Annons:
Etikettsynskador
Läst 1192 ggr
Johannarova
12/29/17, 5:21 PM

Våt Amd -17 år

Jag är 17 år och fick för någon månad sen veta att jag har våt amd… Jag har gjort första injektionen med medecinen Eylea men upplever ingen förändring. Ska ta minst två sprutor till. Det är väldigt läskigt med dethär för att om jag inte tar sprutorna så blir jag blind för resten av mitt liv på det ögat som är effekterat. Jag förstår inte vad det är jag har fått och varför för jag har inte diabetes och är som sagt 17 år… Eftersom våt amd inte är vanligt för yngre personer så tänker jag berätta min historia i hopp om att det ska hjälpa någon annan som går igenom samma sak. Injektionen av Eylea tas i ögonvitan och man får bedövande droppar i ögat så man inte ska känna ingreppet. Sen så tvättar en sjuksköterska ögat och så sätter dom in ett runt glasrör som är litet mot ögat (antagligen så man inte ska se sprutan. Och sen injecerar dom sprutan i ögat. Jag tyckte det gjorde ont (ungefär som stick i fingret fast i ögat) trots bedövningsdropparna. Efteråt så är man klar och jag tyckte att det sved ganska mycket och det var ett väldigt tryck i ögat pga mer vätska. Men jag tyckte verkligen det hjälpte att lägga sig ner och vila i en timme! (Där sprutan injecerats får man en röd fläck som kommer sprida ut sig och sen bli lite gulaktig. Det här tar cirka 1,5 vecka) Nästa steg för mig är att ta spruta (kontrastvätska) och bilder för att se varför jag har fått den här sjukdomen. Sen ska jag somsagt ta två sprutor till.

Annons:
Aleya
12/29/17, 5:26 PM
#1

Min mamma var "ung" då hon fick samma. 56 år. Hon fick Avastin först. Och eylea funkade bättre för henne. Men hon har varit tvungen att återgå till Avastin då landstinget inte ger eylea mer. Men min mamma kom för sent i sjukdomen. Så ena ögat är inte värt att behandla. Hoppas det blir bättre i framtiden för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

mollyt
1/26/18, 9:13 AM
#2

Jag håller tummarna att injektionerna fungerar och att blödningen stoppas så synen återhämtar sig och att du får en okej syn på det ögat. Eylea har ju visat väldigt god effekt!

Upp till toppen
Annons: