Annons:
Etikettsynskador
Läst 2941 ggr
[Blue_Lugia]
9/4/16, 7:19 PM

Kan man leva lycklig utan syn?

Hej Hej! Jag har näthinneskador sen ett pa,r år tillbaka, samt förhöjt tryck i. För så bägge ögonen och utreds fö.r tillfället pg. a d.etta. På grund av näthinneavlossningen har . jag väld. igt dålig syn på höger öga, men i princip normal syn på vänster. Så i dagsläget lider jag inte av det. Det som oroar mig är det höga trycket och ifall det skulle komma fram att jag har tex. Glaukom ( som ju förr kallades grön starr) Ja jag vet att man i så fall får behandling, men jag har gjort synfältstest med deffekter på båda ögonen. Dessutom är jag hyfsat ung än, 26 år, så mina förhoppningar om att kunna behålla synen livet ut är väl inte jättestora. Man vet ju inte hur det kan utveckla sig genom årens lopp. Min allra största oro är att bli helt blind! Jag vill leva, inte bara överleva, för lite så skulle det kännas faktiskt. Känns nästan som att jag inte skulle vilja leva alls om det inträffade… :( Mina ögon är det viktigaste jag har!

Annons:
mollyt
9/9/16, 9:25 PM
#1

Hej! Man blir oftast inte blind av glaukom men visst är det begränsande med synfältsdefekter. Men oftast är det centrala synfältet okej men man kan uppleva tunnelseende. Hur ser dina synfältsdefekter ut idag? Hur högt ligger ögontrycket? Får du behandling av din glaukom nu (då jag tolkar det som att du har glaukom om du både har synfältsskador samt högt ögontryck). 

En fördel (om man får kalla det för det) med glaukom är att det går successivt. Jag tror att det skulle vara desto mer traumatiskt att drabbas av ett mer akut ögontrauma som på en dag gör det svart framför ett öga.

[Blue_Lugia]
9/9/16, 10:00 PM
#2

#1 Jag börjar själv misstänka att det kan vara glaukom. Läkaren spekulerade om jag kunde ha ovanligt tjocka näthinnor som kunde ge ett "falskt högt tryck". När jag vid ett besök berättat att jag hade 32 i tryck i samband med näthinneavlossningen, så blev läkaren fundersam och sa att så högt borde inte trycket vart om det bara berodde på hornhinnorna. Det var inför operation och första gången ett tryck kollades, detta var för snart 3år sen. Sen dess har jag pendlat mellan 23-26 på bägge ögonen under dessa år. Då dom blev osäkra ville dom kolla synfältet och såg vissa, om än relativt små effekter på båda ögonen. Höger är ju lite värre, pga näthinneskadan, men litegrann märktes ju även på vänster som jag ser bra med. Läkaren har inte uttryckligen sagt att hon tror jag har glaukom, utan att det hela är osäkert och komplicerat i mitt fall. Hon ansåg väl ändå att jag behövde droppar som jag nu haft ett par dagar. Ska på ny tryckkontroll om ett par veckor igen, så jag lär väl passa på att fråga lite mer då. Jag har lärt mig att prognosen är sämre om man får sjukdomen som ung, är som sagt 26 nu, och vem vet hur länge jag gått med det innan. Hur stora är oddsen att synen stannar livet ut, eller kommer ögonen till slut ge upp trots diverse behandlingar? Jag kanske har ett långt liv kvar, och att ställa in sig på ett liv utan syn känns tufft. :(

[Blue_Lugia]
10/3/16, 4:49 PM
#3

Dropparna har inte haft det minsta . effekt på trycket, dessutom blir jag fysiskt tröt. t av dom och mår dåligt. Ska få en annan sort utskrivet, men blev såklart lite orolig när dom inte har hjälpt. Trycket har i alla fall inte stigit. :(

VO1D
10/11/16, 8:08 AM
#4

Blue Lugia, jag skulle säga gå till fler läkare! Lyssna inte enbart på en. Är själv 25 med synproblem. Att ha täta kontroller underlättar oron. Å försöka söka information och ställa frågor till fler än en läkare.

[Blue_Lugia]
10/11/16, 8:29 AM
#5

#4 Jag gick på kontroller i Örebro en tid i samband med operation för tre år sen. Detta höll i sig i ett och ett halvt år, men har nu upphört och jag går bara i min hemkommun. Där kände jag att läkaren tog mig på allvar, här verkar läkarna mest stressade. Jag går på kontroller pga min näthinneskada sen tidigare. Sen om det blir fler pga trycket nu får jag väl se…

VO1D
10/11/16, 10:43 AM
#6

Försök få tid hos en annan läkare som ger dig tid, det värsta som finns är stress när man väl får komma till läkaren med flera veckors vänttid så man inte hinner få ut sina frågor eller ens få ett bra svar. Å alla är ju olika, vissa tar sig tid i alla fall fast de är stressade, andra vill i princip bara kasta ut en å ta sig an nästa patient..

Annons:
mollyt
10/11/16, 7:41 PM
#7

Många reagerar på dropparna, finns inget idag som säger vilka droppar som är bäst utan det är ganska vanligt att man får prova flera olika. Självklart ska du säga till läkaren du träffar om du blir trött eller mår dåligt av dem så att ni kan testa något annat. Ibland används det även fler droppar.

Svårt att säga vad ditt högre tryck beror på. En tjock hornhinna ger ett högre tryck då den är stelare än en tunn. Om du bara haft näthinneskada på ett öga så borde du inte ha defekter på synfältet på båda ögonen. Det enda som man kan utvärdera en glaukomdiagnos med är prognosen av synfältet. Vilket ögontryck man klarar av är individuellt, en del tar skada redan vid 10mmHg och det påverkar deras synfält medan andra kan gå med tryck närmare 30mmHg utan någon påverkan alls. Så man behöver följa dig och göra flertalet synfältsundersökningar innan man vet mer.

Jag håller tummarna för att allt går bra för dig.

[Blue_Lugia]
10/12/16, 5:54 AM
#8

#7 Jag har blivit lasrad på vänster också, då näthinnan på väg att släppa även där. Men samtidigt om det bara berodde på hornhinnan borde väl inte trycket legat på över 30 som det gjorde 2013? Har aldrig varit så pass högt sen dess dock, men ändå..

mollyt
10/12/16, 12:05 PM
#9

#8 Ah okej, förlåt jag missade det!

Ett normalt tryck brukar ligga mellan 10-20 mmHg så spridningen inom det normala är ganska stort. Har man dessutom en tjock hornhinna så mäter man ett högre värde. Man mäter då hornhinnans tjocklek och drar av värde från trycket beroende på tjockleken. Så allt är inte hornhinnans fel, du har säkert ett högre tryck i grund och botten. Det jag menade med mitt förra inlägg var att det inte nödvändigtvis behöver vara skadligt med ett högre tryck. Man kan alltså ha 25mmHg i tryck utan att det skadar synfältet. Det är individuellt var gränsen går och därför behöver man följa varje individ för sig.

Skulle det inte räcka med droppar men att synfältet försämras så finns det olika trycktänkande operationer man kan göra.

[Blue_Lugia]
10/12/16, 6:58 PM
#10

#9 Jag hoppas jag inte behöver göra fler operationer i ögonen. :( Fast vad vet jag, förr eller senare kanske man hamnar där ändå.

VO1D
10/12/16, 9:44 PM
#11

Vi har tur som befinner oss i Sverige i alla fall, så vi inte behöver bekosta dessa operationer och koller själva.. Har gjort fyra operationer hittills, och man får väl försöka vara glad för att vi ens har denna chans o försöka ha koll på vad som sker regelbundet så man inte blir tagen på sängen senare.

Ett annat bra tips är att börja gå i någon slags terapi, för att komma underfund med rädslorna och kanske också förbereda sig mentalt för om det skulle förvärras.

[Blue_Lugia]
10/12/16, 11:50 PM
#12

#11 Jag går regelbundet hos kurator. Först och frä, mst ska jag försöka ta mod till mig oc, h fråga läkaren vad man vet och inte. Och om det går att förutspå litegrann hur det kommer bli. Sen hur jag skulle ta ett svårare besked vet jag inte, synen är för mig det viktigaste nästan,så att mista synen skulle nog få förrödande konsekvenser, bokstavlig talat… :(

[Blue_Lugia]
12/1/16, 7:57 PM
#13

Nu har jag provat Brinzolamid sen slutet på oktober och trycket gått ner lite grann. Ligger på 21 och 23 nu. Det behövdes kanske två gånger dagligen för att det skull. e ge effekt. Så det känns aningen bättre, dessutom så har dessa droppar varit lätta att ta. Inga konstiga stickningar och sånt som jag fick utav dom andra (Timosan och Monoprost).

Annons:
mollyt
12/9/16, 9:12 PM
#14

Vad skönt att höra #13

Upp till toppen
Annons: