Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2140 ggr
Lorita
2007-10-27 20:15

Buss

Vad är en synsvags största hinder att åka buss? Stor fråga men intressant, vad skulle man kunna göra för att göra buss åkandet enklare?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[SvenA]
2007-10-27 22:20
#1

Det största problemet som jag ser det är att hitta till busshållplatsen och veta vilken buss som kommer,

Lorita
2007-10-28 08:36
#2

Att hitta hållplatsen kan vara svårt även för oss som ser bra.

Finns det enkla lösningar som skulle kunna förbättra situationen? Färg, ljud?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[SvenA]
2007-10-28 09:06
#3

Det är så olika från person till person men både färg och ljussättning är viktig framförallt att kontrasten till övriga omgivningen är klart avikande sedan beror det på hur mycket man ser jag ser bara på ungefär 10-15 centimeter .Det finns säkert en massa tekninska lösningar som högtalarsystem och dyligt men då klagar övriga befolkningen på ljuden som uppstår.Ett exempel från Stockholm är att vid vissa övergångställen har man ett tickande ljud som talar om var det är och ändrar tickande när det är grönt.Det ljudet störde vissa och då stänger man av det i stället.Så man lyssnar mer på övriga befolkningen än de som har svårigheter på olika sätt.

Jordemor
2007-11-11 23:56
#4

Där jag åker buss sitter infomationen om vilken buss som avgår just därifrån väldigt högt upp, det skulle ju enklet kunna sitta en likadan skylt längre ner på stången eller vad man kallar det. och då med stora bokstäver och ev, blindskrift. detta skulle iallafall underlätta för mig

IdaS-A
2007-11-12 02:36
#5

#3 Dåligt att de stängde av ljudet på övergångsställen. I Falköping där jag bor har de detta tickande ljud vid alla övergångsställen, där det finns trafikljus. Det är väl ett bra hjälpmedel för synskadade kan jag tro, idiotiskt att folk inte kan stå ut med ljudet i de få minuter man får vänta vid trafikljus.

Endast en gång har busschaffören på "min" busslinje talat om i högtalaren vid vilken hållplats man är, vilken nästa hållplats är osv. Då har jag ändå åkt buss nästan dagligen i ett par års tid. Det är säkert annorlunda i större städer, hoppas det iaf. Det är säkert bra för synskadade att få den informationen..

Lorita
2007-11-12 07:35
#6

#5 i Göteborg har många bussar, en högtalarröst som talar om vad nästa hålplats är för någon, jättebra även för andra.

Jag tycker det är bra med det tickande ljudet vid övergångsställerna, även om jag har normal syn. Man hör ju även när det ska slå om till rött igen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[SvenA]
2007-11-12 12:34
#7

I stockholm har talsyteser som talar om hållplatsen men det stämmer inte alltid för en del verkar gå på tid så fel hållplats ropas ofta ut jag märkte det förut när jag var normaltseende

IdaS-A
2007-11-12 13:12
#8

http://sydsvenskan.se/digitalt/article217751.ece

Hittade denna artikeln nyss.. Kanske är bra som guide till tex. busshållplatsen?..

[SvenA]
2007-11-12 14:26
#9

Det låter mycket intressant .

Bra artikel väl värd att läsa.

MonicaLagerquist
2007-11-14 21:02
#10

För mig är största problemet att jag inte ser vilket nummer bussen har.Skylt längre ner skulle underlätta för mig.

Stolt ägare till fem La permer

Lorita
2007-11-14 21:56
#11

Är det många som en lägre skylt skulle kunna underlätta för och i så fall var på bussen bör den sitta? Jag ser vist problem med det så bussar har en förmåga att bli knöliga (krocka) och att man inte bör skymma sikten för föraren.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




MonicaLagerquist
2007-11-14 22:29
#12

#11

Jag skulle vilja ha en skylt straxt under vindrutan och en på höger sida av bussen till vänster om dörren.

Stolt ägare till fem La permer

[SvenA]
2008-04-07 12:21
#13

puttar upp

Annons:
Leffe
2008-04-29 01:47
#14

Borde det inte finnas någon typ av högtalare på utsidan av bussen där föraren kunde ropa numret.
Flera busshållplatser har ju också en lysramp som skriver när bussen kommer. Skulle det inte kunna finnas någon typ av censor så att en högtalare vid hållplatsen kan registrera och tala om vilken buss som kommer

[SvenA]
2008-04-29 07:23
#15

CoolDet är på gång i Stockholm med tal uyanför bussen när den kpmmer till ¨hållplatsen

Leffe
2008-04-29 12:21
#16

Det är ju ett steg åt rätt håll

Tywysoges
2008-05-03 22:15
#17

Här i Växjö är det så att varje gång bussen stannar vid en hållplats säger högtalarna vilket nummer det är och vart den går åt. "Busslinje 1 till Kronoberg". Väldigt smidigt men funkar bara när bussen stannar och öppnar dörrarna.

[SvenA]
2008-05-04 09:48
#18

CoolDet tycker jag låter bra då behöver man inte fundrta  om det är rätt buss

Leffe
2008-05-04 12:34
#19

Tycker det låter jättebra. Då borde man ju också kunna göra det på andra platser, men vidareutveckla det som sagt så att det ropas ut på hållplatsen strax innan bussen kommer. Det finns ju sådant med textskyltar

Tywysoges
2008-05-04 13:10
#20

Det borde inte vara helt omöjligt

Annons:
Lorita
2008-05-04 22:06
#21

#19, 20 i Göteborg ska alla bussar/spårvagnar ropa ut, tyvärr funkar det inte fullt ut än. Det med att bussen tallar om nummer och färdriktning när dörrana öppnas, det var väldigt bra och lätt att lösa……när alla politiska varnar malt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[SvenA]
2008-05-05 07:36
#22

CoolI Stockholm ska det ju införas vart efter som man byter uy bussarna det skall tydligen vara klart inom ett år vad jag har hört och då hoppas man att lla problem är lösta

Upp till toppen
Annons: