Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 3090 ggr
designstudenten
2014-10-20 13:35

Knappar och form

Hej!

Vi är två studenter på malmö högskola som håller på med ett designprojekt för personer med nedsatt syn, vi skall helt enkelt utforma en klockradio med tydliga knappar, den skall även säga vilken tid man ställt den på och vad klockan är. Vi skulle vara tacksamma på att få era synpunkter på vad bra knappar är, vilken form de har och vilket material det är, vilken storlek etc.! kanske något ni har tänkt på vid användning av olika produkter eller något ni har saknat!

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Martin och Anna

Annons:
blindstyret
2014-10-21 07:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej! Här kommer ett förslag till produkten. Jag kanske har missat något men allt går att fixa. Funktionerna går att utöka (teoretiskt)… Och en sån här skulle jag behöva!

Hoppas bilden hänger med. Här är lite instruktioner:

  • 1. Man väljer huvudmenyläge (Mode) cykliskt med upprepade tryck på den långa knappen. Efter tryck sägs läget, t.ex. ”Alarm”.

  •  Håll nere knappen i 2 sek, så sägs inställt värde för läget. Vid läge ”Alarm” sägs t.ex. ”Alarm, noll åtta femtio”.

  •  När man valt Läge t.ex. Alarm, aktiverar man undermenyläge med knappen ”Set”.  Det sägs då ”Ställ in alarm”, och Mode-knappen hamnar i undermenyläge.

  •  I undermenyläge väljer man storhet med Modeknappen. Då  sägs storheten t.ex. ”Alarm timme”.

  • Man justerar timme med +/– knapparna. Då sägs värdet. T.ex. ”Fjorton”

  • Efter valt värde trycker man på ”Set” och nästa storhet aktiveras automatiskt. T.ex. ”Ställ in minuter”

  •  Om man trycker på +/- och inte är i inställningsläge, så justeras volymen.

Undermenyer:
Tid:                      Timme > Minut > Sekund
Datum:              År > Månad > Datum
Alarm:                Timme > Minuter
Radio:                Auto > Manuell (Stationssökning)
Volym:               (ingen undermeny)

mollyt
2014-12-01 21:43
#2

Spännande! Hur går det för er?

Anterrabae
2014-12-12 20:12
#3

Åh, vilket spännande projekt! Personligen föredrar jag mjuka gummiaktigt knappar framför hårda och glatta. Ev plus-minusknappar får gärna vara i respektive form, så de är lätta att känna. Sen är tydlig placering och tal kopplat till knapparna så man får bekräftelse på valen man gör.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Pialinn
2015-01-07 18:03
#4

Det är ledsamt att se att "designstudenten" inte har varit inne och tittat efter svar.

Jag har svårt när det är en knapp för flera funktioner.

Kan inte radio, klocka, datum osv ha en knapp var i olika former?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: