart man kan prova med lite olika gula nyanser på bakgrunden  och det är som Johan säger att det mest viktiga är kontrastskillnaden. Sen har vi som använder förstoringsprogram och låg skärmupplösning för att kunna läsa problem med bilder de blir lätt rutiga och svåra att tyda men det kanske finns någon lösning på som jag inte har upptäckt ännu.

vanessa
2007-11-25 05:13
#3

Själv så har jag väldigt svårt för vit eller ljus text på svart bakgrund. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

lisette
2007-11-25 16:37
#4

det är alltså individuellt? det är kanske svårt att försöka tillgodose allas behov?

[SvenA]
2007-11-25 16:44
#5

Det går inte att tillgodose samtliga men som jag skriver ovan är gult och svart det som de flesta ser bra

Jordemor
2007-11-27 13:04
#6

Jag kan iallfall säga vad jag tycker är sämst med skrivna meddelanden tex. och det är när folk ska försöka trycka på lite extra när nåt är extra viktigt och då använder dom röd text för att det ska vara starkare ord på nåt sätt . Ofta innebär det att jag inte ser just dom viktiga orden

Annons:
[SvenA]
2007-11-27 17:08
#7

Ett bättre sätt kan vara att man strycker under det man tycker är viktigt och det blir lättare att uppmärksamma.

lisette
2007-11-28 07:15
#8

tack så mkt för tipsen! ska försöka ta åt mig en del.

johan
2007-12-21 23:44
#9

Här är en länk med många länkar till verktyg och information om vad man ska tänka på för färgval på hemsidor för att se till att konkrasten blir bra.

>> http://www.456bereastreet.com/archive/200709/10_colour_contrast_checking_tools_to_improve_the_accessibility_of_your_design/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: