Annons:
Etikettsynskador
Läst 687 ggr
Pellerina
2019-06-14 20:44

Gråstarr

1. Hur vanligt är gråstarr hos yngre? 2. Hur lång tid tar det innan synen försämras? 3. Vad finns det för hjälpmedel när synen blir sämre? 4. Hur kan man förvänta sej framtiden?

Annons:
annia1
2019-06-14 21:52
#1

Jag vet inte hur vanligt det är  hos yngre. Hur lång tid det tar innan synen försämras är olika från person till person. Vet inte vilka hjälpmedel som finns.

Men den sista 4:e punkten. När grå starren nåt en viss gräns så blir man opererad och linsen byts ut och man får tillbaka full syn. Så grå starr är inte ett problem idag inte på lång sikt i alla fall.

Men frågan är har du varit till optiker som sagt att du har grå starr. Annars börja med att gå till en optiker. Om den ser att du har grå starr så kommer du få en remiss till en ögonläkare som gör en bedömning om du behöver opereras nu eller om det kommer få vänta. 

Och  har du inte fått konstaterat att du har grå starr så se till att du får det för det finns andra anledningar till att man kan se sämre. En är grön starr. Och grön starr går inte att operera utan man behandlar med droppar och vad jag vet gäller det för resten av livet. För grön starr som inte behandlas kan till slut göra dig blind.

Finns säkert många fler anledningar till att man ser sämre (förutom vanligt åldersförsämring)  vilket en optiker kan tala om vilka det är.

Så har du inte varit till en optiker se till att du bokar en tid.

.

Pellerina
2019-06-15 11:37
#2

Jag har en konstaterad gråstarr. Kan inte opereras pga infektionskänslighet. Så jag lär få leva med den.

annia1
2019-06-16 01:45
#3

Låter jobbigt. 

Jag funderade på några olika lösningar som eventuellt skulle kunna funka så att du skulle kunna opereras då jag inte vet vad det riktigt innebär att vara infektionskänslig.

Men jag läste lite på nätet för att lära mig åtminstone lite om det.  Nu vet jag ju inte om detta även gäller dig. Men det kan tydligen vara en immunbristsjukdom. Och det är tydlig rätt vanligt, men det är inte många som får rätt diagnos.

Det jag läste att alla vanliga prover som tas är ok. Men att när det tas antikroppsprov eller gammaglobulin prov (eller om man ska ta båda) så visar det att det är fel. Och när dom får tillskott av gammaglobulin så blir de att leva rätt normalt.
 En länk till en äldre artikel (från 2010) på expressen  där en person berättar lite, finns även en fakta ruta där. Dock den länk som finns längst ner där funkar inte riktigt, men denna ska leda rätt till en organisation som handlar om primär immunbrist.

Du har säkert snurrat i vården för att få hjälp, men om du inte tagit just dessa prover så kanske be att dom tar proverna och ser om du har fel där.  Det kan ju åtminstone vara värt ett försök för om du har samma fel som dom jag läst om och får gammaglobulin så borde du kunna bli bättre och då kanske även kan opereras för grå starren.

.

mollyt
2019-07-01 20:41
#4

Jag är optiker som jobbar på ögonmottagning. 

Normalt så är gråstarr något man får med stigande ålder - men det finns även de som får gråstarr i tidig ålder efter ett trauma men det förkommer även att man föds med grumlingar i ögats lins. Unga personer brukar man avvakta att operera tills gråstarren utgör ett större bekymmer än vad en operation skulle innebära. Nu framgår det inte hur gammal du är, men jag antar att du är under 40 år.

Det är svårt att svara på hur fort synen försämras - det varierar mycket beroende på var i linsen grumligen sitter (centralt eller i kanten så att säga). En del personer tycker att det kan komma smygande över 10 år medan andra upplever att det bara sa PANG över någon månad eller två. Hur det blir för dig kan vi därför inte förutspå.

Som sagt är det operation som man brukar ta till för att byta ut linsen till en plastlins. Angående din infektionskänslighet så får nog din ögonmottagning/din läkare ta ställning till det. Men troligtvis så kommer de inte operera dig i ett tidigt skede men det kan ändå bli aktuellt om besvären av starren med tiden blir stora. 
Man brukar se sämre och till viss del kan det hjälpas med glasögon, men då stryrkan tenderar att ändras frekvent på grund av starren så är det ingen hållbar lösning i längden ofta då man kan behöva nya glas ofta. Då skulle kontaktlinser kanske kunna vara ett alternativ.

Jag tycker du ska börja med att gå till en optiker som säkert kan svara på frågor och be en remiss till ögonmottagningen där du bor! Lycka till!

Pellerina
2019-07-02 18:42
#5

Tack😊

Upp till toppen
Annons: