Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1458 ggr
EvaG
2012-03-13 00:21

Majblomman vill ha svar

20 av 21 svenska landsting låter familjerna själva ta kostnaderna för skolbarns glasögon. Enligt Hälso- och sjukvårdslagen har barn rätt till hjälpmedel vid funktionsnedsättning, men landstingen står inte för kostnaden. Barnhjälpsorganisationen Majblomman ber nu i en skrivelse SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, att redogöra för hur man ser på synfel som funktionshinder hos barn i grundskoleåldern. Majblomman vill också att SKL utreder hur stort behovet är och hur det påverkar skolgången.

Läs mer här

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
DesK
2012-03-13 08:46
#1

Hoppas att den utredningen tydligt visar på hur stort behovet av synhjälpmedel är! När jag gick i skolan var det aldrig tal om att få synhjälpmedel. Jag är kraftigt översynt +12 på båda ögonen och det var mina föräldrar som fick skaffa glasögon åt mig. Jag trodde att det hade blivit ändring på detta, men tydligen har det inte det. När jag vid 10 års ålder förlorade hörseln på ena örat, var det inget som helst tal om några hörhjälpmedel. Jag fick min första hörapparat när jag var 45 år men kostnaderna för den stod landstinget för.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-03-28 23:59
#2

Såklart barnen ska få glasögon eller andra synhjälpmedel! Men att förhala detta är väl ytterligare ett sätt att tjäna pengar.. Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: