Annons:
Etikettsynskador
Läst 1456 ggr
Skorpion76
2016-09-30 06:53

Orienterinsgsvårigheter

Jag har lust att ge lite information om hur det är att ha orienteringssvårigheter eftersom jag får en känsla av att det finn de som inte riktigt vet vad det innebär. Själv har jag orienteringssvårigheter på grund av att jag har dålig syn. Jag är född med en cp-skada och den fick jag i samband med att jag fick en hjärnblödning när jag föddes. Man kan även få en cp-skada genom att man får syrebrist. Ett vanligt sätt att få syrebrist är om barnet får navelsträngen runt halsen. 

Om man föds en cp-skada är det inte ovanligt att man får problem med talet. Antingen genom att man talar otydligt och sluddrar eller att man inte kan prata alls, men i mitt fall var det synen som tog den största smällen. Mitt högra öga skelar, vilket innebär att det pekar snett emot det andra och latar sig medan det andra jobbar dubbelt upp. 

Dessutom har jag ett fel på synsinnet i hjärnan som kallas nystagmus och som innebär att jag inte kan hålla ögonen stilla. Om jag försöker fästa blicken på det jag tittar på bara flackar den. Det gör bland annat att jag saknar sidoseende och det innebär i sin tur innebär att om jag ska titta åt sidan måste jag vrida på hela huvudet. Den dåliga synen gör också att jag har orienteringssvårigheter som innebär att jag har svårt för att hitta och veta var jag befinner mig. För att jag lättare ska kunna orientera mig krävs det att jag har gått samma väg flera gånger och så att säga har nött in vilken väg jag har gått. Ett annat bra sätt för mig att veta var jag befinner mig är att ta fasta på olika riktmärken som jag stöter på längs vägen.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: