Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 1598 ggr
MonicaLagerquist
2018-04-27 12:22

Körkortet

Hur har ni som fått synnedsättning efter att ni fått körkort.

Har er läkare sagt åt er att sluta köra, kör ni ändå, eller har ni lämnat tillbaka körkortet. Eller har ni det kvar som leg men inte kör bil.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Lussan20
2018-05-17 13:38
#1

Hejsan!

Jag har det kvar, kanske mest av sentimentala skäl och än så länge duger det som leg. Jag har -gula fläcken- den som inte går att operera. Om jag är i riktigt ljus ser jag bara en stor ljusfläck, men i dovare ljus kan jag se ganska bra! Har läsglas och terminalglasögon, ganska stark styrka, men det funkar. Värre är yrsel och ostabil gång pga ögonen i starkt dagsljus.

Jag hoppas kanske på bot framöver, men jag skulle aldrig sätta mig bakom ratten! Mvh/WL

MonicaLagerquist
2018-05-17 15:31
#2

Jag lämnade tillbaka det mest som en markering. Min ögonläkare borde ha anmält att jag skulle få det indraget men det gjorde hon inte. Hon frågade inte ens om jag fortfarande körde bil.

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
2018-05-17 17:50
#3

För väldigt många är detta känsligt. Kanske mer för män? Även de som av andra orsaker inte bör köra bil längre har svårt att acceptera detta. Svårast med de som är lätt dementa.-Jag har minsann kört prickfritt i  50 år-. Så sitter frun och hojtar- det är rött ljus- bromsar och dirigerar. Så blev det med min far. Stroke, dement så gick det inte i alla fall att få honom sluta köra.

Vi som ser dåligt kan inse att nu bör vi kasta in handduken i trafiken. Men klart det känns i hjärteroten. Mvh/WL

mollyt
2018-05-26 21:10
#4

Bra och relevant! Jag önskade att fler hade den insikten men tyvärr upplever jag att alldeles för många kör bil fast det inte borde. Även bilister som inte är synskadade (men som skulle vara i stort behov av glasögon) kör fastän de ser långt under gränserna för vad som krävs för att köra bil. Läskigt men sant!

Upp till toppen
Annons: