Annons:
Etikettfärdtjänsten
Läst 3666 ggr
EvaG
5/16/12, 3:29 PM

Ingen färdtjänst vid dålig syn

Ett medfött synfel som nu blivit så allvarligt att man blir av med sitt körkort och inte längre kan ta sig till arbetet innebär inte att man kan få färdtjänst till sitt arbete. I alla fall är det så i Mariestads kommun och det trots att förvaltningsrätten säger att man i detta läge ska ha rätt till färdtjänst till arbetet.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
Leffe
5/17/12, 11:10 AM
#1

Hur ska han kunna fortsätta arbeta?

DesK
5/18/12, 9:48 AM
#2

Det är tydligen bättre att en synskadad människa går i pension än att han får färdtjänst! Detta är vansinne! Det visar återigen hur dålig verklighetsförankring många politiker har!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
5/23/12, 6:53 PM
#3

Jag har hört att synskada inte alls är grund för färdtjänst vart du än är i landet längre.

Vet inte om det stämmer? Men i så fall tack för det Regeringen

blindstyret
9/29/13, 5:48 PM
#4

Jag har drabbats av s.k. funktionell blindhet. En kraftig a´variant av Meige's Syndrome, som egentligen är en nervsjukdom, men har satt sig på ögonmusklerna, så jag kan inte ens öppna ögonen hur gärna jag än vill. Kramperna är så starka att jag är helt utmattad varje kväll. Hursomhelst, så har detta ökat under en 10-årsperiod och nu måste jag välja mellan att operera in ett chip i hjärnan med risk för hjärnblödning och andra komplikationer - eller att vara blind.

Jag har ju haft ständiga läkarkontakter och testat med BOTOX injektioner, operationer för att höja ögonlocken och proppat mig full med muskelavslappnande medicin. Men nu återstår alternativet att mörka ner allt, då försvinner  kramperna, och fungera som blind. Och jag har nu diagnosen funktionellt blind. 

Jag har fått färdtjänst inom kommunen (Lysekil), och får sjukresor till och från Neurolog och Syncentralen i Göteborg. Inga problem. Jag har även fått Riksfärdtjänstkuponger att använda inom Göteborgs Kommun +50 km utanför kommungränsen. Inga problem där heller.

Nu är jag så gammal att jag inte arbetar, men om jag gjorde det, hade jag kunnat få färdtjänst som arbetsresor. Återigen inga problem.

Det är Kommunen som beviljar detta, och det är väl den vägen man bör gå. Jag skulle tro att de tar hänsyn till ens status när det gäller att klara av det dagliga livet hemma och även när man är i behov av ledsagning. Även de kontaktytor man skaffar sig under tiden har nog stor betydelse.

Jag vet inte om det hanteras av olika nämnder i olika kommuner, men om jag kan få hjälpen, så bör väl alla andra kunna få det också. Lite konstigt är det.

Eventuellt kan jag kanske vara till någon hjälp om ni vill. Det kanske går att emaila här - vet ej.  Om inte, så lägger jag upp ett konto där ni kan höra av er. det blir syn@mdb.nu.

/blindstyret

[annajohannas]
9/29/13, 11:20 PM
#5

Jag har nyligen haft flera proppar, som satt sig på syncentrat, och jag har fått färdtjänst. Jag har fått synskada, d v s synfältsbortfall, hallucinerande syn (upplever saker annorlunda), kan inte se ansiktena, läsa och mycket annat. Så jag är väldigt tacksam att jag fick färdtjänst, så att jag kan åka och handla, till läkare mm.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: