Annons:
Etikettsynskador
Läst 2324 ggr
Nathile
5/13/12, 1:28 AM

Ögonoperation - ser för dåligt

Hej!

Jag föddes med nedsatt syn och har haft glasögon sedan jag var 2½ år. Har drömt om att operera ögonen i hela mitt liv, så förra året när jag fyllde 20 år tänkte jag äntligen göra det… trodde jag. 

Jag har ringt runt/mailat till flera olika ögonkliniker och fått ungefär samma svar - jag ser för dåligt. Mina styrkor är +1,25 och -5,75, jag är översynt och närsynt. En klinik har sagt att de eventuellt kan operera mitt "bra" öga. De flesta ringer inte ens upp eller svarar på mina mail.

Men, jag hittar hela tiden nya kliniker och jag vill veta om det verkligen inte går att operera mitt "dåliga" öga. Vare sig nu eller i framtiden, om det verkligen är helt uteslutet. Vart ska jag vända mig? Klinikerna kan inte ge mig objektiva svar och jag vet inte om en ögonläkare kan sådant. Ögonläkare är väl mer inriktade på just ögonsjukdomar? Skulle behöva prata med någon expert inom ämnet.
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, därför fick det bli ett inlägg här!Just nu känns det hopplöst, men jag vill inte ge upp än.

M.v.h. Malin

Annons:
DesK
5/13/12, 1:54 PM
#1

Ta kontakt med en ögonläkare och fråga denne om råd. En del optiker kan också svara på sånna frågor. Jag är kraftigt översynt har +12 på båda ögonen, för cirka 10 år sen frågade jag den optikern jag hade då om det skulle gå att operera mina ögon. Han svarade att det nog skulle gå, men han rekommenderade mig att avvakta minst 5 år. Det har hänt otroligt mycket på den fronten under dessa 10 år som gått. Jag har en kompis som var kraftigt närsynt och hon opererade sig för några månader sen, så nu har hon inga glasögon längre. Den kliniken hon opererade sig hos heter Memira.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Nathile
5/15/12, 10:34 PM
#2

Tack så mycket för ditt svar! Det finns inte glas starka nog för mitt dåliga öga och det är därför jag inte kan operera det, ungefär. Är ett rätt luddigt svar så skulle gärna höra en lite mer utvecklad förklaring till varför det inte går.

Det är så jag tänker också, att även om det inte går just nu så kanske det är på gång. Det vore så otroligt skönt att slippa glasögon, det är en dröm! Memira har tyvärr sagt nej.

DesK
5/16/12, 8:48 AM
#3

Jag snackade med min optiker om detta härom dagen (han är utbildad utomlands och på flera ställen, så han kan lite mer än många vanliga optiker) Han sa att i princip skulle jag kunna göra en sån operation, men då handlar det inte om laser, utan då måste man byta ut linsen inne i ögat. 2 saker talar dock emot att jag gör en sån operation och det är att jag drabbas av iriter och har fel på gula fläcken och näthinnan. En sån här operation är rätt liten och görs med lokalbedövning, så den kan göras när som helst i vuxen ålder, men det är en fördel om man har passerat 30-40 år. Det händer fortfarande mycket på den här fronten, så framtiden ser hoppingivande ut för många av oss med synfel av olika grad. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: