Annons:
Etikettövrigt
Läst 1565 ggr
mogfarm
2013-08-25 11:09

synskärpa

När jag har kört bil de senaste dagarna har jag mer och mer undrat om jag verkligen har över 0,5 i synskärpa vilket är den lagliga gränsen för att köra bil. Just nu är jag väldigt orolig igen hur det går med läkarbesöket jag ska på 4 september, om de går med på en operation då. /Monica.

Annons:
mogfarm
2013-08-25 15:06
#1

Ett mycket dåligt inlägg. Jag hann inte skriva färdigt det så jag skickade det ändå. Om de bara testar synskärpan på det läkarbesöket så tror jag knappt att de nekar att operera det. (Gråstarr). Men sen är det ju en kö till själva operationen också, och sen har man ju ett öga till. Man kan ju inte köpa nya glasögon innan man har opererat båda så man får hoppas att några man har passar godkänt. Det finns en praktisk verklighet där man förväntas klara av sitt jobb och köra bil om man har körkort på pappret. Det går inte att bli sjukskriven för gråstarr. Usch vad gnällig jag känner mig just nu. /Monica.

[Mustangcab]
2013-08-29 19:13
#2

Du kan väl byta ut ett glas i taget på de gamla du har?

Anterrabae
2013-08-29 20:46
#3

Man måste få gnälla av sig ibland också! Hoppas det ordnar sig och att du får den hjälp du behöver. De brukar kolla synskärpa både på långt och nära håll, samt lite annat hos ögonläkaren.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
2013-08-30 10:20
#4

Jag tror att de gör det denna gången eftersom dels besöket ska ta 1,5 tim och dels att man ska ha med sina glasögon. Och i så fall borde det vara lugnt. Men den där mindre trevliga läkaren gjorde ju inte det. Och tyvärr i det fallet hade jag 0,9 i synskärpa på avstånd när remissen skrevs. Att jag hade testat synen dagen innan och det hade försämrats mycket på kort tid lyssnade han INTE på. Enligt den första läkaren hade jag stora besvär med ögonen men inte med synskärpan på avstånd vilket jag alltså har fått nu. Jag får lite panik över detta ibland alltså att de inte ska ta en på allvar. Det känns rätt ok nu. Tack. /Monica.

mogfarm
2013-08-30 12:31
#5

Det som är ännu värre är att efter jag hade varit hos den läkaren tog jag kontakt med en annan privatklinik men utan remiss. Jag fick inte tag på alla journalanteckningar utan bara de där det står att jag har 0,9 i synskärpa. Så det var blankt nej att ens komma dit på en undersökning. Dessutom har jag lite ångest över detta: Jag har haft olika jobbiga problem med mina ögon i hela mitt vuxna liv nästan. Väldigt dålig ackommodationsförmåga, överansträngda ögon, huvudvärk i många år sammanlagt på grund av detta. Jag har aldrig varit hos någon ögonläkare innan. Optiker har antytt stress eller inbillning. Nu gick jag ju till en ögonläkare i höstas som bara såg gråstarr och vanlig närsynthet. Men sen visade det sig att jag har antingen torra ögon eller skavda hornhinnor som orsakade en del ljuskänslighet. Hon hade sagt att hornhinnorna var hur bra som helst. Jag undrar verkligen om det de har sett hittills kan förklara allt eller om jag har något annat fel på ögonen också. /Monica.

Upp till toppen
Annons: