Annons:
Etikettövrigt
Läst 1837 ggr
Anonym.ifokus
2017-05-01 11:24

Skaffa linser?

Vet inte om det passa här. 

Men jag skaffade en ny glasögon för kanske några månader sen. Fundera på att skaffa linser och frågan är behöver man då göra en till synundersökning? Kan jag inte bara ge min glasögon styrka till de så att de kan göra en linser med min styrka??

Tack!

Annons:
Riesen
2017-05-01 12:14
#1

Du måste på synundersökning igen, det är 2 olika synundersökningar. 
De kommer att se till linsens passform och styrka blir bra. Du kommer få linsträning, provlinser och efterbesök för att se att allt är bra.

Anonym.ifokus
2017-05-01 18:33
#2

#1 Aha! Har kollat runt lite, är det smart att "teckna under" ett linsabonnemang tror du??

Riesen
2017-05-01 20:37
#3

Beror på hur ofta du tänkt använda linser. Har du tänkt att använda linser varje dag så kan det nog vara bra att teckna abonnemang. Men det märker du nog efter du gjort linsträningen om du nu skall gå på synundersökningen. 

Det kan vara jobbigt med att stoppa in linserna och ta ut linserna varje dag i början, så det är helt upp till dig.

Anonym.ifokus
2017-05-02 16:39
#4

#3 Ah, hur går det till egentligen om man tecknar under ett linsabonnemang? Kostar det mer i början?  Kollade runt specsavers hemsida, där står det att de skickar ut lins paket var tredje månad och att några tjänster ingår i linsabonnemang. Man ska betala för lins paketet var tredje månad men det ska man väl också varje månad? Men vilket pris bli det då?? Är lite förvirrad..

Om du inte kan besvara frågorna är det lugn, ska fråga en optiker någon dag. :)

mollyt
2017-05-10 21:06
#5

Jag är utbildad kontaktlinsoptiker. 
Precis som det svar du tidigare fått så kommer du behöva göra en undersökning till (det är inte samma undersökning som vid köp av glasögon) där optikern kommer kontrollera hur ögat ser ut och vilken lins med vilken passform som passar på ditt öga. Det finns olika sorters linsen beroende på användande (dag-, vecko-, månadslins eller de lite mer ovanliga som halvårslinser eller årslinser). Är det första gången du testar kontaktlinser kommer det också bokas in ett tillfälle där då får hjälp med instruktioner för hur du tar i och ur linserna och sedan får du sitta och öva på detta med assistans.

Att ha abonnemang på linser passar många men inte alla. Det brukar generellt bli lite dyrare men det brukar ingå ganska mycket service i abonnemanget: såsom att du alltid har linser i rätt styrka, om du skulle byta styrka men har linser kvar i den gamla styrka så byter butiken dessa åt dig, du brukar få kostnadsfria undersökningar (man rekommenderas att göra nya linsundersökningar varje år) och även möjlighet att få prova nya linser kostnadsfritt och liknande. Prata med dem när du är där för att se om detta är ett alternativ som passar dig.

Anonym.ifokus
2017-05-13 17:37
#6

#5 Tack så mycket för information! Ska prata med de när jag är där :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: