Annons:
Etikettövrigt
Läst 7316 ggr
Maria
9/18/13, 6:19 PM

Synskada/nedsatt syn

Jag måste fråga vad ni tycker.

Jag har diskuterat med några angående dessa två begrepp.

Jag är 51 och har glasögon man kan köpa lite här och var och jag har kommit upp i 3,5. Normalt åldersnedsatt seende.

Jag har hört vissa kalla sig synskadade när de har "vanliga" glasögon medan jag tycker att en synskada är något helt annat.

Är man synskadad när man kan se bra med glasögon?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
mogfarm
9/18/13, 8:07 PM
#1

Nej. Hjälper glasögon är man inte synskadad. Inte heller som i mitt fall att glasögon hjälper till viss del. Jag tror att gränsen går någonstans vid sämre än 0,2 i synskärpa med glasögon. /Monica.

Maria
9/18/13, 9:03 PM
#2

Du menar att det finns en gräns?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mogfarm
9/18/13, 9:14 PM
#3

Ja, jag har läst det, att synnedsättningar är uppdelade i olika kategorier så att säga. /Monica.

Maria
9/18/13, 9:26 PM
#4

Men när kan man kalla det för synskada?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mogfarm
9/19/13, 7:08 AM
#5

Jag har för mig att det är om synskärpan är 0,2 eller sämre. Googla på det. /Monica.

Maria
9/19/13, 12:31 PM
#6

Jag ska kolla det…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Mustangcab]
9/19/13, 7:44 PM
#7

Sjävl är jag synskadad då jag haft en inflammation på näthinnan då jag var i tonåren vilket lämnat ett ärr mitt i pupillen så jag ser inte att läsa med det  ögat. Sen är jag närsynt på det också och ännu mera närsynt  på det andra där jag haft två synnervsinflammationer pga min MS.

mogfarm
9/19/13, 8:58 PM
#8

#7 Vad har du för synskärpa? Jag tänkte på om jag hade rätt i det jag skrev. Har du blivit närsynt på grund av synnervsinflammationerna? /Monica.

[Mustangcab]
9/19/13, 10:09 PM
#9

# 8 Nej inte pga synnersinflammationen. På det ögat har jag alltid varit närsynt och blir alltmer. Det är ett släktdrag. Jag vet faktiskt inte vad jag har för synskärpa men jag ser fullt ut med höger öga med korrigering av glasögon. Och läser gör jag utan glasögon😃

Kalle Kula
9/20/13, 8:14 AM
#10

SRF informerar

Synskadad

Vad menas med synskadad?

Begreppet synskadad omfattar både blinda och synsvaga personer. Blinda personer saknar syn eller kan skilja mellan ljus och mörker. Synsvaga har nedsatt syn som inte kan korrigeras med vanliga glasögon.

Synskadad är man om man anser att det är svårt eller omöjligt att läsa tryckt text eller att orientera sig med hjälp av synen. Detta medför också svårigheter i det vardagliga livet.

Hur blir man synskadad?

Orsakerna är många och därför kan synskadan uppträda på många olika sätt. De flesta får sin synskada vid relativt hög ålder efter att tidigare ha sett. Omkring 75 procent av antalet synskadade antas vara äldre än 65 år.

Brytningsfel, grumlingar i linsen och skador i systemet näthinnan-synnerven-hjärnan innebär vanligtvis att stora delar av synfältet förstörs och att synskärpan försämras.

Medicinska åkommor kan också ge upphov till påfrestningar på synen. Blindhet till följd av diabetes var till exempel tidigare mycket vanligt. Framgångsrik forskning och bättre behandlingsmetoder har lyckats vända den utvecklingen.

Skador före och i samband med förlossningen är vanligaste orsaken till att barn föds med en synnedsättning. Till en mindre del handlar det om genetiskt betingade sjukdomar.

Hur många är synskadade?

Det finns ingen exakt siffra över antalet synskadade i Sverige eftersom det inte finns något sådant register. Men det finns andra källor som vi brukar utgå från.

I Statistiska centralbyråns levnadsnivåundersökningar brukar cirka 175 000 personer uppge att de har problem med dålig syn. Vi vet dock inte om en del av dessa skulle få sina problem avhjälpta genom en synundersökning och korrigering med glasögon.

Till landstingens syncentraler remitteras personer som av ögonläkare bedöms ha svårare synproblem. För närvarande är cirka 100 000 personer i alla åldrar inskrivna vid landstingens drygt 30 syncentraler.

Det finns ett register över synskadade barn och ungdomar i åldern 0-19 år. I registret finns cirka 3 000 personer, av vilka 15 procent är blinda. Mer än hälften har dessutom ytterligare någon funktionsnedsättning, vanligen hjärnskada.

December 2004

Denna kommentar har tagits bort.
mogfarm
9/20/13, 11:27 AM
#12

När jag har skrivit om min synskärpa innan har jag menat MED glasögon. Utan har jag 0,2 och med 0,6 (på avstånd). När det gäller läsning, teckning och dataskärmar är det suddigt men det är ändå så det går. /Monica.

mogfarm
9/22/13, 6:15 PM
#13

Jag hittade dem kriterierna jag menade. Enligt WHO är man synskadad om man har 0,3 eller sämre i synskärpa. Detta gäller på det bästa ögat och med bästa möjliga glasögon. Om man har ett kraftigt nedsatt synfält räknas det också som en synskada. Men om man går och tänker på sig själv som synskadad om det hjälper med en så enkel sak som glasögon som ju var och varannan människa har - varför? /Monica.

Annons:
Maria
9/22/13, 6:18 PM
#14

Tack för informationen.🙂

Jag håller med dig. Skulle aldrig falla mig in att kalla mig synskadad för att jag har glasögon men de jag diskuterade med tyckte att det självklart var en synskada.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
9/24/13, 3:48 PM
#15

Jag ippfyller inte kriterierna vad gäller siffror. Men är inte hjälpt av glasögon och har andra grejer som gör att jag ändå känner att jag klassas som synskadad. Tex att hjärnan väljer lite som den vill hur ögats signalerska tolkas. Ögon och hjärna hittar på lite som de vill 😖 Har dock varit nere på så lite som 10-15% dvs 0,1-0,15

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
9/24/13, 6:16 PM
#16

#15 Detta var intressant för mig att läsa. Jag har under större delen av mitt vuxna liv haft något slags störigt synfel som jag fortfarande inte har fått någon förklaring till. Mina ögon har kämpat för att fokusera hela tiden utan att lyckas och det har gett upphov till huvudvärk, överansträngda ögon, trötthet, spänningar i nacken och så vidare. Detta har blivit bra nu antagligen för att jag knappt har någon ackommodationsförmåga längre, förrut när jag hade det försökte ögonen ställa in skärpan och det blev något slags kramptillstånd i ögonmusklerna. Jag upplevde då att jag hade dålig syn men när man satt still framför en syntavla hade jag 0,2 utan och 1,0 med glasögon. Men så fort jag rörde huvet blev det ett eftersläp innan skärpan var någotsånär. Så i praktiken såg jag suddigt på alla avstånd och det gör jag ju fortfarande och nu även om jag sitter still. Jag funderade på det nu nyligen, att ögonläkarna kollar ju bara själva ögonen. Men syncentrat i hjärnan ska ju tolka bilden rätt också, och där måste jag ha något glapp. Intressant att du skrev om det också. Jag har ett par ayurvediska gallerglasögon som påstås kunna träna upp samarbetet mellan hjärnan och ögonen, vet du någonting om sådana? /Monica.

Upp till toppen
Annons: