Annons:
Etikettövrigt
Läst 1412 ggr
Soleii
2018-08-25 18:55

Någon med pterygium?

Hej! Skrev detta inlägg först på hälsa iFokus men blev tipsad vidare hit. Fick igår diagnosen pterygium under ett besök på vårdcentralen, då jag under en tid ibland sett en suddig fläck i synfältet och sedan upptäckte att jag såg en grumlig fläck i spegeln. Min pterygium har börjat växa in över iris/hornhinnan med några millimeter. Fick tid hos ögonläkare om några dagar för att bedöma om det behövs operation. Är så stressad eftersom jag ska föda barm vilken dag som helst men just nu har jag ingen lust att missa detta besök. Någon annan här med pterygium? Hur gamla var ni när det upptäcktes? Behövde ni opereras och var operationen lyckad? Hur långt hade det gått för er innan op? Stort tack från en som är livrädd för livslång påverkan på synen.

Annons:
Tjeja
2018-08-25 19:07
#1

Jag har själv inte denna sjukdom men har en sida jag skulle rekommendera dig att titta och läsa på. från St Eriks ögonsjukhus som är experter på ögonsjukdomar!

Tror du kan lugna dig med att det inte är så allvarligt att det behöver påverka synen för alltid utan det går att åtgärda.  I all fall vad jag kan läsa mig till.

http://www.sankterik.se/sv/sjukdomar-och-besvar/ogonsjukdomar/pterygium/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MonicaLagerquist
2018-08-26 08:42
#2

Nej men jag har kärl som växer i hornhinnan som påverkar min syn.

Stolt ägare till fem La permer

mollyt
2018-09-10 17:39
#3

Jag har inte petrygium själv men har en anhörig som har och jag jobbar inom ögonvården. Som #1 tipsade har du bra info att läsa hos Sankt Eriks Ögonsjukhus. Om det konstateras att ditt petrygium inte växer så kan man låta det vara och alltså inte ta bort det. Annars kan det vara i behov av att tas bort om det fortsätter att växa eller skymmer synen, då vill man ta bort det innan det blir värre.

Upp till toppen
Annons: