Annons:
Etikettsynskador
Läst 3794 ggr
alonely
2018-01-29 13:54

Gråstarr-operation någon?

Hej, jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha gjort en gråstarr-operation och hur det blir efteråt med synen. Det är min mamma som nu efter många års velande fått en kallelse för operation av ena ögat.

Men det är så många som säger så olika saker. Mamma har ett par väninnor som opererats för starr och dom säger att resultatet blir helt fantastiskt. Man får så mycket bättre syn efteråt. Så dom pushar på mamma att hon absolut borde göra det också.

Å andra sidan har min svärmor opererat ena ögat i oktober i höstas och hon är jättemissnöjd med hur det blivit. Hon ser mycket sämre på nära håll än innan och hon sitter konstant med ett förstoringsglas med lampa vid köksbordet när hon ska läsa dagstidningen. Hon som älskade att läsa böcker tidigare menar att hon inte längre kan göra det. Jag frågade om hon kunde skaffa läsglasögon men det skulle inte fungera för henne hade optikern sagt. Varför visste inte svärmor. Men när hon gjorde operationen så hade hon fått välja om de skulle operera in en lins som gör att hon ser bra på antingen nära eller långt håll. Så då valde hon att se bra på långt håll. Vilket tydligen nu gjort att allt på nära håll blir suddigt.

När mamma berättar för sina väninnor detta så är dom helt oförstående. Dom menar att man naturligtvis får bättre syn både på nära och långt håll efter operationen.

Mamma har såklart pratat med sin ögonläkare men hon menar att hon inte blev mycket klokare av det. Läkaren hade enligt mamma sagt att hon förmodligen skulle se lite bättre efteråt men att har man otur kan det ju bli sämre också.

Minst sagt förvirrande alltihop men vet ni om det verkligen funkar så att man får välja om man vill få bättre syn på antingen nära eller långt håll?

Annons:
annia1
2018-01-29 15:14
#1

Jag klistrar in det svar jag gav på en annan sajt för andra som läser här kanske har nytta av mitt svar.

Det är normalt för alla när man blir äldre att man blir att se sämre och då kan behöva tex läsglasögon. Så så är det för rätt många.

När det gäller gråstarr så har jag opererats för det. Det normala är att man sätter in en lins så att man endera ser bra på nära håll eller långt håll, ja man brukar få välja. Så normalt sett så måste man sen skaffa glasögon för att se bra på det andra hållet. För en del räcker det med läsglasögon om man valt långt håll.

När det gäller det där att se bra både på nära och långt håll. Numera finns det en lins som har båda, det är samma princip som progressiva glas där glasen är slipade olika. Men den sortens lins är dyrare och dom brukar inte sätta in den i första hand. Vet inte om det finns andra nackdelar med att ha sån lins än bara kostnaden. Och vill man ha sån så kan man få bekosta en del av kostnaden själv, beroende på vilket landsting man hör till. Men man bör diskutera ordentligt med sin ögonläkare om den sortens lins verkligen passar en.

För de flesta som genomgår operation så går det bra och man ser bra direkt efter operation. Man kan se lite färger eller vad jag ska kalla det direkt efter operation, men det brukar ge med sig efter några timmar.

Så vänninorna till mamma har rätt på sätt och vis att det finns linser som kan ge bra syn på både nära och långt håll, men det är inte den sortens lins som dom sätter in i första hand utan det är endera för långt håll eller för nära. Och sen får man skaffa glasögon för det andra.

Läkaren har rätt i att det finns några personer som inte blir riktigt hjälpta, men de flesta får bättre syn till och med säga bra syn.

Din svärmor borde kontakta en ögonläkare och fråga varför hon inte kan använda läsglasögon för jag tycker det låter konstigt. En ögonläkare kan ge bättre svar än en optiker.

.

alonely
2018-01-29 16:00
#2

Tack snälla för ett utförligt svar!

papa-bear
2018-01-29 16:07
#3

#1 jag har opererat bägge ögonen och jag minns inte att jag fick välja, gjorde operationerna 2005, med den gamla metoden, nu sköljer de väl ur med vatten?, så jag har fått göra om eftersom det låg linsmassa kvar som växte över den nya linsen på ena ögat.

jag har progressiva glasögon, ser bra på långt håll och kan läsa tidningar och böcker, men får ta av mig dem när jag sitter vid datorn, blir bara grummel då.

annia1
2018-01-29 22:15
#4

papa-bear jag ska inte säga att jag direkt fick välja utan vi diskutera vad som skulle passa mig. Och man går många gånger på hur synen är på det andra ögat (om det bara är ena man ska operera). Och i mitt fall så ser jag bra på långt håll med det som inte är opererat så då är det mest naturliga att ha samma på det som opereras. För annars blir det ju mer krångligt efteråt.  Har man olika på ögonen så kan man ju i princip aldrig vara utan glasögon. 

Ska man operera båda ögonen så måste man ju ha lite längre diskussion med läkaren så man verkligen får det som passar en i vardagslivet.

Vad jag kommer ihåg så spola dom med vatten under operation.

När det gäller datorn så har jag egna glasögon som "inställda" efter det avstånd som jag har till datorskärmen.  Det är rätt vanligt att många, även utan grå starr op, skaffar speciella till att använda just när man sitter vid datorn och sen har andra normalt sett.

.

papa-bear
2018-01-30 12:04
#5

diskussion? eh, i mitt fall så började jag få sämre syn, gick till optiker, de diskuterade sinsemellan, de skickade mig till ögondoktor, som remitterade mig till ögonkliniken, blev kallad, kom dit, bytte om, fick ögonbedövning, las på bordet och opererades. det andra ögat gick till i stort sett på samma vis, kom dit osv, enda skillnaden var att de ringde och frågade om jag ville ta en avbeställd tid 2 dagar senare, så jag hade turen att få bägge ögonen opererade inom 3 månader.

alonely
2018-01-30 12:32
#6

Det konstiga är, tycker jag, att enligt mamma så har aldrig läkaren informerat henne om att det finns några valmöjligheter när det gäller att välja vilken sorts lins som de sätter in. Ingenting har läkaren nämnt om att hon måste välja om hon vill se bra på långt eller nära håll.  Hennes syn på sämre ögat är endast 30% och på bättre ögat 50%. Båda ögonen ska opereras inom några månader.

Annons:
annia1
2018-01-31 02:31
#7

papa-bear du sa att du gjorde dina operationer 2005. Det är många år sen och saker ändras. Och även på den tiden gjorde landsting olika. 

Tar jag när mamma gjorde sin operation, kommer inte ihåg när det var, men måste varit nånstans i närheten av dig. Så inte ens hennes stämmer överens med det du skriver för hon hade ytterligare en undersökning innan op. Så för henne var det optiker, läkarbesök/undersökning, undersökning/läkarbesök, sen op.

När det gäller min som bara gjordes för ett par år sen så var det annorlunda. Jag visste sen många år att jag hade starr, men sköt upp op tills jag kände att det inte gick att undvika längre. Så jag skickade en egen remiss. Sen blev det undersökning/läkarbesök. Sen den andra undersökning+prat med läkare, gjordes samma dag som op. Och det där med bedövning. Jag fick nån sorts bedövningsdroppar som även innehöll nåt annat som jag dock inte kommer ihåg,  flera gånger under en timme sen extra bedövning när jag väl kom in på op.

Sen det där med bord, om du menar en plan brits så är det inte idag i alla fall inte här. Utan det är typ en tandläkarstol man får sätta sig i och sen fäller dom ner den en bit. Och man behöver inte heller byta om (enda jag behövde göra vara att ha sprit på händerna strax innan op ), inte heller mamma behövde byta om när hon gjorde sin fast det är många år sen. Jag var inte med mamma på op dagen men vad jag kommer ihåg så halvsatt även hon.

Så saker ändras och landsting gör olika.

.

annia1
2018-01-31 02:35
#8

alonely jag kan inte säga varför din mamma inte fått information om att hon kan välja. Finns några anledningar jag kan tänka mig. Om det blir ytterligare undersökning innan op så kanske dom tar det då. Sen som jag sa så gör landsting olika.  Annars kan det vara så att dom går på hennes syn hur den är idag.

Ja, även om man ser så dåligt som din mamma gör så ser man bättre på endera hållet och normalt sett är det att när man blivit äldre att man ser bättre på långt håll och måste ha glasögon för nära. Så då är det bästa att sätta in en lins som ger syn på samma håll som idag. 

Och det här med att det numera finns en lins som gör att man kan bli att se bra både på långt och nära det är jag tveksam till att nåt landsting informerar om för det är dyrare och som jag förstått är det knepigare att få det bra.

.

annia1
2018-01-31 15:46
#9

alonely jag kom på en sak här gällande din svärmor. Om hon ev har missförstått det som optikern sagt.

När jag blev opererad så fick jag ett papper som gällde olika saker efter op. Bland annat skaffa nya glasögon. Nu kommer jag inte ihåg hur det var formulerat. Om det stod att man måste vänta ett visst antal veckor innan man skaffade glasögon eller om det stod att det rekommenderades att man skulle vänta. (Den information som stod på papperet fick jag även muntligt direkt efter op.)

Att man skulle vänta var för att ögat skulle läka ordentligt och att ögat skulle få vänja sig vid linsen och att det tar en liten tid innan ögat helt ställt om sig till att se bra igen.

Kan det vara så att din svärmor gick för tidigt till optikern och dom menade att hon skulle vänta lite till.
För det där att hon inte ska kunna ha glasögon det låter väldigt konstigt för mig. Så jag tycker att hon endera ska prata med en ögonläkare eller gå till en annan optiker.

Om man bara opererar ena ögat så behöver man ju inte vänta så där jättelänge, har för mig att det var 6 veckor efter op eller nåt sånt. Men om man opererar båda så blir det ju längre tid för det är ju ingen ide att skaffa glasögon förrän båda ögonen är opererade.

.

mollyt
2018-02-08 15:42
#10

Jag jobbar som optiker med bland annat operationer av gråstarr.

Det stämmer att man normalt inte ser bra på både långt och nära håll efter en operation om man väljer en standardlins (med en styrka) då fokus ställs in antingen på långt håll eller nära beroende på önskemål. Har man tidigare varit närsynt (haft minusglas i glasögon) så brukar många välja att vara närsynta efter operationen så att man ser bra på nära håll så som innan men att man fortsätter ha glasögon för att så långt borta.

Sen finns det progressiva linser man kan operera in, så kallade multifokala, som har ett större skärpedjup så att man ser på både långt och nära håll. Dock behöver man uppfylla en del kriterier för att få välja en sådan lins - och den betalar man själv (till skillnad från de vanliga linserna med en styrka i).

Just hur det är i din svärmors fall kan jag inte svara på då jag inte vet vad hon fått för lins eller hur hennes ögonstatus är i övrigt.

Upp till toppen
Annons: