Annons:
Etikettövrigt
Läst 4279 ggr
Honestyisdead
2/17/14, 11:50 PM

Förkalkning på synnerven

Någon som vet vad förkalkning på synnerven betyder? Är det ofarligt?

Annons:
Anterrabae
2/18/14, 10:31 AM
#1

Oj! Det har kag inte hört om! Men får testa att googla.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
2/18/14, 11:03 AM
#2

Det står mest att det är ålderbetingat, men jag är inte gammal, definitivt inte när det hittades.
Står också att det kan försämra synen. På något annat ställe står det att det inte påverkar.

Får väl masa mig till en ögonläkare.

Anterrabae
2/18/14, 4:48 PM
#3

Ok på så vis. Ska kolla på lite andra ställen. Har just kommit hem från ögonläkaren. Spontant låter det som att kroppen av en eller annan anledning har svårt att hantera kalcium och lagrar den där. Samma fenomen som att man får kalk i kärlväggar, leder och organ. Märker du av det? Tex synförändring?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
2/18/14, 6:14 PM
#4

Pupillen är lite större ich ögat tåras mer än det andra. Har pytrelutet synfel. Men behöver inte glasögon. Men det beror nog inte på det Vad jag förstått

mollyt
3/10/14, 8:59 PM
#5

Jag har googlat mig till att det kan vara Hypoparatyreoidism, vilket innebär en hormonrubbning där man får för höga halter av kalk. Det verkar inte vara en allt för vanlig sjukdom, men om man läser på Socialstyrelsens hemsida kan man läsa:

"Även synen kan påverkas. Orsaken är att synnerven svullnar (papillödem). Även detta går oftast tillbaka när kalkkoncentrationen normaliseras. Kronisk hypokalcemi leder ibland till grå starr. När kalknivån normaliseras förhindras att katarakten utvecklas vidare."

Vilket då skulle förklara varför din ena pupill är större #Hera

Hur mår du annars, systemiskt? Har du påverkan på förkalkning i hjärnan? Läste att man kontrollerade det också. Vad har Ögonläkaren sagt, går du på kontroller?

Honestyisdead
3/10/14, 9:25 PM
#6

Man har inte kollat förkalkning på  hjärnan. Inget har kollats med synnerven heller eftersom jag aldrig blev kallad igen efter konstaterandet.

Annons:
mollyt
3/10/14, 10:09 PM
#7

#6 vad fick du för info av läkaren då? … en påverkad synnerv vill man ju inte ha, så jag tänker att de vill göra något åt det. Om det är hormonrubbningar som orsakat ökad förkalkning så antar jag att man sätter in behandling för att få balans. Var bor du någonstans?

Honestyisdead
3/10/14, 10:17 PM
#8

#7 Min husläkare visste ingenting om det stod det i brevet.

Jo90
11/12/14, 9:21 PM
#9

#Hera, hur har det gått? Jag själv misstänker att jag kan ha antingen en svullnad eller förkalkning på synnerven. Har tid hos neurologen om en månad. Hoppas inte det är synnervsinflammation bara! Men mycket tyder på något med kalcium/bisköldkörtlarna..

Honestyisdead
11/12/14, 9:25 PM
#10

Har inte kollat upp det mer. Får väl göra det någon gång

mollyt
12/1/14, 9:40 PM
#11

Det tycker jag att du ska!

Upp till toppen
Annons: