Annons:
Etikettsynskador
Läst 2736 ggr
[Mustangcab]
2013-11-06 00:30

Inte 1.0

Idag har jag varit hos min optiker och kollat synen och det var som jag befarade inte helt OK. För 1,5 år sen så hade jag med glasögon 1.0 men idag så var det bara 0.9. Dessutom så hade jag 23 i tryck så jag fick en remiss till en ögonläkare.

En av mina mostrar hade grön starr men det var omöjligt att få henne till vare sig optiker eller läkare. Hon var hos min öronläkare då jag nämnde att hon såg dåligt på ett öga och fick gå till ögon där de konstaterade att hon inte såg något alls.

Annons:
mollyt
2014-03-17 23:00
#1

Fick du några svar hos ögonläkaren om det hade påverkat synnerven/synfältet? Hoppas att du fick behandling om det rörde sig om glaukom/grön starr! Ingen rolig sjukdom!

Anterrabae
2014-03-17 23:28
#2

Åh. Hoppas tryckökningen är tillfällig och inte blir högre! Den kan ju faktiskt stanna. Hade du höjt tryck sist? Och när var det i då fall? Jag är glaukomppererad två gånger, så den typen av synskador glaukom ger har jag inte. Och har genom åren lärt sig att man inte behöver få dem heller om man tar sina droppar som man ska, samt kollar regelbundet. Det viktigaste är att. Kolla trycket om något känns annorlunda, på en gång. Sen kan man lära sig att på ett unge där känna sitt ögontryck själv. Inte att lita på helt, men man får ett hum om och när det ändras och kan åka till dr i tid. ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mollyt
2014-03-17 23:31
#3

Tyvärr finns det öppenvinkelglaukom och normaltrycksglaukom då sjukdomen ger skador utan att bero på högt tryck. Då är det svårare att behandla! :(

Anterrabae
2014-03-17 23:39
#4

Sant.. Men det får vi verkligen hoppas att det inte är! Hur stor del av glaukomen är de med normalt tryck? Har fått för mig att de med höga tryck är vanligare. Vet du, mollyt?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mustangcab]
2014-03-20 23:13
#5

Har glömt att uppdatera. Mitt tryck var helt OK hos ögonläkaren och synen också, den hade inte försämrats.

mollyt
2014-03-22 23:18
#6

#4 ungefär hälften av alla med glaukom = grön starr har så kallad normaltrycksglaukom där trycket inte är för högt. Tyvärr hinner sjukdomen ofta gå långt innan den upptäcks då

Annons:
Anterrabae
2014-03-22 23:37
#7

#6 Oj såpass! Det visste jag inte! Vet man vad den orsakas av då?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
2014-03-23 17:45
#8

Min bästa kompis mormor hade glaukom och blev blind av det. Mamman har det och har nästan förlorat synen på ena ögat, jag vet inte hur illa det är med det andra. Jag vet att hon både tar sådana ögondroppar plus att hon opererat eller laserbehandlat ögonen mot det men det verkar inte hjälpa så bra. Min kompis hade varit hos en optiker nyligen och kollat trycket och det var normalt. Men hur stor är risken då att hon har det ändå och kan hon göra något för att förebygga det? Hon har normal syn utan glasögon och är 44 år.

Upp till toppen
Annons: