Annons:
Etikettövrigt
Läst 13914 ggr
Zmellda
2012-04-17 20:47

Visual Snow

Hej!

Nu kommer jag inte direkt med någon synskada här utan snarare med någon form av synrubbning. Jag tänkte fråga om det är någon här som vet något om fenomenet visual snow

http://www.visualsnow.com/

Man ser konstant delar eller hela sitt synfält som genom en flimmrig TV-ruta, för att beskriva det kort. Jag undrar om någon själv har eller vet någon som fått prova någon behandling, antingen medicinskt eller tex akupunktur. Det vills äga om någon vet något som hjälpt dem.

Jag har haft detta i flera år nu och blivit avfärdad av läkare som att jag inte har någonting efter diverse hjärnröntgen och andra undersökningar men har nu börjat forska i detta igen och hittat vad det är. Om någon fått prova medicinsk behandling, från vilken läkare fick ni det? Skriver samma inlägg på lite olika iFokus där det kan tänkas passa och hoppas få svar någonstans :)

Annons:
DesK
2012-04-19 21:20
#1

Jag har faktiskt hört talas om detta, men aldrig hört att någon har råkat ut för det. Måste vara mycket jobbigt och irriterande. Hoppas att någon läser här som har egna erfarenheter av detta och kan ge dig lite tips och råd. Om du får fram något på någon annan sajt, berätta gärna om det här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-04-21 20:34
#2

Om jag fattat saken rätt så är det en form av synhallucination? Eller missuppfattade jag texten helt?

I så fall har jag det också. Det ser ut som när det blev myrornas krig på tv:n för, sveper över synfältet och sen försvinner efter mer eller mindre lång tid. Liknande fenomen kan upplevas vid blodtrycksfall? Jag vet inte om jag pratar om samma som du, men erfarenheter av synhallisar har jag i alla fall.

Jag har fått veta av min ögonläkare att de inte gör något åt det, det är ganska vanligt (med olika former av synfenomen) och helt ofarligt om än störande. Av syncentralen fick jag veta att det uppkommer när hjärnan får svårt att fatta vad ögonen ser. Då är den bussig och fyller i vad den tycker passar, eller helt enkelt lämnar blanka fält där den inte "ser"

Vad tror du? Är jag ute och cyklar?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zmellda
2012-04-27 19:54
#3

Haha "bussig" och fyller i Tungan ute Vilken syncentral har du varit på? Nyfiken. Just "Visual Snow" är konstant, det kommer inte och går utan det är konstant. Men det låter ju som att du har något liknande. Mer åt auramigrän-hållet kanske om det kommer och går. Rotat i varje hörn av internet nu och min pojkvän hittade  några amerikanska forskare som faktiskt brydde sig om att forska på det. Ska se om jag kan få länken av honom sen Glad Verkar som att alla tror sig ha olika anledningar till varför de fått det. Jag märkte att jag blev mycket värre när jag fick någon inflammaton i nån nackmuskel och nu är det bättre igen. Vissa andra slutade äta gluten och blev bra, någon började bara med magnesiumtillskott och blev bra. Verkar finnas galet mycket att prova sen jag hittade forumet.

http://thosewithvisualsnow.yuku.com/

Så det är för min del bara att börja prova. Ska börja med en naprapat med tanke på nackfenomenet då Glad

Anterrabae
2012-04-27 20:47
#4

Jag går på Syncentralen i Göteborg, men förr så var den lokaliserad på Högsbo sjukhus, nu tror jag den har flyttat in till stan. Men kommer inte ihåg vilken gata.

Nä det är inte alls som auran vid migrän (har den också till och från) Det här är mer likt blodtrycksfall, fast utan allt annat som hör till. Det liksom bara svartnar /flimrar förbi och sen är det ganska ok igen. Gör inte ont, mår inte dåligt eller något sånt. Jag tror det har att göra med att kommunikationen med hjärnan inte funkar som den ska. Eftersom skadorna jag har sitter i näthinnan så finns det väl risk att det har med det att göra.

Ja det där med att hjärnan är bussig och fyller i det den tycker passar är lite lurigt. Jag kan se saker som inte finns där. Men en av de roligare grejerna jag hört om var en tant som berättade att när hennes hjärna inte blev klok på vad den såg så petade den in en blomsterkorg i stället. Innan hon fattade vad det handlade om så tyckte hon att folk placerade ut blomarrangemang på de mest konstiga ställen. Med tiden frågade hon om det, och det visade sig att ingen annan såg dem.

för mig blir det mer som att jag tänker att jag srkiver något, ser det klart och tydligt. Och sen undrar folk vad för gallimattias jag skrivit.. Inga bokstäver passar ihop alls. Men Jag SÅG att jag skrev rätt.

Annars känner jag igen väldans många människor, som jag eg inte känner. Tungan ute

Men fy vad jobbigt att ha fenomenen hela tiden. Hoppas du hittar något som hjälper dig. Och med tanke på hur det reagerade när du var dålig i nacken känns ju en naprapat som en bra start. Annars kan jag även rekommendera Osteopat. De jobbar på lite annat sätt, men väldigt skonsamt och bra. De jobbar med fria flöden i kroppen, och är de enda som har tillstånd av socialstyrelsen att behandla gravida. Inget fuffens med andra ord. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zmellda
2012-04-28 07:10
#5

Osteopat? Det ska ja kolla upp! Aldrig hört talas om faktiskt!

Det där med blomkorg va ju fantastiskt roligt! Bortsett om från att jag skulle bli paranoid och undra om jag såg människor som inte finns också så skulle jag gärna byta flimmret till blomkorgar! Skrattande

Intressant att du har auramigrän också. Då kan det ju inte va samma sak. Sälv har jag uteslutit blodtrycket, trycket i ögonen, hjärntumör eller liknande, syresättning i i hjärnan (tror det va det de gjorde) Innan man blev avfärdad med "friska" ögon :P

Anterrabae
2012-05-06 20:56
#6

Nu när jag kollat runt, pratat med folk och så verkar det luta åt att jag har parasiter som ger inflammationerna och därmed synhallisarna..

Inte kul, men ganska behandlingsbart.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Zmellda
2012-05-06 23:33
#7

Hm… Det hade tyvärr inte jag. De har typ redan kollat det. Fast kanske skulle va värt å prova igen för ja minns inte riktigt om det verkligen gjorde det. Vad för parasiter?

Anterrabae
2012-05-06 23:41
#8

jag vet inte än, jag har inte fått det specificerat än. Jag ska fixa det också. Men troligtvis inte det som anses vara vanligast. Eftersom inflammationerna jag har inte ser ut som parasitinflammtioner.

Däremot reagerar jag precis som man brukar med ökade inflammationer och sånt när jag startar med örtmediciner som dödar parasiter. Jag la ner det hela, och berättade för min ögonläkare som gick med på att vi kunde testa och se. Jag har ju inga andra alternativ kvar vad gäller behandling och medicintering. hittar jag inget som funkar blir jag blind. Så min läkare kunde inte gärna vägra.

har du inflammationer eller något annat som pekar åt vilket håll man går vidare, eller har du "bara" snö-fenomenet?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zmellda
2012-07-15 15:40
#9

Nä ja har bara snögrejen å inget mer. Alltid nåt :/

Birgitta L
2013-02-22 08:41
#10

Hejsan, jag har haft visual snow i drygt 40 år, men fick först ifjol veta att det fanns en diagnos. Har fram tills dess (40år) måtts med, #…ja, men nu är jag ögondoktor, och jag vet att det inte finns något sådant myrornas krig som du talar om#. Det finns några forskare som driver denna fråga och vi hoppas de skal få framgång. Ett stort problem är den totala okunskapen bland optiker, neurologer och ögondoktorer ang Visual snow. Vi jobbar på att få igång en informationskampanj.

ogre79
2017-04-18 05:30
#11

jag sjäkv trodde att jag hade vs men nu är det 50% flr att jag ser samma ansikten  sen jag blrjade se den i bland många gånger om dagen men så fort jag kollar op henne så försvinner den och vs aldrig samma bild right.

som vs ser mest i mörker.

npgra förslag

Upp till toppen
Annons: