Annons:
Etikettövrigt
Läst 7014 ggr
mogfarm
3/19/14, 6:27 PM

problem med hornhinnor

Jag undrar om någon vet någonting om detta: jag har skrivit rätt mycket här om gråstarr som jag hade innan och som innebar stora problem i tillvaron i stort sett hela tiden. Jag fick operera det till slut och det höjde både synen och livskvaliteten oerhört mycket. Men jag är lite fundersam över en sak. Jag har även haft problem med såriga hornhinnor eller liknande och det har ju inte heller tagits på allvar. Ett tag förra året var jag så ljuskänslig så jag fick treva mig fram ett par enstaka steg ute, kunde absolut inte gå normalt och såg förstås ingenting om det var sol. Det hette att detta berodde på gråstarren men det gick inte varken att bli opererad inom överskådlig framtid eller bli sjukskriven. Men det visade sig att det allra mest akuta då hade med hornhinnorna att göra. Efter jag till slut hade blivit opererad hade jag också kraftiga problem med hornhinnorna. Då tittade en ögonläkare på det och det var småsår på dem och inflammation i ögonlockskanterna. Detta aktiverades av kvalsterallergi samt att sårläkningen blivit försämrad på grund av kortisonögondroppar jag tagit efter operationerna. Nu till min fundering. Jag har blivit astigmatisk. Jag läste på internet att man kan bli det efter ögonoperationer eller skador så inget konstigt. Nu har synen försämrats lite igen så jag ska tillbaka till optikern. Har någon kunskap eller någon tanke om vad det är för skillnad på sådana ärr på hornhinnorna som ger bestående synskador och astigmatism som väl mer är ojämnheter och risken att detta blir värre? Jag vet ju inte vad de problemen jag beskrev ovan berodde på eller om det återkommer.

Annons:
Inkanyezi
3/19/14, 8:23 PM
#1

Om starroperationen har gått bra, och dina hornhinnor läker, så ska det inte bli några värre synskador om ingenting nytt träder till. Jag gissar att du har fått nya linser av PMMA, och man brukar kunna se bra med dem. En grej som du kanske inte märker är att man likt barn också ser ultraviolett.

Om du nu har slutat med kortisonet, borde dina hornhinnor läka ordentligt. Att det kan kvarstå optiska fel efter operation och efter inflammationer är ju inte konstigt, och det är optikerns sak att titta på, men många som har opererat katarakt har fått full syn efter att ha varit gravt synskadade, så det finns hopp.

mogfarm
3/20/14, 12:20 PM
#2

Tack för svaret! Operationerna (i vintras) gick bra och synen återställdes helt. Men sen uppkom en kraftig irritation och ljuskänslighet. Synen började också bli sämre igen. En ögonläkare kollade hornhinnorna med någon slags infärgning och såg att de var såriga och det som jag skrev ovan. Sen var jag hos en optiker och köpte nya glasögon och då visade det sig att jag blivit astigmatisk. Dessa glasögon har redan blivit för svaga och då hoppas jag ju att det bara är den astigmatismen som blivit ytterligare lite sämre och att det inte är något återkommande problem med hornhinnorna eftersom det har verkat vara något redan tidigare. Blir det inte värre är det helt acceptabelt som det är nu.

mollyt
3/20/14, 8:56 PM
#3

#1 man tillpassar väldigt sällan PMMA-linser idag då det finns så mycket bättre material som släpper igenom mer syre till ögat :)

Mogfarm, att du blivit fått mer (eller i alla fall annorlunda) astigmatism brytning nu beror på att man har bytt ut din lins inne i ögat mot en konstgjord lins. Ögats synfel sitter i största hand i hornhinnan men också i linsen. Så när man byter ut linsen så ändras ju synfelet om man inte opererar in en precis likadan lins i de styrkor som din riktiga lins har - och inte ens då kan man vara helt säker på att du får samma styrkor som innan. 

Innan har din lins kanske kompenserat mer för hornhinnans astigmatism och nu när du fått en ny lins så märker du av det synfelet mer.

Astigmatism är inget konstigt, beror på att den brytande ytan (hornhinnan eller linsen) inte är sfäriskt rund (som en fotboll) utan mer som en amerikansk fotboll och därför bryter ljuset olika beroende på var på ytan som ljuset träffar.

Vad beträffar såren på din hornhinna så ska dessa kollas upp - om de inte redan är under uppsikt av optiker/ögonläkare. Eftersom djupare sår på hornhinnan ger bestående ärr som därför kan störa för synen. Om det inte är djupa sår så kommer de alltså att läka. Vad gäller ögonlockskanterna som också varit inflammerade så gäller god hygien nu för att de ska läka. Tvätta gärna försiktigt med vatten och en babyshampo om du är kladdig i ögonlocken. 

Man kan få sår på hornhinnan av att man har torra ögon - är det någonting som ni kollat på?

Om man får ojämn hornhinna (av ärr eller trauma som exempel) då kan man behöva stabila linser (som #1 tänkte på) för att få ej mer jämnt brytande yta - då brukar man kunna se mycket bättre än med glasögon.

mogfarm
3/21/14, 10:34 AM
#4

#3 Jag är närsynt. Innan jag blev opererad mätte de linserna och vi kom överens om att de skulle satsa på att närsyntheten skulle förbli likadan. Detta lyckades också. Jag var aningen astigmatisk på ena ögat innan också. Som jag skrev i trådstarten har jag varit sjukt, sjukt ljuskänslig innan och hade det berott på några djupare sår hade det inte förvånat mig. Läkaren var säker på att det berodde på gråstarr men skrev ut ett par olika sorters ögondroppar jag kunde testa med, bland annat sådana för torra ögon och det hjälpte så själva ljuskänsligheten gick ner till en acceptabel nivå. Sen vågade jag inte sluta med dem och trodde att jag hade torra ögon. Men nu i januari, då när hon färgade in hornhinnorna och såg de där såren kollade hon också om jag har torra ögon. Det har jag inte visade det sig. Jag tror inte jag har några sår eller inflammationer någonstans nu, jag har inga symptom på någonting mer än jag har fått lite sämre syn. Så det är mer om det blivit några ärr eller så av det som varit. Det lönar sig nog inte att försöka kolla det nu.

mogfarm
4/8/14, 1:30 PM
#5

Jag har varit hos optikern i dag och kollat synen och blev inte ett dugg klokare på någonting. Jag ville om möjligt utnyttja garantin och få glasen utbytta om synfelet skulle gå att rätta till på det sättet. Först får man ju kolla i en autorefraktor. Det visade att jag hade fått sämre syn. Men det var ändå rätt styrka på glasögonen. Jag fattade det som att jag hade blivit mer astigmatisk men att det inte går att göra nåt åt. De hittade en konkret grej, det ena glaset var felmonterat så det ska de rätta till. Men man har ju inte glasögonen på sig när man gör autorefraktortestet. Nej, som sagt blev jag verkligen inte klokare på hur min syn fungerar egentligen. Jag får hålla tummarna för att den kan hålla sig likadan som den är nu och inte ändra sig åt något annat håll igen.

Anterrabae
4/11/14, 8:25 AM
#6

Men så märkligt! Och optikern såg inget avvikande när hen tittade i/på ögonen?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
mogfarm
4/12/14, 5:38 PM
#7

Jag fattade inte det riktigt. Nu har jag sämst syn med vänsterögat och dels sa hon att jag är svagare i det ögat, ungefär som man är svagare i ena armen. Men innan är det alltid högerögat som har varit sämst, och det högra glaset är också starkast. Men sen visade det ju sig att det vänstra glaset var felmonterat så det förklarar väl lite. Men hon sa att jag inte kan få helt normal syn. Enligt internet kan man få astigmatism efter skador eller operationer på ögonen och jag är ändå ganska säker på att det är det, enligt vad jag har läst verkar det inte alltid gå att rätta till det helt med glasögon. Blir det inte värre än det är nu är jag ändå helt nöjd med hur det har blivit.

mogfarm
4/12/14, 6:23 PM
#8

Alltså, hon kollade inte direkt på ögonen. Jag gillar inte synundersökningar. Jag ser aldrig vad man borde se och lyckas aldrig förklara mig i kombination med att de aldrig lyssnar riktigt utan utgår från det som är vanligt, som till exempel hur ålderssynt man bör vara i en viss ålder. Men har man sådana synproblem som inte verkar följa några mallar så lär man nog inte få någon bättre förklaring på alltihop någon gång.

mollyt
4/14/14, 4:06 PM
#9

Det finns flera orsaker till att man inte kan få normal synskärpa. Det kan bero på många olika orsaker, men en av de vanligare orsakerna är att man får inlagringar från fotoreceptorerna i näthinnan som gör att ytan blir bucklig och inte så jämn och fin. Det gör att detaljseendet bli sämre.

Dessa förändringar kan du ha fått under en längre tid, till viss del hör det ihop med normalt åldrande. Men att din gråstarr har begränsat din syn mer än vad näthinnan har gjort. Så när de opererade din gråstarr så märker du av dessa förändringar mera.

Beroende på vad man bor i Sverige så kan man få lägga till pengar vid sin gråstarrsoperation så att de samtidigt korrigerar för synfelet. Att de då kompenserar för hornhinnans astigmatism till exempel. Men om man opererar in en standardlins vid en gråstarrsoperation så blir hornhinnans styrka kvar och då kommer man alltså att få en helt annat synfel än vad man hade före operationen - då får man skaffa nya glasögon med ny styrka.

Såren på hornhinnan kan också bero på flera orsaker. Det lät som om du haft blefarit (ögonlocksinfektion) tidigare när du beskrev att det var fnasigt. Detta kan ge sår på hornhinnan - men det kan också vara helt andra orsaker. Om ett sår blir tillräckligt djupt in i hornhinnan så läker det aldrig utan kommer vara kvar ett ärr, kan se ut som en vit tuss om man tittar med mikroskop. De ärren kan man inte göra någonting åt. Sedan finns det sjukdomar som gör att man får sjukligt ojämn hornhinna, som till expemel keratokonus, där hornhinnan blir toppig som en kon. Då ser man ofta dåligt och kan behöva specialla hårda kontaktlinser för att se bra.

mogfarm
4/17/14, 2:47 PM
#10

Man kunde välja olika sorters linser om man hade betalat extra, men jag var inte beredd på att lägga ut så mycket pengar. Jag fick ju helt normal syn ett tag efter att jag hade blivit opererad men sen försämrades den gradvis samtidigt som jag hade stora problem med hornhinnorna, ögonläkaren förklarade det som att det var småsår på dem i kombination med blefarit som var utlöst av kvalsterallergi samt att sårläkningen fördröjts på grund av kortisonögondroppar. Jag är alltså glad över att jag inte tog ett lån på 50 000 och sen ändå behövt ha glasögon ändå, för det här synfelet uppkom i samband med de här hornhinneproblemen.

mollyt
4/21/14, 2:21 PM
#11

Det förstår jag #10! Precis som med all ögonkirurgi så kan man aldrig vara helt säker på resultatet! Det finns en del personer som lägger ner mycket pengar på att operera sin syn - för att sedan ändå behöva ha glasögon.

Upp till toppen
Annons: