Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 655 ggr
Surpan
2019-05-29 12:57

Astigmatism

Hej! Det är så att jag har köpt ett par glasögon som är slipade i exakt min styrka sånär som en sak. På ena ögat så är värdet för brytningsfelet -0,25 medan jag på mitt recept inte har något alls på det ögat. Någon som vet om detta är väldigt allvarligt? Jag har tidigare använt glasögon som inte har haft exakt rätt styrka utan problem men vet ingenting om astigmatism. Glasögonen är slipade med -0,25 på bägge ögon medan jag bara har -0,25 på vänster.

/Surpan

Annons:
Maria
2019-05-29 14:49
#1

Den frågan hade jag tagit med optikern som står bakom köpet av dina glasögon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
2019-05-29 15:08
#2

#1 glasögonen är köpta privat. :)

/Surpan

mollyt
2019-06-02 20:55
#3

Menar du att du köpt ett par glasögon begagnade och att de här glasögonen har en astigmatism på -0,25 medan du i ditt recept inte har astigmatisk brytning?

I så fall så skulle jag säga att det inte spelar så stor roll. Astigmatism har de allra flesta av oss och beror på att ögat inte är helt sfäriskt runt (som en fotboll) utan att ytan på ögat eller linsen inne i ögat är lite mer som en amerikans fotboll vilket innebär att ljuset bryts lite olika beroende på var på ögat ljuset träffas. Detta resulteras i att bokstäver kan vara delvis suddiga på vissa ställen, enkelt sätt kan du tänka dig bokstaven H där de stående strecken är helt skarpa medan det liggande strecket mellan dem är lite suddigt. Med ett astigmatiskt glas så blir alla delar av H:et lika skarpa. Sen är axelläget för det astmatiska glaset olika för alla ögon, finns liksom inget "standard" utan det avgörs av ögats form och hur ljuset bryts.

Nu tolkar jag det som att det bara är det ena ögat som har -0.25 mer än vad du har normalt, detta är det minsta steget man tar fram när man provar ut glas och styrkan i denna storlek kan variera lite från dag till dag så nej det är ingen stor sak att glasögonen du köpt inte stämmer exakt med ditt tidigare recept. Jag tror knappast att du märker av detta alls, och det är inget som är "farligt" för ögat eller synen att gå med lite fel styrka heller. / Optiker 😉

Surpan
2019-06-03 07:45
#4

#3 Tack! Tur vi har dig :D Du har tolkat det korrekt. Vad skönt att det inte gör så stor skillnad, det är dessutom ett par solglasögon så inget jag har på mig varje dag. Jag kom över ett par i exakt rätt styrka på allt utom det där lilla på ena ögat så var tvungen att chansa när det var ett par dyra snygga bågar till bra pris. :) Tack igen!

/Surpan

mollyt
2019-07-01 20:27
#5

#4 Så lite så! Ledsen att jag inte tittar här så regelbundet, därav sent svar. Men kul att du hittade bågar du gillade!

Upp till toppen
Annons: