Annons:
Etikettsynskador
Läst 1259 ggr
KanSjälv
2018-03-27 14:20

Sämre ork pga synnedsättning

Hej Jag är född med en synnedsättning+ nystagmus och har alltid klarat mig bra både i skola/arbete och privat men senaste åren har orken blivit så mycket sämre. Tidigare slukade jag böcker och pluggade till och med på högskola men nu klarar jag knappt läsa en tidningsartikel innan jag blir så trött i huvudet att jag blir yr. Någon som känner igen detta? Jag är 43 år och funderar på om det har med åldern att göra men eftersom det ställer till stora problem även i jobbet för mig undrar jag om det finns något att göra åt det.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-03-27 14:23
#1

Jag har också en synnedsättning och innan jag för ca 15 år sen fick veta hur dåligt jag såg så kunde jag inte förstå hur folk orkade gå i affärer och inte vara helt slut efter bara en liten stund.

Numera har jag sjukersättning och kan disponera min tid och jag har helt slutat ätt läsa. Lysnar på böcker istället.

Stolt ägare till fem La permer

KanSjälv
2018-03-27 14:27
#2

Tack för svar. Jag ligger på ca 20 % syn med glasögon och har alltid haft det men jobbar heltid men nu börjar det bli tufft. Jag har också fått gå över till ljudböcker istället för vanlig text.

Lona
2018-03-27 15:08
#3

Nu är jag visserligen bara väldigt närsynt och har ingen egentlig synskada, men i 40-årsåldern ändras ögonen en hel del även om de är helt "normala" . Det borde ju vara samma sak även om man har en annan grundförutsättning? Jag tycker alltså att du ska kolla ögon läkare dock ingen aning om det funkar med en vanlig optiker eller om det behövs en ögonläkare. Har du tur kanske det bara är en vanlig åldersförändring som går att rätta till med glasögon (Jag ber om ursäkt om jag har uttryckt mig klantigt eller är helt ute och cyklar, jag har som sagt ingen erfarenhet av större synnedsättningar )


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

mollyt
2018-04-26 07:39
#4

Hur gamla är dina glasögon? Läser du med progressiva glas eller har du separata läsglasögon? Finns det bas-in-prisma i dina glasögon eller har du glas utan prismor? Vet du själv om nystagmusen blir värre när du fokuserar på nära håll (inte alltid man ser det själv men en annan betraktare kan se hur dina ögon rör sig när du till exempel läser en bok)?

Upp till toppen
Annons: