Annons:
Etikettsynskador
Läst 7810 ggr
Anterrabae
9/24/13, 3:34 PM

Toxoplasma

Toxoplasma är ju en orsak till just synskador. Fostret kan få ögonskador om mamman smittad under graviditeten. En intressant artikel om hur toxoplasma påverkar oss, vad den kan ställa till med, hur den smittar och påverkar vårt beteendemönster och hur den till och med kan passera blod-hjärnbarriären. http://fof.se/tidning/2013/2/artikel/katter-sprider-parasit-i-hjarnan

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Mustangcab]
9/24/13, 7:36 PM
#1

Och då kan jag tala om att tidigare var denna en anmälningspliktig sjukdom men man kom underfund med att det inte var  så mycket katter som spred denne utan det är dåligt sköljda grönsaker och dåligt tillagat kött.

Det krävs natutligtvis att katten är smittad vilket cirka 15 % av populationen är samt att man låter avföringen ligga i toalådan minst 24 timmar och därefter plockar upp det med händerna och sen slickar av sina händer. Vilket väldigt få människor gör.

Anterrabae
9/24/13, 11:21 PM
#2

Precis. Dålig kökshygien är den stora boven i sammanhanget.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
9/26/13, 10:52 AM
#3

Det var en intressant artikel. Men känns lite överdriven också. Tror det är som mustangcab skriver. Jag tänkte först att hur sjutton kan så många smittas av katter, det är väl fullständigt självklart att man tvättar sig noga efter att man gjort rent kattlådan. Men sen förstår man ju att det mer är kökshygienen. Men då, i och för sig, så fort vi tar fram något ätbart och katten är i närheten hoppar han upp och försöker slicka på det. Speciellt smör och sånt. /Monica.

[Mustangcab]
9/26/13, 12:51 PM
#4

Det har ingen betydelse att katten slickar på det då det är avföringen som smittar. Däremot så förstår jag att det kanske inte är så gott att äta.

mogfarm
9/26/13, 7:18 PM
#5

Men hur kan det vara kattavföring på så mycket så det är så vanligt att bli smittad av det? Ok dålig kökshygien men då är det från något annat än katt? /Monica.

[Mustangcab]
9/26/13, 7:49 PM
#6

# 5 Det är inte vanligt att man blir smittad av det. Den största smittkällan är dåligt sköljda grönsaker och dåligt tillagat kött som jag skrev i inlägg #1.

Annons:
Anterrabae
9/30/13, 10:09 PM
#7

Men katterna är lättare att skylla på… 😱😖

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
9/30/13, 11:17 PM
#8

Ja det verkar ju så eftersom man får förhållningsregler om att inte göra ren kattlådan när man är gravid, vad jag kommer ihåg sa de inget om kökshygienen. /Monica.

Anterrabae
9/30/13, 11:31 PM
#9

Håller helt med, Monica!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
10/1/13, 9:12 AM
#10

Men vad tror ni om detta? Jag fick ju reda på för ett år sen att jag har två olika sorters gråstarr. Den ena ska jag ha fått av att ha haft diabetes i närmare 30 år, inte så konstigt. Men den andra är medfödd. Det är inte en ärftlig sort och vi har det inte i släkten heller. Min mamma hade inte röda hund eller tog droger under graviditeten. (Det har hon aldrig gjort annars heller.) De hade inte katt heller. Hon är noga med kökshygienen nu. Vad för sorts medfödda ögonskador kan man få av toxoplasmos egentligen? Om det är det jag fick det av, har jag i så fall toxoplasmos fortfarande? /Monica.

[Mustangcab]
10/1/13, 2:18 PM
#11

Från wikipedia

"Symptom vid toxoplasmos

Ett fåtal personer utvecklar toxoplasmos, som orsakas av T.gondii och det kan resultera i feber, lunginflammation, körtelfeber eller hjärtmuskelinflammation. Vanligtvis ger inte toxoplasmos några bestående skador, men i ett fåtal fall för AIDS-patienter och för foster i ett tidigt stadium kan det ge bestående men senare i livet. Fostret kan få skador såsom inflammation i ögats näthinna, som kan leda till blindhet.[22] En person med AIDS kan få skador som kan ge upphov till encefalit. Encefalit är en inflammation i hjärnan, som ofta orsakas av virus.[1] Symptomen vid toxoplasos varierar, de flesta smittade är symptomlösa."23

http://sv.wikipedia.org/wiki/Toxoplasma_gondii

Som du ser så är det ögats näthnna som kan drabbas och den är inte drabbad vid grå starr.

[Mustangcab]
10/1/13, 2:20 PM
mogfarm
10/1/13, 4:07 PM
#13

Ok. Tack för informationen! /Monica.

Annons:
mollyt
3/17/14, 10:58 PM
#14

Ser att det var länge sedan det skrevs om denna - men jag tänkte lägga till lite just om katterna! Det är ganska vanligt att katter bär på toxoplasma. Och att det smittar "via avföring" men sedan får man tänka på att katter är renliga djur och därför slickar sig/varandra i rumpan. Så om katterna sedan slickar på frukost osv som ligger framme som den gravida kvinnan äter så kan hon alltså smittas på den vägen också. Inte bara via just kattlådan utan även genom att klappa katten (som tvättat sig i pälsen efter att ha tvättat rumpan osv - ni fattar! :P hehe) Sen ska man ha otur om barnet blir synskadad av toxoplasmos - för ärret måste hamna på den del av näthinnan så att den stör synen.

Anterrabae
3/17/14, 11:21 PM
#15

Likväl är det läskigt påtagligt när man faktist träffar personer som är i stort sett blinda av just toxoplasmos hos mamman under graviditet. Tack för ytterligare info!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mollyt
3/17/14, 11:34 PM
#16

Ja verkligen #15 ;( det är verkligen tråkigt när man inte kan göra något åt det! Men som kvinna får man vara extra noga med hygien och tänka sig för! Jag har redan bestämt att min sambo får sköta kattlådorna/kattmaten och att jag får försöka att inte pussa i kattpälsen så mycket på våra katter när jag blir gravid.

Anterrabae
3/17/14, 11:36 PM
#17

Maken fick största kattans aret här med när jag väntade dottern, för säkerhets skull. Och det gick ju bra.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mustangcab]
3/20/14, 9:57 PM
#18

_Marie-Louise Danielsson-Tham är idag professor vid Örebro Universitet http://www.oru.se/rhs/Marie-Louise_Danielsson_Tham/_

Här skriver professorn om bl.a toxoplasmos och katterna relativt oskyldiga dåligt sköljda grönsaker och dåligt tillagat kött är största boven.

http://katter.ifokus.se/articles/53219e288e0e741b9d001565-ska-katter-vara-eller-inte-vara-pa-matbord?discussions-1

Upp till toppen
Annons: