Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 3304 ggr
Aleya
2013-12-28 23:33

Någon slags underlättning för min anhörige?

Hej alla och god fortsättning! Nu är inte jag synskadad, men fann ingen kategori för oss anhöriga till synskadade. Nu till min fråga: min mamma är ganska ung och har fått åldersförändring i gulafläcken. Hon har tyvärr tagit kontakt med sjukvården när synen är så pass dålig att ärrvävnad och svullnaden skadat ögat mycket. Hon får sprutor, men det kommer inte ske någon förbättring i synen utan bara för att behålla det som finns. Nu är det så att jag har flyttat hemifrån men jag vill ändå underlätta vardagaden för henne. Så undrar om det exempelvis finns något man kan sätta på spisknapparna så att hon ser bättre att plattorna är av? Hon har fått en ny dator av mig i julklapp och undrar om det finns något program som gör så att hon kan bättre se på datorn? Och andra tips som ni kan ge. För dels är hon envis och vill inte gå till syncentralen och min mamma sitter bara och säger att det enda hon är bra på är att sitta, äta, skita och sova. Och en annan fråga: finns det något bra hjälpmedel för att kunna sticka/virka? Tacksam för all hjälp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Leffe
2014-01-03 15:53
#1

Till datorn finns det något som heter Skärmläsare. Den läser upp vad som är skrivet på skärmen.

Aleya
2014-01-03 17:01
#2

#1 finns detta redan i windows 8?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Leffe
2014-01-03 17:36
#3

Jag tror det. Annars är det ett program man kan skaffa via syncentral eller något sånt

mogfarm
2014-01-04 21:43
#4

Vi har Windows vista hemma och på jobbet Windows 7 eller 8. På båda dessa är det likadant. På den allra första sidan, INNAN den där man skriver in sitt lösenord, är en symbol nere i vänstra hörnet. Klicka på den. Då kommer det upp olika alternativ man kan pricka för. Det finns bland annat att texten läses upp, förstoringsglas eller ökade kontrastfärger.

Anterrabae
2014-01-15 18:01
#5

Annars finn tilläggsprogram som zoomtext mm. Jag tycker att du ska ta din mamma till syncentralen i alla fall. De har massor att hjälpa till med! Allt ifrån anpassningar i hemmet med ljus till glasögon, förstoringsglas klockor etc. Det finns även kurser där man får lära sig hur man hanterar sin nya tillvaro. Träffa andra i samma sits och få kontakt med SRF och alla aktiviteter de har.. Teater, bio etc med syntolkning. Jag har haft mycket hjälp, framför allt med att inse att livet inte tar slut som synskadad. Det känns så. Och det finns hjälpmedel för att fortsätta med sina hobbyer, tex sticka och virka.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Aleya
2014-01-15 19:44
#6

#5 Har försökt men hon blåvägrar. 😕

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Anterrabae
2014-01-15 23:50
#7

Har hon berättat varför hon vägrar? Är hon rädd för något? Kanske kan få dr att säga att hon "måste"? Man kan markera på spisen med antingen pennan eller taktilt. Sätta ut ploppar som känns och syns. Finns massa smarta grejer att få hjälp med.. Och framför allt nya sätt att tänka i vardagen. Att använda naturliga kontraster tex.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

blindstyret
2014-02-18 05:30
#8

Aleya!

Jag tycker som Ida här. Du ska se till att hon kommer till syncentralen. Där får hon hjälp direkt med de viktigaste praktiska hjälpmedlen. 

Se'n kan hon få åka på en kurs på Fristads Folkhögskola. Kursen kallas för "Anpassningskurs" eller "Synkursen". Det är många äldre som går där. Eftersom synskadorna oftast kommer med åldern. Jag har varit där två gånger redan och kommer att gå tredje och sista delen av kursen. 

Det är gratis, man åker det som sjukresa, man bor i eget rum, får världens bästa mat och personalen är otroligt snälla och hjälpsamma. Man känner sig hemma direkt. 

I kursen ingår att man får lära sig en massa om ens egen synskada men också andras. Man känner att man inte är ensam. Man får prova på olika hjälpmedel som finns och diskutera egna behov individuellt. Man får reda på rättigheter man har och får ta del av andras erfarenheter av fighten mot samhällets till stor del tveksamma inställning till funktionshindrade.

Jag var väldigt nere och ganska trött på livet sen jag fick mina problem, men nu efter kursen har dimman lättat, och jag har höjt min livskvalitet åtminstone 75%, och börjar tänka i helt nya banor.

Meddela gärna din  mamma om detta och sluta inte tjata. Har hon bara varit på syncentralen EN gång så rullar allt på ganska automatiskt.

Lycka till!

Anterrabae
2014-02-18 10:30
#9

Sån kura har jag också gått, här hålls den på syncentralen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: