Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 6271 ggr
Maria
4/4/13, 11:49 AM

Ljud vid entré

Vid Sahlgrenskas huvudingång i Göteborg så finns en högtalare som ger ifrån sig ett "bröl" var 3:e sekund ungefär.

Först fattade jag inte vad det var men har sedan insett att det är för att synskadade ska kunna orientera sig till entrén.

Framför så finns ett litet grönområde med bänkar och en rökkur bl.a och där brukar vara väldigt mycket folk.

Är detta ett stort behov?

Jag som seende uppfattar ljudet enormt störande så jag känner mig lite kluven i frågan.

Är det så på andra ställen också?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
4/9/13, 8:24 AM
#1

Låter som rätt irriterande med ett sånt bröl så ofta! Jag har aldrig hört något sånt vare sig här i Falun eller där jag bodde innan. Orineteringshjälp för synskadade borde kunna ordnas på ett bättre sätt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
4/9/13, 2:00 PM
#2

Javisst.

När jag kommer till jobbet  06.30 så låter det. Jag har glömt att fråga om det låter dygnet runt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kalle Kula
4/12/13, 3:30 PM
#3

Det är en så kallad ljudfyr som talar om vart entren finns och gör att man som synskadad själv hittar till entren

Man kan få en ljudfyr som hjälpmedel för att hitta sin egen bostad det finns även bärbara sådana

Maria
4/12/13, 5:57 PM
#4

#3 Men hur reagerar grannar om man har en ljudfyr som låter hela tiden?

Kan du inte förklara bärbar. Jag fattar inte riktigt funktionen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kalle Kula
4/13/13, 10:03 AM
#5

Den man har hemma ljuder bara när man trycker på en fjärrkontroll annars är den helt tyst

Ljudfyrar finns lite överallt egentligen se bara tickandet vid övergångställen

http://synskadade.ifokus.se/articles/4d7149a6b9cb46223305dc2d-har-du-svart-att-hitta-dorren

Maria
4/13/13, 10:35 AM
#6

OK, då fattar jag🙂

Jag kan förstå att det är ett bra hjälpmedel vid övergångsställen och för en själv om man kan koppla på ljudet med en fjärrkontroll om man närmar sig målet.

Här däremot så verkar det som det här entréljudet är permanet dygnet runt och det är väl snarare det som jag tycker borde vara mer störande än göra nytta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Kalle Kula
4/13/13, 12:02 PM
#7

Det skall vara på hela dygnet för vi har samma rättt som alla andra att hitta entren när vi kommer dit

Man kan inte ha fjärkontrollstyrda  då det bygger på radiolänk och dom har alla olika frekvenser

Maria
4/13/13, 12:41 PM
#8

#7 Jo, jag förstår det men kan samtidigt tycka att i detta fall utanför ett sjukhus med en otroligt massa människor i rörelse och en liten procent som är synskadade om detta eviga ljud är försvarbart?

När det finns så mycket människor i rörelse så finns ju möjligheten att bli visad vägen på annat sätt tänker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kalle Kula
4/16/13, 3:31 PM
#9

Det handlar om vår självständighet  och ingen kan påstå att detta är störande utanför en entre vid ett sjukhus där det ständigt är trafik i rörelse

Det är i slutändan en mänsklig rättighet enlig FN konventionen om mänskliga rättigheter för funktionshindrade som är gilltig i sverige sedan 2009-01-14  och även EU har  ratificerat denna konvention

Maria
4/16/13, 4:19 PM
#10

Jo, jag påstår att det är störande fast jag förstår syftet😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[annajohannas]
12/10/13, 7:32 PM
#11

Fast den brummar väl lite, kan man väl säga. Det har dom även på syncentralen, i alla fall i Vänersborg. Jag var på Sahlgrenska, och visste inte om detta, utan fick be om hjälp att komma in genom svängdörren (eller vad jag skall kalla den). Där talade en värdinna om att ljudet är för att leda en till dörren.  Så jag kan säga att jag blev väldigt glad över detta, så jag slipper och vänta på att någon skall gå in genom svängdörren, för att kunna komma in.

Maria
11/28/17, 11:29 AM
#12

Jag hittade denna gamla tråden och kan meddela  att ljudfyren är tyst sedan länge och orsaken vet jag inget om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Record
1/2/18, 9:50 PM
#13

Ljudfyren är styrd av en fotocell eller en passiv ir, så den stör inte någon som är en bit ifrån platsen. Synskada borde gå att prova för de störda, med en månads svart lapp för ögonen för att förstå ett sådant handikapp.

Har under flera år tillverkat utrustning till gevär för sk. blindskytte. En sport där det krävs ett tränat öra, för att träffa tavlan. Genom att belysa tavlan man skjuter mot med en lampa, och en fotocell på geväret, går det att få full poäng i mitten av tavlan genom omvandlingen ljusreflex / ljud.

Annons:
Upp till toppen
Annons: