Annons:
Etikettsynskador
Läst 634 ggr
whysoserious
2020-05-08 15:50

Ögonlaser DAGBOK

Hej! Jag tänkte starta en tråd där alla är välkomna att dela sina historier där ni genomfört någon typ utav synfels-korrigering. Jag har varit på 2 undersökningar där de konstaterat att jag kan göra FS-LASIK (vanligaste varianten har jag förstått, där en flik görs i hornhinnan och sedan korrigeras synfelet med laser), så det är inbokat om 1 månad för mig. Jag tänkte uppdatera här i tråden hur det går, och även om återbesöken. Om jag är nöjd osv. Dela gärna med er av båda positiva och negativa erfarenheter! Allt gott!

Annons:
mollyt
2020-05-09 11:38
#1

Hur kommer det sig att du väljer en LASIK och inte ett linsbyte? Vad har du för synfel från början som du vill ta bort och hur gammal är du? / Optiker

whysoserious
2020-05-17 01:45
#2

Det var den metoden som skulle passa mig bäst enligt optikern/kirurgen. Jag är 23 år och har främst astigmatism men även lite översynthet tydligen. Har alltid trott att jag vart närsynt då jag endast ser ”tydligt” på nära håll, dock bara när jag kisar 🤣

whysoserious
2020-06-10 15:41
#3

Då var det gjort!! Ska försöka beskriva detaljerat men ändå inte too much 🤪 Kom till memira tidigt… hade tid vid 08.00 imorse. Blev välkomnad och fick betala, fick en genomgång gällande efterbehandling och en liten shot med lugnande. Sedan satt jag i väntrummet tills Kirurgen kom och hämtade mig, vet inte vad klockan kan ha varit men tror 09:30 kanske? Han kikade på mina ögon en snabbis och sa att de såg bra ut och att vi kunde genomföra operationen! Wihooo! Nu gick vi in i ett annat rum där även en sköterska fanns på plats, fick på mig skoskydd och en mössa samt att sköterskan rengjorde runt ögonen. Efter det var det bara boom pang! Gick verkligen sjukt snabbt? Känns ju nästan som att dom inte kunde hunnit gjort något på den korta tiden, känner att min tidsuppfattning är lite förstörd men kan nog inte ha varit där inne i mer än 10 minuter, om ens det. Såg grumligt under hela behandlingen, försökte kolla på den gröna lampan men jag hade svårt att hålla blicken stilla. Fick beröm om att jag var jätteduktig men det vet jag att jag inte var 😂 lyckades hela tiden kolla ”upp” liksom mot kirurgen, så han sa till mig minst 5 gånger att jag skulle kolla rakt fram i lasern hehe… Lite läskigt när han använde den där ”spateln” för att typ flytta på hornhinnan (??) men det kändes ju inget. Det värsta var dock när de satte maskinen (?) över ögat som bildat vakum. Det tryckte verkligen på alltså! Kände ju inget i ögat såklart som var bedövat, men det tryckte liksom runt benet som sitter runt ögat! Fick nästan lite panikkänsla av det men det tog ju bara en kort kort stund, sedan tog dom bort den jäkla maskinen pjuuh 😂 Hur som helst så gick det snabbt och smärtfritt! Jag var inte nervös innan heller konstigt nog? Ville bara få det överstökat liksom. Såg väldigt grumligt under hela behandlingen, såg inte alls bra efteråt heller som jag hört att vissa andra gjort! Men det gjorde inte ont i alla fall… Käkade kaka i vilorummet därefter i kanske en halvtimme (kass tidsuppfattning som sagt) sedan kollade en tjej så att mina ögon såg bra ut, hon plågade mig med ett starkt ljus in i ögat så jag grät ju en skvätt hehe 😉 Lämnade Memira vid 09.30. Min skjuts hem väntade utanför och hon ledde mig till bilen, jag kisade lite grann men blundade mest. Såfort jag öppnade ögonen så rann det tårar + att jag såg väldigt grumligt så var typ ingen idé att titta ens. Väl hemma så la jag mig i sängen och satte på en lista med några poddavsnitt som jag hade förberett sedan innan, här låg jag i 3 timmar och blundade i princip hela tiden. Kisade någon enstaka gång för jag blev akut kissnödig typ 3 gånger efter denna operation konstigt nog 😂 De första 2,5h i sängen så rann mina ögon rätt mycket, trots att jag nästan bara blundade. Det sved lite då och då och skavde lite mot slutet. Men sista halvtimmen så avtog det plötsligt. Lite skavande känsla kvar dock men det sved och rann inte efter 2,5h iallafall. Fick huvudvärk under min lilla 3h vila också så tog en Ipren och en Alvedon, vet inte om det påverkade att det slutade svida och rinna? 😂 skavde ju fortfarande lite dock… för övrigt så har jag ofta huvudvärk så jag tror inte att det måste ha berott på operationen. Efter mina 3h så tog jag de medicinska dropparna och efter 5 minuter de smörjande dropparna. Skavde pyttelite i ögonen fortfarande men det kändes sååå mycket bättre efter det. Och sedan dess har jag haft solbrillor på mig och haft både besök, varit och handlat & hämtat paket! Känns jättebra! Tycker mig se lite grumligt fortfarande men ändå lika bra som när jag har linser i ögonen! Kan inte tro på att jag inte har linser i nu och ändå ser? Det är ju sinnessjukt? Fantastiska genier som kan ändra synen bara sådär!! Nu har det gått ca 7h sen operationen och jag kan känna ett visst skav ibland men det gjorde jag även med linser innan, så det känns typ som linser med torra ögon nu. Och jag kan seeee! Så najs! Uppdaterar här i tråden framöver så får ni följa mina ögons utveckling 😁 Om jag inte redan har skrivit det så är jag 23 år, opererade med FS-Lasik hos Memira i Göteborg. Har Astigmatism och pyttelite översynthet.

whysoserious
2020-06-10 20:42
#4

Ser att jag skrev fel i tidigare inlägg, menar såklart att Kirurgen hämtade mig för undersökning och därefter operation vid 08.30 och inte vid 09:30, det var ju den sistnämnda tiden som jag gick hem 😂

whysoserious
2020-06-13 01:47
#5

Glömde skriva om mitt återbesök dagen efter operation. Visste nästan att det skulle bli såhär….. hon sa att det såg jättebra ut MEN att jag hade ett hårstrå i ögat, aka kattpäls 🙄 jag som varit så noga med att inte ha katterna i sängen, storstädat och dammtorkat överallt innan operation, japp! Ni som tänker göra operation och har husdjur behöver ju vara försiktiga iallafall 😂 Utöver det så ser jag bra! Tar redan synen för givet tyvärr, känns ju som en vanlig dag med linser, bara att man inte behöver plocka ut dom eller sätta i dom! Himla skönt ändå!

whysoserious
2020-06-17 23:53
#6

En vecka har nu gått och idag var sista dagen med antibiotika-dropparna. De smörjande dropparna lär jag fortsätta med på obestämd tid. Blir väldigt torr i ögonen på kvällarna när jag börjar bli trött, så har det även varit innan operationen men nu är det lite värre såklart. Har haft lite skavkänsla i ögonen efter operationen, känt av lite skav en gång idag, fast vet inte om jag misstar skavet för vanlig torrhetskänsla i ögonen ibland? Skulle säga att jag ser som jag gjorde innan operationen med linser/glasögon iallafall! Annars tror jag inte jag har upplevt några bieffekter från operationen utöver torra ögon till och från! Detta med halo-effekt runt starka lampor som folk talar om har jag inte märkt av alls ännu, och då har jag ändå agerat taxichaufför mitt i mörka natten med strålkastare riktade mot mig från andra bilar… Jag är väldigt nöjd! Det värsta av allt är att inte få tvätta ögonen eller använda mascara 🤣 men det ska man ju få göra nu efter en vecka enligt Memira, känns dock alltid bättre att ”överdriva eftervården” och vänta längre, men det är fasen jobbigt att undvika att skölja rent vid ögonen när man tvättar ansiktet morgon och kväll. Mina fransar är sååå äckliga av ögondropparna! Ska sminka mig på midsommar iallafall, 9 dagar efter operation, det får fasen va okej då tycker jag… 😇 har dock haft smink i övriga ansiktet samt ansiktskräm/SPF redan 2-3 dagar efter operation….. Just det! Skyddsglasögonen man fick med sig och skulle använda i 2 nätter använde jag ”såklart” fler nätter än så… det blev kanske 5 nätter och sedan gav jag upp. De sista nätterna så vaknade jag av att glasögonen antingen låg så fint på nattduksbordet eller att jag hade lyft av dom från ögonen och satt dom i pannan istället hehe Väldigt lätt att glömma av sig och pilla runt ögonen alltså! Kommer på mig själv varje dag med att vara för nära… klia på ögonlocket eller där ögonbajset hamnar. Men men, har inte fått nåt men av det hittills iallafall!

Annons:
mollyt
2020-07-11 08:02
#7

Vad hade du för glasögonstyrkor före operationen? Vilken synskärpa hade du på återbesöket?

Härligt att du är nöjd! 🙂

Upp till toppen
Annons: