Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1585 ggr
Pyttelite
2018-06-04 23:39

Hur läser man bildinslag på sajter?

Jag vill gärna att mina sajter ska vara tillgängliga för alla och det är helt ok att ibland få med skönhetsfel när det gäller stavningen.

Det är viktigare att skriva än att skriva felfritt och jag uppmuntrar gärna bilder men hur blir det när man är synskadad?

Hur uppfattas bilder när man har hjälpmedel? Kommer bilderna att tolkas eller blir det bara ett meddelande att det finns en bild?

Hur ska man agera för att det ska bli så lättläst för alla,  eller är det så illa att man inte "kan se" bilder om man är synskadad?

Jag behöver er hjälp att förstå vad som är viktigt att tänka på.

Här även läst inlägget Underlätta för synskadade när du skriver

Hur läser hjälpmedlen länkar? 

Om de är inbäddade kommer informationen med och hur blir det när man skriver ut länken i klartext?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Maria
2018-06-05 06:52
#1

Jag är nog den enda aktive i administrationen på denna sajt och jag kan tyvärr inte svara på dina frågor alls så jag hoppas att någon annan läser och eventuellt kan klargöra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-06-05 19:30
#2

#1 Tack för ditt svar! Även om du själv inte kan svara kanske det finns någon annan som vet?

Det är inte alltid så att man tänker på att en hel del enkla saker kan underlätta för andra. Ingen vill väl ha problem med att ta till sig information och när sinnena sviker är det viktigt att förstå hur man kan underlätta för andra oavsett vad det är.

Så jag hoppas att någon har koll på hur man bör anpassa bilder eller text så att elektroniska synhjälpmedel/verktyg kan användas på bästa sätt..


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
2018-06-10 03:06
#3

För många år sen så laddade jag ner ett skärmläsar program och testade hur de som är blinda eller nästan blinda läser sidor. Tyvärr så verkar inte det programmet finnas idag. Så vill inte säga nåt om det för programmen borde ha utvecklats rejält på dessa  år.

Men jag hittade en länk till en bloggsida (skrivit 2014) där det finns några olika alternativ av skärmläsare man tydligen kan ladda hem gratis så då kan man ju testa. Och ska jag gissa så är det nog de alternativen som en del använder.  När det gäller de som är beviljade synhjälpmedel så borde det kunna ingå såna som kostar pengar.

Sen finns det tydligen mest program som man ska betala för. På denna sida så gäller jaws som nämns i förra länken. Det är ett betalprogram, men undertill finns det ett program som heter  screen skärmläsare (klicka sen på rutan mjukvara) och det skulle man tydligen kunnat ladda hem en demoversion av, men för mig kommer det upp att sidan inte finns. Men finns filmer så man kan tydligen kan se hur den funkar. Har dock inte kollat på filmerna.

När det gäller bilder så vet jag inte, men jag skulle tro att programmen bara läser upp att det finns en bild. För hur ska ett program kunna tolka en bild så det blir rätt. Visst är det bara en person på bilden så går det väl, men om det är blandat mellan människor, djur och träd så tror jag inte det går.

Sen det som jag kan tänka mig bli problem är bildspel. Om programmen ens reagerar så borde dom bara säga bild.

Så om du laddar hem av programmen så kan du ju göra ett inlägg som innehåller både bild och länkar.

.

Pyttelite
2018-06-10 11:07
#4

Ja det är tråkigt att inte någon synskadad velat svara. Kanske beror det på att sajten är svårläst eller att målgruppen för iFokus inte matchar. Synskadade personer är ju inte en homogen grupp. Det som sammanlänkar är ju synproblemet så det borde finnas fler som har synpunker på våra sajtupplägg. I den tråd jag refererat till ovan (finns på Vegan iFokus) svarat någon att problemet som aktualiserades i ursprungsinlägget är numera omhändertaget så hjälpmedlen utvecklas i takt mad allt annat. När det gäller bilder ska man inte underskatta bildigenkänningsfunktioner. FB tillhandahåller idag hjälpmedel för att generera bildtexter. https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/automatiska-bildtexter-i-facebook-6537948 https://m.facebook.com/help/216219865403298?helpref=faq_content Sedan har synskadade tillgång till en fax-tjänst för en kostnad på några hundra kronor per år. Man skickar in pappret via fax och får det uppläst någon timma senare. Nu är det ju heller inte bara ren text man behöver hjälp med. Det finns ju många länkar i en text och hur fungerar det med inbäddade länkar osv. Jag hoppas att någon synskadad vill berätta hur det är och hur man kan underlätta i vardagen. Så länge man inte vet eller förstår blir det svårt att ändra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
2018-06-10 20:59
#5

Om man läser på denna sida så finns det ca 120 000 personer som är inskrivna vid syncentraler. Av dom har ca 30 000 grav synnedsättning eller är blinda. Och det är väl de 30 000 som använder skärmläsare. 

Andra som inte har så grav synnedsättning klarar sig med andra hjälpmedel så de själva kan ta del av sidor.

Så sett till hela befolkningen så är det inte så många. Så de kanske inte finns här på iFokus. Eller så kanske det är så att iFokus inte ens funkar med skärmläsare.  
Så som jag ser det, de frågor du har kan du få svar på genom att själv ladda hem nåt av de program som finns i den länk jag gav och prova.
När det gäller den som hör till chrome så laddas den hem från deras sida med tillägg. Där ser man också att det finns andra skärmläsare. 

När det gäller det på facebook så är det ju nåt som dom själva utvecklat. Jag hittar inte information om det är helt färdigt och hittar inte heller information om det numera även finns för andra plattformar än apples. Och det finns inte på svenska.

Om det är färdigt så är det ju inte säkert att det passar på andra sidor på nätet. 

Om det finns andra såna program på nätet som andra kan använda så kostar det sannolikt rätt mycket pengar att köpa licens för det.

Och jag kan väl med stor säkerhet säga att iFokus inte har nåt sånt program installerat. 

Så bästa är att prova själv för då ser du ju hur det fungerar. Jag skulle tro att de som jag gett länkar till funkar i stort sett på det hela som andra program när det gäller att läsa på nätet. De som kostar pengar har sannolikt flera funktioner bla för att kunna användas på alla sorters program på datorn, platta och mobil.

.

Pyttelite
2018-06-10 22:18
#6

Om man läser i länken du angav tror man att antalet personer med stora synproblem är ungefär tre gånger större så mörkertalet är stort. 

Det finns säkert en ökande marknad när vi som är datorvana blir äldre - vi vill nog gärna inte släppa kontakten med omvärlden så lätt.

Artikeln om FB var från 2016 och Ny Teknik och FB-hjälpen var på svenska och jag antar att den gäller nu så det är nog redan implementerat. Har inte FB så jag kan inte testa. 

Tack för att  du plockat fram lite uppslag ska testa senare men det hade varit mycket givande om någon som använt hjälpmedlen hade hört av sig.

Tror att det är först när man använt dom ett tag som man inser problemen och är det lätt att justera text och layout för att underlätta gör man naturligtvis det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
annia1
2018-06-11 15:25
#7

Jo att mörkertalet är stort. Men som jag läser det så är det genom syncentralen man får tillgång till hjälpmedel. Och de hjälpmedlen brukar man få gratis eller bara behöva betala en mindre del. Så de som har så gravt nedsatt syn eller är blinda behöver ju mer hjälpmedel än andra tex skärmläsare och de som är blinda eller gravt nedsatt jag tror nog de flesta har såna som kostar pengar då de oftast har fler funktioner.  Och frågan är ju om det görs skillnad mellan gravt nedsatt syn och kraftigt nedsatt syn. 

När det gäller facebook så ja hjälpen är på svenska och alla hjälpsektioner bör ju finnas på svenska. Men där står ju inte svenska med som tillgängligt språk så även om det funkar på alla plattformar så är det inte användbart för svenska. Om inte skärmläsaren även kan läsa när det blandas in engelska.

Jo att man inte vill släppa kontakten med omvärlden håller jag med om. Men tittar jag på mig själv. Att  sitta och lyssna på en röst som läser upp det som står skärmen.

Det program jag testade läste då inte bara upp texten från själva inläggen utan den läser även upp tex skriv nytt inlägg, välj kategori, rubrik, skrivruta, texten jag skrivit, publicera om man vill skriva en helt ny tråd.
Eller i ett inlägg så läser den upp inläggsnumret, nicket, texten, signatur, bra inlägg, hantera (om det är det egna inlägget), anmäl.
Så programmen läser upp mer än vad man tänker på eftersom programmet även ska tala om vart du befinner dig på sidan.

Så om man faktiskt tittar på en tråd hur mycket som står förutom själva texten i inläggen så blir det mycket. För min del jag tror jag skulle bli rätt trött i huvudet efter ett tag. Sen beror det ju på hur rösten låter också om det är en behaglig röst eller inte.

.

Pyttelite
2018-06-17 14:48
#8

Jag hittade lite information på synskadades riksförbund. Sen har jag fått tips om appen Seeing AI som kan fördärva vänskapen för all framtid. Den talar nämligen om hur gammal man är. 😃

Det känns betryggande att tekniken bara blir bättre och bättre när det gäller hjälpmedel. Det är väl bara så att det inte är så lätt att hänga med i svängarna.

http://www.srfstockholmgotland.se/Vardagstips/Tillgangliga-appar/

https://www.microsoft.com/en-us/seeing-ai/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Record
2018-06-29 10:38
#9

Det går ännu inte att tolka bilder med skärmläsningsprogram, men programmet kan tala om när det finns bilder eller ej. Vissa skärmläsare kan även tolka grafiska symboler, det finns en funktion som heter namnge grafik, man kan också scanna bilden och få texten uppläst. Läste också att några fick problem med flera tecken efter varandra! Detta finns möjlighet att reglera i inställningar, hur bra skärmläsaren fungerar beror också på vilka program man har också på om man har de senaste versionerna eller ej. Tyvärr är det ofta så att syn och hjälpmedelscentralerna ofta använder sig av gamla program för att spara.

hemul
2019-01-03 18:39
#10

Vet att tråden är gammal, men du verkar inte ha fått något svar så…

Det är bl.a. därför det är viktigt med alt-text, d.v.s. alternativ text, för bilder. 'alt' är ett attribut för IMG. Screen readers (vad fan heter det på svenska?) läser upp alt-texten. Den används även av vanliga webläsare om bilden av någon anledning inte kan visas.

Man ska tänka på att alttexten ska ersätta bilden, för det mesta inte beskriva den. Om du t.ex. har en länkad bild utan länktext, ska alttexten snarare vara en användbar länktext än beskriva bilden/ikonen.

Om bilden är enbart dekorativ använder man ett tomt altattribut, alt="". Detta gör att skärmläsaren (om det heter så) helt hoppar över den. Om vi tar exemplet med en länkad bild igen - om det även finns länktext behövs ju inte bilden, den är bara extra fluff liksom, och då är ett tomt alt lämpligt.

Använder man inte alt så kommer många skärmläsare att tjata om bild, bild, bild.

Det finns massor att läsa om detta. T.ex. här kan du grotta ner dig.
http://jkorpela.fi/HTML/alt.html
Lite kortare.
https://www.w3.org/QA/Tips/altAttribute
WebAIM är intriktade på tillgänglighet. Många exempel där som kanske är till hjälp.
https://webaim.org/techniques/alttext/

Sedan finns även ett attribut som heter longdesc. Det är tänkt att länka till en längre beskrivning av bilden. Skulle ju vara användbart om bilden verkligen är det viktiga, typ ett bildgalleri, eller innehåller en massa information som inte beskrivs i texten. Det är bara det att webläsare aldrig tagit till sig det här. Har hört att det visst finns någon skärmläsare nu som har stöd, men de flesta har det inte. Ingen vanlig webläsare förstår longdesc, inte ens textbaserade sådana. Så tyvärr…

HTML5 erbjuder en del möjligheter som kan ersätta longdesc. Det är väl lite överkurs för din fråga kanske, men lägger in en länk ivf.
https://cookiecrook.com/longdesc/

hemul
2019-01-03 19:29
#11

Ett tips också. Du får nog bättre svar på den här typen av frågor på ett forum som är inriktat på HTML/webdesign. Om du har flera, alltså. 🙂

Upp till toppen
Annons: