Annons:
Etikettövrigt
Läst 1321 ggr
Becca 96
5/12/15, 8:12 PM

Måste jag alltså vara helt blind?!

I bland undrar man hur samhället vi lever i fungerar…. Jag som lever med en synnedsättning ska ha rättigheter till olika hjälpmedel. Men Icke! Min skoldator som jag haft i snart 3 år är mitt hjälpmedel som jag använder inte bara i skolan utan även hemma. Datorn är mina ögon som gör att jag kan se saker jag inte kan se eller inte se så tydligt i verkligheten.

På datorn har jag fullt av hjälpmedel och den är anpassad efter mig och min syn.. Men ska man verkligen behöva köpa ut en dator som är ett viktigt hjälpmedel? Man ska väl kunna ha rätt till att få eller få hjälp till kostnaden av datorn? Men NEJ! svaret från skolan och från syn-enheten där jag är inskriven hos, blev ett nej, du måste vara helt BLIND!! Asså Seriöst?! Behöver man vara helt blind för att få en dator med som är anpassad? Jag har inte bett om mycket hjälpmedel men nu när jag väl ber om min skoldator som hjälpmedel tyckte dem att jag ser för bra? Jag ser bara väldigt lite på ena o inget på de andra ögat! Så enligt skolan o syn-enheten ser jag för bra för att få datorn som ett hjälpmedel?

Jag får bara studiebidrag och de räcker inte till att köpa loss datorn så jag kan fortsätta att använda de som en underletning i min vardag efter skolan.Men när man inte får den hjälpen och rättigheterna man har rätt till så är de jävligt tur att man har en så underbar familj som hjälper till att betala datorn. Nu är man extra tacksamma för den fina familj man har ❤ Vad hade jag gjort utan dem? 👊💜

Ett viktigt burskap till er där ute, var rädda om era nära och kära. Dem är de som kommer finnas för dig i ur och skur.

Rebecca HjärtaCool

Annons:
VildaVittra
5/12/15, 8:30 PM
#1

"Behöver man vara helt blind för att få en dator med som är anpassad?"

Själva anpassningarna får du även om du inte är helt blind som exempelvis uppläsningsprogram o.s.v, men själva datorn får du köpa själv. Har du kollat upp möjligheten att få bidrag till själva datorn genom stiftelser?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

papa-bear
5/12/15, 8:45 PM
#2

bli inte förvånad om du möts av den inställningen i resten av ditt liv från de som beslutar om hjälp och hjälpmedel, det skrivs artiklar om det i tidningarna varje dag. har du otur bor du i fel landsting, har du bott i ett annat kanske det varit enklare med hjälpen, själv är jag beroende av hörapparater och sett hur olika landstingen avgiftsbelägger apparaterna när jag läst jämförelser här på hörselskadade.ifokus

Anterrabae
5/14/15, 11:09 AM
#3

Hur mycket ser du TS? Syncentralen och SRF har en gräns på 0,3 respektive 0,5 i synskärpa. Jag fick hjälp med programvara till redan befintlig dator. Om inte annat så kan de hjälpa dig att söka fonder så du få pengar som bekostar ditt datorhjälpmedel. Prata med din läkare om kuratorkontakt, eller stödperson på SRF. Det är helt makabert att en seende kan "kräva" att man ska vara helt blind för att få hjälp.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: