Annons:
Etikettsynskador
Läst 4070 ggr
sussilex
3/11/14, 8:05 PM

suddig syn

Hej har sedan ett tag upplevt suddig syn o ögonen ser sjuka o matta ut. Jag har problem att se 1 cm bokstäver o har bara tidigare använt läsglasögon med liten styrka. H ar dock ätit o inhalerat kortison kan det bero på det?orolig

Annons:
mollyt
3/11/14, 8:49 PM
#1

Kortison påverkar ögonen så att man utvecklar katarakt = grå starr tidigare. Om linsen är grumlig så blir ju synen lite disig - svårt med kontraster osv. Grå starr är en normal ögonförändring som i princip alla får, den går at operera (man byter ut linsen mot en konstgjord lins).

Ta och besök din optiker och fråga, de kan titta in i ögat och ge dig bättre svar!

mogfarm
3/12/14, 7:38 AM
#2

Gå hellre till en ögonläkare. Jag hade olika problem med ögonen i många år och gick bara till optiker. En sa att det var pseudomyopi vilket jag antagligen aldrig har haft, sen gick jag flera gånger under en tioårsperiod hos en där vi bor nu. Han hade ingen förklaring till något men det kändes som han tyckte jag var lite överkänslig och så. Sen gick jag till en ögonläkare. Hon såg direkt att jag hade grå starr. Jag var då 43 år.

mollyt
3/17/14, 10:49 PM
#3

#2 Det finns bra och mindre bra optiker - precis som bra och mindre bra läkare. Grå starr utvecklas över tid - så om du gick till läkaren 10år efter att du varit hos optikern så hade du säkert inte starr när du var hos optikern! :) Så från infon om kortison och suddig syn gissar jag redan nu att det rör sig om grå starr hos sussilex. Sen behöver det inte vara så mycket starr ännu att det är värt att operera - det beslutet kan optikern hjälpa henne med. Är olika var man bor, när man får opereras.

Anterrabae
3/17/14, 11:47 PM
#4

Över hur lång tid har det kommit? Både inflammationer och diabetes ger även de suddig syn. I så fall måste det kollas upp omgående I övrigt håller jag med ang kortison och grå starr. Men undrar över hur stor kopplingen är till inhalerat kortison..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
3/18/14, 1:23 PM
#5

#3 Jag hade en ovanlig form av medfödd grå starr så jag hade ju den vid alla optikerbesök. Sen var det framförallt en annan ovanlig sort som jag hade allvarligare och den ska jag ha fått av diabetes. Utöver detta har det varit andra sorters problem med ögonen och jag vet förstås inte exakt vad av det som orsakat varje specifikt symptom. Jag tycker i TS fall om detta har inneburit en tydlig försämring nu på sistone som det låter, att hon/han bör gå till en ögonläkare. Suddig syn bör man ju kunna få av vilken sorts ögonsjukdom som helst.

mollyt
3/20/14, 9:03 PM
#6

#5 medfödd gråstarr är inte så vanligt - och den orsakas ju inte av kortison/solljus så som "vanlig" gråstarr gör, som räknas som vanlig åldersförändring då cellerna i linsen klumpar ihop sig. 

Tråkigt med diabetesen, den kan ge stora skador på ögonen. Så alla diabetiker ska ögonbottenfotograferas årligen för att ha koll på förändringar (diabetesretinopati som kan vara synskadande). 

Beroende på var man bor så kan man inte alltid "gå till ögonläkaren" utan behöver en remiss. En optiker ska kunna avgöra hur akut ett läge är och skicka remisser när det behövs. 

Jag tycker (personligen!) att jag som är specialutbildad med fyra års heltidsstudier om bara ögon har mycket stor kompetens som underskattas av många som tycker att ögonläkaren är "den allsmäktige" när de studerar hela kroppen under 5 år varpå en speciell kurs om ögat som gör dem till ögon-läkare…. Jag som optiker med magisterexamen har alltså 4 års ögonstudier jämfört med läkarens ögonkurs.

Annons:
mogfarm
3/21/14, 10:42 AM
#7

#6 Det håller jag med dig om! Mycket beror nog på också hur engagerad den personen som gör undersökningen är, oavsett om det är en läkare eller optiker, och hur mycket patienten tas på allvar.

mollyt
3/22/14, 11:21 PM
#8

#7 ABSOLUT!!! Så är det verkligen! Tyvärr! Jag hade önskat att alla blev omhändertagna med samma omsorg - alltid!

Upp till toppen
Annons: