Annons:
Etikettböcker-och-taltidningar
Läst 2928 ggr
ElLobo
5/7/11, 6:03 PM

"Jag har alltid tyckt om att läsa högt"

Tina Sjöberg är en hårdrockslyssnande bokmal som tycker om poesi och slukar det mesta som kommer i hennes väg, utom deckare.Hon är även taltidningsredaktör och älskar sitt jobb.

Länk: "Jag har alltid tyckt om att läsa högt"

Annons:
[Beavis]
5/7/11, 6:54 PM
#1

Hon fyller en viktig funktion, även för personer utan synskada som lyssnar på böcker. intressant att läsa om hur det fungerar

[SvenA]
5/7/11, 7:32 PM
#2

Personligen gillar jag inte taltidningr för att dom bara tar uppen liten del och vrakar och väljer konstigt enligt min smak Men vis kan dom fylla en visss funktion för en del Däremot är jag en stor slukare av talböcker läser varje dag en bit och nu har det blivit lättare att hitta bra böcker då vi numera får ladda ner dom själva

[Beavis]
5/8/11, 3:34 AM
#3

Ja det är ju trist om det är så att de inte läser hela artiklar och tidningar? Jag vet ju att talböcker funkar bra men har ingen erfarenhet av tidningar men man tycker ju att samma princip borde gälla, ingen artistisk frihet över innehållet sen kan ju uppläsaren använda hela sin teatraliska förmåga om den vill.

[SvenA]
5/8/11, 8:00 AM
#4

Här har man lagt ner taltidningen helt vilket inte bekymmrar mig speciellt eftersom den fungerade dåligt man tog inte upp allt som händer i kommunen och det är ju vad som händer i ens omgivning som är intressant för resten får man via radionyheterna

[Beavis]
5/8/11, 11:27 AM
#5

okej jag tror inte ens att vår lokaltidning har haft talversion någonsin?

[SvenA]
5/8/11, 2:10 PM
#6

Kolla ned biblioteket dom brukar veta om det finns

Annons:
[Beavis]
5/8/11, 2:28 PM
#7

Deras nätversion är i pdf format. riktigt sorgligt men de finns på nätet iaf.

[SvenA]
5/8/11, 2:37 PM
#8

Sedan beror det på om det ligger flasch då utestänger man nämligen oss med skärmläsare eftersom det inte går att läsa bildfiler med skärmläsare

[Beavis]
5/8/11, 4:30 PM
#9

Jag tror inte det är flash utan bara en pdf. du kan ju kolla  http://.www.malaroarnasnyheter.se

[SvenA]
5/8/11, 7:48 PM
#10

Den är gjord i Flasch så den är helt oläsbar för oss med skärmläsare precis som landet flesta lokaltidningar

[Beavis]
5/8/11, 8:13 PM
#11

Ja de drivs och ägs av samma företag nästan allihop så de använder nog samma plattform när de gör en hemsida?

Sigrid-pa-Pottan
5/13/11, 12:34 PM
#12

Taltidningar kan ju vara olika saker - dels såna som bara är taltidningar och inget annat, som ofta ges ut gratis. Innehållet är väl i regel inte så jätteinspirerande, men det är väl så det är. I Östergötland finns en sådan taltidning och den ger i alla fall viss info om sånt som händer för "vår grupp", bl a annonseras vad som är på gång i de lokala SRF-föreningarna.
Sen finns ju de kommersiella tidningarnas talversioner och där håller jag med Sven, de är rätt bedrövliga. Samtidigt som det tydligen finns enstaka tidningar som tagit till sig de möjligheter som tekniken erbjuder och ger ut hela tidningen i en version som man för uppläst av talsyntes, och man kan bläddra bland innehållet och snabbt ta fram det man själv är intresserad av att ta del av. Men det är tydligen så att uppläsarna i många år har satt sig emot att den tekniken införs för då mister de sina jobb. Skandal tycker jag, att den gruppens intressen ska gå före vår grupps. Ett exempel på en tidning som ändå använder den nya tekniken är DN. Tidningen får man hem till en speciell mobiltelefon som följer med prenumerationen.
På tal om pdf-filer så finns de i olika format eller typer, vad det nu kan heta i sammanhanget. Dels bild-pdf, som inte kan läsas av talsyntes, dels text-pdf, som kan läsas, dessutom finns nog en variant med både text och bild. Vore de som lägger ut såna filer det minsta proffsiga, så såg de till att göra filerna i ett vettigt format. Men det är klart att det brister, det vet jag ju av erfarenhet.
Talböcker lyssnar jag förstås också på, men störs ibland av att en del uppläsare är så dåliga. Ibland så dåliga så att de förstör en i övrigt kanske rätt bra bok, och får en att ge upp. Lite typiskt att vi som grupp inte är mer värda än att man kan låta oss få hålla till godo med sekunda varor.
Kan i sammanhanget nämna att jag här om dagen var på en mässa om tekniska hjälpmedel som SRF Östergötland ordnade. Rätt trevligt, jag skapar en egen tråd om den, den här tråden är redan så lång.

[Beavis]
5/14/11, 1:12 PM
#13

#12 Det är ju så olika vad man gillar? En del böcker läses ju in av skådespelare och de vill ju ofta göra lite teater av det de gör och kör olika röster och annat. Mendan andra läser rakt upp och ner. Om man gillar det teatraliska eller att batra höra historien neutralt? ja man kunde ju hoppas i så fall att man fick två versioner men det brukar vara en.

Oh well i en perfekt värld fick man välja om man vill ha en seriös ellerteatralisk uppläsning?

Annons:
Upp till toppen
Annons: