ny här
Jag heter Monica och gick med i iFokus för någon dag sen. Jag är inte synskadad men har problem med ögonen och har sämre syn än man förväntas ha om man inte är synskadad. Jag fick reda på att jag har grå starr i höstas när jag äntligen kom iväg till en ögonläkare. Det jag sökte hjälp för var att jag blir så bländad så att jag inte kan köra bil i mörker. Det är ett problem eftersom vi bor på landet och vår dotter går på en friskola och alltså inte har rätt till skolskjuts. Jag hade också väldiga problem med att läsa men hade bättre synskärpa på avstånd. Den första läkaren förstod att det var ett problem och skickade remiss för att operera det. Men den läkaren som skulle gjort det vägrade. Dels tyckte han att det var ett i-landsproblem eftersom synskärpan var ganska bra på avstånd och dels menade han att jag kunde bli blind av operationen eftersom jag har haft diabetes sen 1985. Han tittade i båda ögonen sammanlagt i kanske en halv minut, sen var hans uppfattning klar. Sanningen är att mina ögon är friska för övrigt trots diabetesen och att risken att operera är mycket högre om man väntar några år till. Den första läkaren trodde att det kunde ta tio år innan jag blir blind utan operation och väntar man så länge kanske det inte går att operera. Nu har jag en tid på sjukhuset för förundersökning inför operation och hoppas med stor ångest på att inte få nej igen. Att den auktoritära läkaren nekade har verkligen satt käppar i hjulet sen dess. Min synskärpa på avstånd är nu cirka 0,6. Jag har inte lika stora problem att läsa längre men det är vissa problem på jobbet. Jag är onaturligt ljuskänslig och kan inte köra bil i mörker vilket min chef har klagat på trots att det inte är ett direkt krav med körkort i mitt jobb. Om någon har liknande erfarenheter vore det bra med en kommentar! Med vänliga hälsningar Monica!
Jag kände att en del blev ganska oklart. Det största problemet med mörkerkörningen är att både jag och min man har oregelbundna arbetstider och att vi bara har en bil. Så det är en svår sak att få ihop under vinterhalvåret. Det har varit mycket annat strul nu också med remisser det har blivit fel med och så vidare. Men det blir för långt att förklara allting. Alltihop började med den läkaren som satte sig på tvären och sen verkar han vara en för stor auktoritet som den första läkaren tyvärr inte vågar gå emot. Jag har i alla fall en tid 4 september och hoppas jag får hjälp då. Att behöva gå med solglasögon på vintern är hemskt.
Åh, vad jobbigt för dig. Sådana där läkare borde få en snigel på ögat! ;) skämt å sido, skulle han nöja sig med 60% av synskärpan och dåligt till obefintligt mörkerseende? Troligen inte. Stå på dig, klart du ska få operationen! Din livssituation kräver det. Annat vore det kanske om man inte var tvungen att köra i mörker för att få livet att gå ihop.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack för stöttningen! Det var i mars i år som jag var hos den läkaren. Då såg mina synproblem helt annorlunda ut än nu. Jag hade inte problem med synen på avstånd utan på nära håll och det räknas inte. Närseendet är mycket viktigare för mig. Jag skriver böcker och tecknar och blev deprimerad av att inte kunna göra det under en lång tid. Jag fick ha ett förstoringsglas i fickan för att signera medicinlistor på jobbet och kolla datumstämplar och mycket annat. Det var på gränsen med att läsa på min insulinpump. Jag har läst om denna starrsorten på internet och läst att man kan få enorma svårigheter med bländning och att de problemen kan komma långt innan synen påverkas. Man kan också få stora problem med att läsa. Nu har synen försämrats på avstånd till ungefär 0,6 men jag kan läsa vanliga böcker och tidningar nu. Underbart! Mörkerkörningen hade varit ännu värre än för några månader sen. Jag måste nästan alltid ha solglasögon. Jag är dock verkligen tacksam över att jag inte har så stora problem som till exempel Ida som svarade. Om du läser detta så vill jag säga att jag läste din blogg om dina försök att förbättra din hälsa. Mycket intressant. Jag har själv hållit på mycket med tarmsköljningar örtmediciner och allt möjligt alternativt. /Monica.
Mörkerkörning är inte ett dugg trevligt om man blir bländad. Det leder ju till huvudvärk och allmän trötthet. Du bör ju absolut få operationen tycker jag och det inte basra för mörkerkörningens skull
När jag blir bländad vilket jag blir överdrivet mycket så bryts inte ljuset normalt utan det sprids ut och bildar stora täta ljussken runt varje ljuskälla. Så stora områden blir blinda fält eller rättare sagt heltäckande gula fält. Ser alltså ingenting där. /Monica.
Det blir så för att linsen är grumlig. Jagar ku starr- och efterstarrsopererad på båda ögonen, och vet precis hur jobbigt det är. Det blir som att allt Grums man har i linsen blir egna ljuspunkter som reflekterar och därmed bländar. Kul att du varit inne och läst Monica! Synd bara att jag inte riktigt orkar upprätthålla dem.. Men jag kommer kanske igen. Det är jobbigt att blogga och fota och grejer när man inte ser ordentligt..
//Ida
Ida, det var den första blogg jag har tyckt varit intressant. Mycket intressant. Jag är som sagt intresserad och rätt kunnig i sådana saker. Jag kan berätta om en sak som jag själv har provat och som passar att skriva om här. Jag hade diabetesretinopati i båda ögonen under cirka 13 år. Det var lindrigt och jag hade inga symptom av det men det var ju länge. Sen tog jag en kur homeopatmedel och det försvann. Sen skaffade jag insulinpump och blodsockret förbättrades, annars vet man ju inte om det hade hållit sig borta. Detta var ungefär fem år sen. Läkaren som upptäckte det med gråstarren i höstas såg inte minsta tendens till ögonbottenförändringar. Däremot gjordes en grundlig undersökning av bland annat gula fläcken i våras. Då syntes två ofarliga pytteprickar i ena ögat. Jag tror knappast att detta hade förbättrats så mycket utan det homeopatmedlet och vitaminer och så vidare. /Monica.
Vitaminer, speciellt A är superviktiga för ögonen och gula fläcken! Och tyvärr är det ögonen som får det som blir över när resten av kroppen tagit sitt.. Om det blir något kvar. Härligt att du fick så bra effekt av homeopatmedlen! 😃
//Ida