Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 1099 ggr
Eda
10/11/19, 11:26 PM

Förfrågan: Hur man kan skilja på stickor

Jag fick alldeles nyss följande förfrågan på Facebook: 

”Hej! En dövblind kund stickar och har svårt att särskilja stickorna. Har du något tips på hur hon ska veta vilken som är strl 3, 4, 5 etc?!” 

Jag svarade då:
"Hej! Inget som jag vet direkt. Det finns stickor med olika ”knoppar” i ändarna, om hon inte redan har stickor skulle hon kanske kunna köpa stickor av olika fabrikat med olika sorts knoppar och lära sig vad som är vad.

Om hon redan har stickor skulle jag kunna tänka mig att om hon eller om hon fick hjälp med att klippa c:a 5 cm långa ett par mm smala remsor av tjock tape (t.ex. el-, väv- eller plasttape) och linda runt stickans ände och placera dem med ett par mm:s mellanrum t.ex. 1 remsa för stickor nr 2.  2 remsor för stickor nr 2½. 3 remsor för stickor nr 3 eller vilka nummer hon använder på stickorna. Men man kan ju inte ha jättemånga remsor för då får inte maskorna plats på stickan.
Om jag kommer på någon bättre idé återkommer jag."

Är det någon som känner till eller kan tänka ut något bättre förslag?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Vixxen
10/12/19, 12:18 AM
#1

Kan man inte göra små korkbitar i olika former som man limmar fast med superlim längst ut på stickorna? Låt olika former representera olika dimensioner på stickorna, typ triangel, boll, fyrkant osv. Eller olika pärlor kanske? De finns ju i olika former och olika reliefmönster.

Eda
10/12/19, 8:46 AM
#2

#1 Det tror jag skulle kunna fungera. På några av mina stickor som har tappat sina "huvuden" har jag ibland klämt fast just kork- eller suddgummibitar.

Min man kom just med följande förslag att man på något sätt skulle kunna märka ut på ett stickmått med punktskrift eller på något annat sätt t.ex. med taktila ljudetiketter, märkduttar etc.

(Ett stickmått är en hålförsedd linjal eller rundel, där man kan trä in stickan och pröva vilken grovlek stickan har.)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Niklas
12/16/20, 1:05 PM
#3

Mitt förslag är Sugru. Sugru är svaret på de stora frågorna i livet. 😉

» (30) Sugru | Modellbygge iFokus


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonicaLagerquist
12/22/20, 3:36 PM
Upp till toppen
Annons: