Annons:
Etikettsynskador
Läst 3559 ggr
nillanpillan
2013-03-10 12:24

Nån här med nystagmus?

Annons:
Maria
2013-03-11 18:44
#1

Jag har haft men inte nu längre.

Vet du någon orsak till att du har det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nillanpillan
2013-03-12 12:00
#2

Jag undrar därför att min sambo har det. Han har haft det sen han föddes. Jag skulle vilja veta lite mer om det .

Trodde inte man kunde bli av med det, hade du det i samband med en sjukdom? Hur "blev du av" med det?

Maria
2013-03-12 13:13
#3

Då är jag tyvärr inte till mycket hjälp.

Jag fick det på grund av en hjärntumör som nu är opererad och ryckningarna borta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kyrkeliden
2013-05-15 00:16
#4

Har det. Haft sedan födseln. Kopplat till min synskada som klassas som en grav synskada.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Nystagmus_79
2013-10-10 21:41
#5

Jag har nystagmus och har haft det sedan födseln. Har startat en sida på Facebook med namnet Facebook Sverige. Syftet med gruppen är att vi som har det och våra anhöriga ska kunna nätverka. Gilla gärna sidan där, och fråga vad du skulle vilja veta, så ska jag försöka hjälpa till.. // Johan

bondfrun
2013-11-12 19:06
#6

Hej, Jag är också född med nystagmus,(37år) skulle gärna vilja hitta gruppen på facebook men det fanns hur många som helst. Kan någon lägga en länk möjligen?

Jag blir så hemskt trött , känner mig trött hela tiden nästan. Jobbar och står i och det gör väl ni med antar jag:-). Hur mår alla andra, blir ni också sjukt trötta, undrar om det är synen som gör det.

Hej hopp

Annons:
cachavacha
2013-12-08 19:55
#7

Jag har nystagmus och har haft det sen födseln (är 24 år). Har medfödd gråstarr så det finns väl antagligen ett samband där. Upplever dock inte att jag blir mer trött än någon annan, men min nystagmus är ganska lindrig också :)

ZENTAO
2014-01-30 13:54
#8

Hej. Jag har medfödd nystagmus samt är närsynt och har haft glasögon sedan jag var tre, vilket är drygt femtio år sedan. Rent allmänt så har jag fått lära mig att både syn- och hörselnedsättningar gör att hjärnan behöver jobba extra för att ta in, tolka och bearbeta de intryck man får via dessa sinnen. Det är ju ganska självklart, egentligen, att om man har sämre syn och/eller hörsel så kan man bli tröttare än normalt.

Jag är själv för tidigt född (premature), men vet inte exakt hur mycket för tidig. Jag har både hört och läst om att för tidig födsel kan vara en orsak till nystagmus. Det finns även ärftliga faktorer. 

Eftersom jag är starkt närsynt och i kombination med nystagmus, så har jag aldrig haft fullgod syn. Jag får exempelvis inte ta körkort. 

Jag har nog aldrig sett "bättre" på syn-tavlan än 2 raden.

Janne

Upp till toppen
Annons: