Annons:
Etikettsynskador
Läst 2559 ggr
blåbärspajen
10/17/18, 8:21 PM

ljus gloria runt bil lysen?

Idag när jag körde bil så såg jag något jag aldrig sett förut.. alla bilar jag mötte hade  ljusglorior runt sina billysen och även gatulyktorna hade detta. Har haft körkort i ca 10 år och aldrig någonsin varit med om detta, det var ingen beläggning på min ruta heller.. extremt svårt å köra var det.. kan det vara något med synen? Har haft för högt tryck i ögonen men nu har det normaliserats och har bleka papiller.. 

Eller var det bara någon konstig dimma ute som gjorde detta? det såg iof inte dimmigt ut.

Annons:
molam
10/17/18, 8:29 PM
#1

Är det dimmigt är det inte ovanligt att det händer =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

blåbärspajen
10/18/18, 10:03 PM
#2

ne men det var regnbågsfärgade cirklar.. aldrig upplevt innan men nån gång ska va den första.

Men idag upptäckte jag nåt annat när jag körde, det blev extremt mycket ljus strålar runt alla bilars lysen, var väldigt svårt att köra :S och det var ingen dimma idag..

mollyt
11/5/18, 8:30 AM
#3

Det kan absolut vara synen, och det behöver inte vara något farligt utan även ett helt enkelt ett vanligt synfel. Har du glasögon sedan tidigare - i så fall hur gamla är glasögonen? 

Men det kan även bero på en tryckstegring av ögontrycket då det kan ge färgade glorior runt ljuskäglor. Många mår samtidigt illa och har ont, men alla får inte dessa symptom utan kan må som vanligt. Om du har en historik av högt ögontryck så skulle jag kolla upp det ganska omgående, du skulle kunna börja med att gå in till din närmaste optiker och mäta ögontryck hos dem. Det kan i alla fall ge en indikation om det är mycket förhöjt eller bara lite (eller normalt). Att gå länge med högt tryck är inte bra då det stryper och dödar synnerven och synfältet förstörs, så kolla upp att det inte är trycket som skapar problem nu. Lycka till!

blåbärspajen
11/15/18, 9:06 PM
#4

#3 jo jag gick till optikern och kollade trycket och det var då uppe i 30..

Det var tydligen helt ok.. även fast jag går till ögonläkare pga att jag haft för högt tryck innan och inflammation på synnerven.  väldigt konstigt men får ignorera det helt enkelt, det är väl det man brukar göra i Sverige.

Sindri
11/26/18, 8:09 AM
#5

Jag har bytt ut mina linser mot s.k. multifokala och jag  får se såhär resten av livet. Inte alltid jätteroligt, men för det mesta gör det inget och fördelarna med op. är så mycket större.
Kan det möjligen vara så att  det hänt något med din syn? Gjorde läkaren en grundlig undersökning med en massa olika apparater och kollade om dina linser påverkats något?

blåbärspajen
11/27/18, 8:05 PM
#6

#5 nej jag var ju bara hos en optiker som kollade trycket, så fick inte träffa en läkare..

Men går ju till ögonläkare 1 gång per år och då kollar dom lite allt möjligt..

a ok men lite svårt å köra bil tycker jag när det blir så där..

Annons:
mollyt
12/16/18, 7:05 PM
#7

#4 var du hos en vanlig optiker som testade trycket med luftluff? Vad brukar ditt tryck ligga på i vanliga fall när du går på kontroll hos läkaren? Jag är ju också optiker men jobbar på ögonsjukhus och man mäter ögontrycket på olika sätt beroende på om det är i butik eller inom vården. 

Jag tycker att 30mmHg är högt, men det är individuellt beroende på vad du brukar ha såklart.

Upp till toppen
Annons: