Annons:
Etikettsynskador
Läst 2952 ggr
MonicaLagerquist
4/5/18, 4:27 PM

Grå starr

I tisdags var min man och skulle prova ut nya glasögon.

Men så blev det inte alls.

Det blev en remiss till ögon kliniken eftersom att han har drabbats av grå starr.

Vad har ni för erfarenheter av op när man har grå starr?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[SonjaG]
4/5/18, 4:49 PM
#1

När jag opererades gick det bra, ett enkelt och ganska snabbt ingrepp.

MonicaLagerquist
4/5/18, 5:01 PM
#2

#1 Kunde du göra bil efteråt?

Stolt ägare till fem La permer

annia1
4/5/18, 6:02 PM
#3

Jag har opererats för grå starr. 

Du ska inte köra bil samma dag som du opereras för man brukar kunna se lite färger och vara lite ljuskänslig. Men dan efter var inga problem förutsatt att färgerna och känsligheten försvunnit. 

Så ev problem är bara samma dag man opereras. Sen får man ju vänta några veckor innan man skaffar nya glasögon, så man ser bra på både nära och långt håll. Så det är lite knasigt några veckor, med tex läsa.

.

MonicaLagerquist
4/5/18, 6:04 PM
#4

#3 Blir ju lite jobbigt om ingen av oss kan köra bil.

Men det får väl gå på något sett. Läser gör varken jag eller min man.Legimus är toppen för oss bokslukare.

Stolt ägare till fem La permer

[SonjaG]
4/5/18, 6:05 PM
#5

Men om ni bor olämpligt illl finns det väl ngt slags sjukresor.

annia1
4/5/18, 6:07 PM
#6

#4 Jo det kan jag förstå. Beroende på vad ni måste göra just den dan. Är det till/från operation så brukar det ju gå bussar till sjukhuset och man får för det mesta åka gratis till/från. Visa kallelse när man ska dit och kvitto när man ska hem.

Annars så är det ju bara en dag det gäller. Så för min del var det inga problem, bara planera så jag inte behövde göra nåt som krävde bil just den dan.

.

Annons:
MonicaLagerquist
4/5/18, 6:07 PM
#7

#5 Jo visst kan man
åka sjukresor men sen om han inte kan köra pga sol osv kan det bli lite jobbigt

Stolt ägare till fem La permer

annia1
4/5/18, 6:09 PM
#8

Monica det är bara den dan. Och är man lite extra känslig sen så använda solglasögon, det räcker med det.

.

MonicaLagerquist
4/5/18, 6:11 PM
#9

#8 Okej.Det löser sig väl alltid.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
4/19/18, 2:19 PM
#10

Nu har min man fått brev från ögonkliniken. Inom tre månader ska han få en tid för koll av ögonen.

Man kan ju bara hoppas på att det kommer en tid snarast.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
4/20/18, 1:14 AM
#11

Hoppas kan man alltid. Det beror ju mycket på vart man bor om dom har tillräckligt med läkare för att ha fungerande ögonkliniker. Och då också på hur många som står i kö för undersökning. 

Här där jag bor får man vänta i alla fall de de tre månaderna för det finns inte tillräckligt med läkare så de brukar hyra in läkare från andra landsting som betar av köerna emellanåt.

.

MonicaLagerquist
4/20/18, 8:30 AM
#12

#11 Jag vet inte hur kötiderna ser ut på Akademiska sjukhuset då jag är en kund som kommer in på mitt namn och min envishet och vad som står i mina journaler. Får alltid en tid samma dag eller dagen efter när jag ringer och behöver en tid.På gott och ont.

Men vi håller tummarna för att han får en tid snart och att han får hjälp med sin starr.

Stolt ägare till fem La permer

mollyt
4/26/18, 7:45 AM
#13

Jag är vidareutbildad optiker och jobbar på ett ögonsjukhus som bland annat opererar grå starr. Oftast så går själva operationen fort, ca 15 minuter. Vanligast är att man tar ett öga i taget. Du kommer först att få komma och göra en förberedande undersökning där de kollar på din synskärpa, mäter hur kupigt öga du har och hur långt ögat är - för att man sedan ska kunna beräkna vilken styrka på den nya linsen du ska ha för önskat synfel efteråt. Många som till exempel har varit närsynta innan operationen brukar oftast vilja fortsätta vara det så att man kan läsa utan glasögon, medan om man inte använt glasögon innan brukar kirurgerna försöka satsa på att synen ska bli så bra som möjligt på långt håll och då får man komplettera med läsglasögon.

Är man yngre och haft ackommodation (förmåga att ändra linsens styrka mellan avstånd och nära) så kommer denna förmåga att försvinna efter operationen då man får en tunn plastlins istället (som inte ändrar form vid fokusering) och då kommer man behöva läsglasögon för att läsa.

Beroende på hur mycket gråstarr du har nu så kommer du kanske känna dig ljuskänslig efteråt - eftersom det kommer komma in mer ljus i ögat nu när starren (så att säga filtret som gjort det suddigt) att vara borta så 100% ljus kommer in i ögat igen. En del tycker att det är skönt att använda solglasögon i början.

I regel brukar vi rekommendera att man ska vänta 2 månader (efter sista operationen) innan man går till optiker och ordnar nya glasögon. Detta eftersom hornhinnan ofta är svullen efter ingreppet och man vill att svullnaden lagt sig helt innan en optiker provar ut styrkor för glasögon så att styrkan kommer passa (och inte ändras när svullnaden lagt sig).

Har du några frågor så ställ dem gärna så svarar jag när jag ser dem.

Annons:
MonicaLagerquist
4/26/18, 7:47 AM
#14

#13 Tack för infon ska vidarebefordra den till min man.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
6/29/18, 6:20 PM
#15

Igår fick min man brev från akkis. Dit kunde han få komma för koll i slutet av oktober. Sen lång väntan på op. Han valde att gå privat och fick en tid i mitten på augusti.

Stolt ägare till fem La permer

mollyt
7/11/18, 9:30 PM
#16

Lycka till!

MonicaLagerquist
7/12/18, 6:59 AM
#17

Igår kom tiden för undersökning och op. Allt kommer att ske samma dag.På Aleris i Uppsala.

Redan 20 augusti.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
8/19/18, 6:50 AM
#18

Imorgon är det dags.

Tror att mannen är lite nervös.yvärr kan jag troligen inte följa med och hålla handen men så är det ibland.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
8/20/18, 1:31 AM
#19

Skönt att han får det gjort.

.

MonicaLagerquist
8/20/18, 5:36 AM
#20

👍

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
8/23/18, 6:13 AM
#21

Idag är det dags för min man att få sitt vänstra öga opererat.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
8/24/18, 1:28 AM
#22

Så han hade på båda ögonen. Bra att han får båda gjorda så snabbt inpå varandra. Bra med tanke på när han sen ska skaffa nya glasögon. Men eftersom han får båda opererade så är det ju möjligt att han klarar sig med läsglasögon framöver.

.

MonicaLagerquist
8/24/18, 8:23 AM
#23

#22     Ja han hade på båda ögonen. Han fick ju en tid som i måndags men sen när läkaren så hur illa det var på båda ögonen fick han en återbudstid som igår för man ska ju inte gå så länge med ett opererat och ett oopererat öga.

Om sex månader ska han prova ut nya glasögon så får vi se hur det blir framöver.Han har en återbesökstid på sjukhuset om två veckor.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
8/25/18, 1:45 AM
#24

Skönt att få det gjort. Fördelen med operation av grå starr att man märker skillnad direkt och inte har så stora besvär efter och därför kan ta båda ögonen så tätt inpå varandra.

Skrev du fel när du skrev 6 månader. Jag har för mig att jag bara behövde vänta 6 veckor innan jag kunde skaffa nya glasögon.

Kom på att förutom läsglasögon så behöver han ju ha glasögon som passar när han sitter vid datorn.

.

MonicaLagerquist
8/25/18, 9:02 AM
#25

Nej läkaren hade tydligen sagt sex månader.Vi får väl fråga på återbesöket.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
8/25/18, 2:37 PM
#26

Ok, men för mig låter det konstigt. Och mollyt skrev i #13 att de rekommenderar ca 2 månader vilket är ca 8 veckor. Har även för mig att det var nåt sånt mamma också fick vänta innan hon fick skaffa nya glasögon.

Och jag kikade lite på nätet. Den info jag hittar är att det tar ca 6 veckor innan synen har stabiliserat sig. Tyvärr så finns det inte så där många sidor som skriver ut hur länge man ska vänta innan man skaffar nya. Men det varierar mellan 4 till ca 6 veckor och har man gjort båda ögonen så det är det efter man gjort det andra som man räknar. 

Så 6 månader blir lång tid innan man ska kunna fungera som vanligt i vardagen. För man behöver som regel åtminstone läsglasögon. Eftersom linsen som sätts in bara ger bra syn på ett håll.

.

MonicaLagerquist
8/25/18, 4:26 PM
#27

Nu har jag hittat mannens papper från sjukhuset och det var han som virrat till det.Om sex veckor ska han till optikern.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
annia1
8/26/18, 2:55 AM
#28

Det är väldigt lätt hänt att man snurrar till saker, för man får en del information.

Och jag har för mig att sköterskan jag träffade först sa nåt i stil just med det. Att man får mycket information där och lätt att man glömmer det, men att det viktiga även står på papperet man får med sig hem så man senare har tillgång informationen man fått och kan kolla sen.

.

MonicaLagerquist
8/26/18, 8:38 AM
#29

Ja att få både muntlig och skriftlig info är bra.

Stolt ägare till fem La permer

mollyt
9/10/18, 5:41 PM
#30

Hur har det gått för honom? Är båda ögonen opererade nu? Har ni varit på återbesök ännu? 🙂

MonicaLagerquist
9/11/18, 7:33 AM
#31

Det har gått bra.

På torsdag är det dags för återbesök.Han tyckte att andra op gjorde mer ont. Han är betydligt mer ljuskänslig nu. Ser bra på långt håll men pga brytningsfel kommer han att behöva glasögon även framöver.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
9/12/18, 10:27 PM
#32

Skönt att höra att allt gått bra.

Man brukar vara lite extra ljuskänslig direkt efter op och nån vecka efter. Men det som kommer av op ska sen vara borta.

Men då din man har brytningsfel så kan det mycket väl vara det som gör att han är mer ljuskänslig just nu. För har man brytningsfel så är risken att ljuset bryts fel när det kommer in i ögonen och gör att ljuset blir att "spreta" åt alla (fel) håll. Är det så så försvinner det när han får nya glasögon, nackdelen är att han får lov att stå ut i sex veckor.

Så jag är rätt säker på att det försvinner. Endera bara om nån dag eller när han får nya glasögon.

.

MonicaLagerquist
9/13/18, 6:36 AM
#33

En sån tur att jag kollade på pappren från ögondoktorn. Det är inte idag utan imorgon han ska vara där. Lite trist att komma dit på fel dag.

Stolt ägare till fem La permer

mollyt
9/13/18, 5:25 PM
#34

Många upplever även att de fortsättningsvis är mer känsliga för solljus. Innan har linsen varit grumlig och man har haft en "inbyggt" solskydd medan efter operationen så har man en klar transparent lins som släpper in allt ljus igen. Detta är en omställning man kanske inte är beredd på. Men tänk att om du haft gråstarr som satt ner synen till 50% så har äng hälften av ljuset blockerats, att då få in 100% ljus igen kan upplevas väldigt starkt. Så ett par solglasögon kan vara skönt att ha. Lycka till!

Annons:
annia1
9/28/18, 2:33 AM
#35

Glömt av den här tråden.

Jag är själv opererade för grå starr på ena ögat. Jag hade bara ca 10 % syn kvar när jag valde att genomgå operation. Jag opererades på våren.

Efter op. När jag var utomhus så hade jag en solskärm för mina solglasögon var inte så stora att de gick upp tillräckligt långt upp så solen kom in ovanför glasögonen.
Jag använder fortfarande solskärm emellanåt när jag är ute i trädgårn här hemma, just för att glasögonen inte går upp tillräckligt långt. Gick glasögonen tillräckligt långt upp så skulle jag inte använda skärm.

Inomhus så hade jag problem i början. Men det var när jag hade ljuskällan framför mig eller mer direkt ovanför. För då bröts det fel, jag har även brytningsfel. Däremot inga problem om ljuskällan var bakom mig. Kommer inte ihåg hur länge jag hade det problemet. Men det mesta försvann i stort sett direkt jag fick nya glasögon. Sen tog det nog nån vecka till innan ögat vant sig vid nya glasögonen. Så den känsligheten försvann helt.

Som jag uppfattade monica så är hennes man allmänt mer ljuskänslig. Och det som man är inomhus bör försvinna i och med att han får nya glasögon och ögat får vänja sig vid de nya.
För mig är det självklart att man använder solglasögon utomhus, även om man inte är opererade,  förutom om man bara är ut en kort vända.

.

annia1
9/28/18, 2:36 AM
#36

Monica det är väl snart dags för din man att få nya glasögon nu.  Jag antar att han kommer bli glad när han fått dom.

.

MonicaLagerquist
9/28/18, 8:08 AM
#37

Japp nu är det snart dags för nya glasögon.En sak som jag och han undrar över.

Han upplever att hans ögon är torrare nu efter op. Är det någon som ni andra opererade upplever?

Han droppade ju ögonen de tre första veckorna .

Stolt ägare till fem La permer

annia1
9/28/18, 11:55 AM
#38

Vad jag kommer ihåg så fick jag inga problem med torra ögon. 

Hittar inte heller nåt på nätet att man ska kunna få det efter gråstarr operation. Enda jag hittar(som ev kan ge känsla av torra ögon) och det bör finnas med i papperet han fick i samband med op. Att det kan kännas som det skaver i ögat. Och det är ju för att man känner av såret. Men det borde ha gett sig nu.

När det gäller torra ögon så det jag hittar så är det tydligen vanligt bland äldre att man kan få det. Och likaså finns det vissa mediciner som kan ge det som biverkning.

Så mitt råd blir väl att ni kontaktar det ställe operationen utfördes och frågar eller ringer 1177.

.

mollyt
10/2/18, 7:45 PM
#39

#37 högst troligt har han känt sig torr i ögonen efter de droppar han använt, vet du om det både är Nevanac och Isopto-Maxidex han använt efter operationen? Torrheten kommer alldeles säkert att gå över! Det kan även vara bidragande att han inte har nya glasögon ännu som är anpassade efter hans "nya synfel" efter operationen.

MonicaLagerquist
10/2/18, 8:04 PM
#40

Det var Isopto-Maxidex  han använde de tre första veckorna.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
7/18/22, 11:01 AM
#41

Nu väntar mannen på ny på tid.
Starren är tillbaka.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
annia1
7/23/22, 11:48 PM
#42

MonicaLagerquist #41 tråkigt att höra att han fått tillbaka starren. Men tyvärr är det väl inte helt ovanligt, att man kan få efterstarr (tror jag det kallas). Har han fått tillbaka det på båda ögonen.

Bra dock att han är uppsatt på väntelista igen.

.

  • Redigerat 7/23/22, 11:49 PM av annia1
MonicaLagerquist
7/24/22, 10:41 AM
#43

Ja på båda ögonen tyvärr.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
7/24/22, 1:50 PM
#44

MonicaLagerquist #43 ok. Vet inte om jag ska säga synd eller tur.
Visst det är skitjobbigt och det är ju väntetid. Men hade det bara varit ena ögat så hade han fått vänta ännu längre än han kommer få göra nu.
För är det båda så brukar man hamna lite längre upp i listan så att åtminstone ena åtgärdas.

.

MonicaLagerquist
8/22/22, 3:21 PM
#45

Den 14/9 har mannen fått op tid.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
8/23/22, 11:59 PM
#46

Skönt att han fått tid.

.

MonicaLagerquist
8/24/22, 10:32 AM
#47

Problemet är att vi ska på kennellägeri helgen efter och det är en bit att köra bil dit.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
8/25/22, 12:54 AM
#48

Menar du helgen direkt efter 17-18. Då blir det kanske lite väl snävt med tid om han ska operera båda samtidigt.
Annars så ska man ju kunna köra bil dagen efter om jag kommer ihåg rätt. Ja förutsatt att de där färgförändringar och ljuskänsligheten man kan ha direkt efter op är borta.

Kör inte du bil. Eller är det så att ni brukar turas om att köra om ni ska åka längre sträckor.

.

Annons:
MonicaLagerquist
8/25/22, 9:53 AM
#49

#48
Jag lämnade in mitt körkort 3004 bytte det mot en vit käpp.
Jag vet inte om de kommer att ta båda ögonen denna gång.
Mannen är i fjällen och fiskar denna vecka då vi får ta det i nästa vecka när han kommer hem.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
8/25/22, 12:00 PM
#50

2004 skulle det ju stå.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
8/25/22, 8:54 PM
#51

MonicaLagerquist Hur dåligt ser han idag. För tar dom bara ena ögat så borde det inte vara nå problem. För det vanliga är att man kan köra bil dan efter.

Vet dock inte hur det är om man opererar båda samtidigt. Men för min del kan jag inte se att det heller ska vara nåt problem. Då det är ljuskänslighet och färgskiftningarna man kan ha direkt efter op. Och just på grund av ljuskänsligheten så får man ju bära solglasögon.

Då förstår jag att du inte kan köra.

.

MonicaLagerquist
9/15/22, 10:37 AM
#52

Igår var mannen hos ögonläkaren
Tyvärr så har mannen fått mer problem med sina ögon.
Förändringar på gula fläcken och stela tjocka hornhinnor.
Åldersrelaterat min man är 73 år.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
9/17/22, 6:27 PM
#53

Trist att höra att det finns mer problem.

Blev han inte opererad.

.

MonicaLagerquist
9/20/22, 6:44 AM
#54

#53
Jo han blev opererad och ev blir det byte av hornhinnor på sikt.

Stolt ägare till fem La permer

annia1
9/20/22, 11:51 AM
#55

Vad bra att han blev opererad. Och även om det är trist så är det ju bra att få hornhinnorna bytta då.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: