Klotterplanket 5
Nu startar vi en ny tråd, där vi pratar om ditten och datten. Den förra tråden hittar du här: http://synskadade.ifokus.se/discussions/50686e4f88f472346c04be37-klotterplanket-4
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ajjigt och dant här, men ögonen är bra, så det får bli lite jobb vid datorn och ligga och läsa.
Ha en bra dag allesammans! 
/Désirée
Ömt och ajjigt här med. Har just upptäckt att jag fått borrelia igen
Trist och jobbigt, men det går att göra något åt i alla fall.
//Ida
Hej alla. Befinner mig just nu i Sverige och passar på att hälsa på här inne. Är ledig från jobbet och ska fira jul och nyår i Whistlers skidbackar utanför Vancouver. Hoppas allt är bra med er.
Önskar er alla god jul och gott nytt år.
Och jag passar på att önska glad jordens undergång då! ;) (givetvis med glimten i ögat)
//Ida
# 4 Det blev ingen undergång! Vem kommer man att hänga för det?
Haha, ingen förhoppningsvis! Igår fick vi hem Titus igen, hon som tog honom fick förändrade skolvillkor och kunde inte ha kvar honom.
//Ida
Mina planer i år är att besöka en optiker då jag upptäckt att mina "billiga" läsglasögon inte räcker till längre.
/Maria
Sitter här ganska stelfrusen efter att ha jobbat några timmar i Göteborgs fryshus idag.
Vi har en del material från jobbet där. Sammanlagt 9 pallar.
Fy attan vad kallt. Känns som jag fryser i skelettet.
/Maria
Huva! Fryshuset låter kallt, som att det inte spelar någon roll hur mycket kläder man tar på sig.. Katten blir inne en vecka till, men det läker bra i alla fall :)
//Ida
Fryshuset känns nog ännu kallare än vad vi har det här hos oss ute.
Här är minus 20 och strax dags för morgonprommis med vovvarna som gillar detta väder
Fast inne är det varmt och skönt 
/Désirée
Det lustiga är att jag också gillar det vädret. Jag mår i särklass bäst i slutet på Januari till början på mars när det är sol, hög luft, snö och minusgrader.. (Ja jag vet, då kan man undra vad jag gör på västkusten! Hehe) Fast det är klart, jag föredrar 5-10 minusgrader framför 20 ;)
//Ida
Idag teve för hela slanten. Tennis, bandy, trav.
#12 inget från vinterstudion? Har kollat slalom idag :) Funderar på om jag ska orka göra kroppkakor i eftermiddag :)
//Ida
Åh, kroppkakor om är så gott. Det var länge sedan jag gjorde.
/Maria
Samma här.. Hur länge sen som helst. :) Det passar lite bra i snöyran :)
//Ida
Ny vecka idag och här i Göteborg är det en massa slask. Det snöade ganska rejält igår men idag är det plusgrader.
/Maria
Det blir en blöt rubrik Sahlgrenska idag :) och kanske får möjlighet att träffa lite vänner på eftermiddagen.
//Ida
Godmorgon alla.
Här är en halv plusgrad och jag har ingern aning om vad dagen kommer att ge.
Ska strax åka till jobbet i alla fall.
/Maria
God morgon efter en till välbehövlig sovmorgon är det nu dags för frukost och sedan prommis med voffarna i tövädret.
/Désirée
Morrn morrn! Idag har jag så ont i kroppen, omslaget till regn känns :P Bra dag på Sahlgrenska igår, avslutade med besök i garnbutiken där svägerskan jobbar samt kvällsfika hos andra vänner :) Nu ska jag krypa ner i sängen på. Värmefilten igen och försöka få fason på min värkande kropp. Maken är med katterna till vet för tandkoll. Nu borde Neo få gå ut, han tuggar igen, äter bra och är ytterst pigg och rymningsbenägen. Tandkoll för säkerhets skull även på den andra, Ester. Vill inte missa FORL på henne också..
//Ida
Äntligen är långa januari slut och det är skönt tycker jag.
Idag har vi minusgrader igen så jag kan tänka mig att det är ganska halt ute.
Det är i alla fall FREDAG
Min man ska på vinprovning ikväll. De är ett gäng som brukar träffas då och då.
/Maria
Idag blir det bio. Det ska bli kul
Berättelsen om Pi, ska vi se.
/Maria
Vad roligt Maria, den filmen skulle jag också vilja se 
/Désirée
Godmorgon från jobbet i Mölndal
/Maria
Morrn, morrn! Här är det åter förkylt :/ dottern har varit sjuk en vecka idag och jag är på nedgång.. Igen! Maken är hemma från jobbet, förkyld han med. Nu har vi en och en halv vecka att krya på oss, sen får vi besök! :)
//Ida
Ida krya på er!
Yippie!
Vi har fått nya smilisar! 
/Désirée
Ja jag lägger min efterlysning här också.. ;) Om någon hittar eller får syn på en herrelös hjärna, så är den med största sannolikhet min! Jag saknar min!
//Ida
Ja de verkar vara högst rymningsbenägna :P
//Ida
Vad härligt det låter när man hör hör det droppar från taket. Fast det har kommit mer snö. I kväll ska jag iväg och fira systersons födelsedag.. Här hemma sover rexarna under täcket och skogisarna ovanpå täcket.
Sköt om er
Här är då ingen vår i sikte. Minus 9 grader. Usch, vad jag avskyr kyla
/Maria
Godmorgon från ett soligt Mölndal.
Ha en trevlig fredag alla
/Maria
God morgon här är också soligt. Önskar er ala en bra fredag och en god helg.
/Désirée
Ny månad och sommaren närmar sig. Tittar på alpin skidåkning på teven. Väntar på längdskidåknings-VM då är det plötsligt mitt i all vintersportande EM i friidrott. Ur led är tiden.
Sköt om er
Godmorgon.
En solig dag här i Göteborg med plusgrader. Härligt.
Vasaloppet är i full gång nu också.
/Maria
Nu har jag kommit tillbaka från 1,5 v i Stockholm, och familjen. Det är skönt att vara hemma igen :)
//Ida
Godmorgon alla. Det är mörkt fortfarande och "bara" två minus.
Hoppas ni får en fin tisdag.
/Maria
Morrn alla här skiner solen och det är några minusgrader. Önskar er alla en bra dag! 
/Désirée
Här har det varit växlande molnighet, med uppklarnande fram mot kvällen.. Den utlovade nederbörden håller sig borta, på gott och ont. Lite regn skulle sitta fint..
//Ida
Dags att ta sig ut för att lämna blodprover igen. Lite stelt idag då det var gångtest i går. Det är soligt och katterna njuter i fönstren
Sköt om er
Godmorgon. Första gången temperaturen ligger på plus på morgonen. +0,2 är visserligen inte mycket men ändå på rätt sida
/Maria
Här är det nollgradigt och växlande molninghet, men lutar åt mest ☀️ i alla fall. Våren har kommit längre hos dig, Maria, här är fortfarande en del snö kvar i skuggiga partier och där det har varit mycket snö samlat. Dags att ta en promenad med 🐶
/Désirée
Nu är det vår, det regnar och snön är borta! 🙂
/Désirée
Det är fredag och jag tänkte unna mig en lite lyxigare frukost. Så jag bredde 1 macka med ost och en med tysk leverpastej och la på ett fat tillsammans med gurka och paprika, sen gick jag tillbaka ut i köket för att hämta tekoppen, ägget och yoghurtskålen. Så tar jag paddan och sätter mig. Djupt försjunken i en tidningsrtikel tar jag mackan på faten, men hupp det finns bara en macka där! Vrider på huvudet och där står en glad Akita och slickar sig om nosen, viftar på svansen och tackar för att hon fick dela frukost med matte! :D
/Désirée
Söndagspromenad i det underbara vädret, vi gick till en liten sjö och där var det en familj som fiskade. De frågade om de fick hälsa på
det fick de, sedan bjöd de henne på en nyfångad fisk
så nu har hon ätit frukost 2 gånger 
/Désirée
Spännande. Vad var det för fisk de hade fångat?
/Maria
Vet inte, nån liten sprattlande sak som liknade strömmibg. Är inte så kunnig på olika insjöfiskar.
/Désirée
Kul att den finns fisk i småsjöar i alla fall😃
/Maria
En helt underbar dag. Nu har det varit fint nästan hela maj - ja den halva som varit i alla fall. Tänk om hela sommaren kan bli så här fin, men var tog våren vägen. Ena dag försvinner snön och nästa dag börjar buskar och träd att grönska.
Sköt om er
Här är det växlande solighet ☀️
/Désirée
Ja då har man varit och tränat igen. Vad jobbigt det blivit sedan jag fått ökade vikter, men det blir väl lätt det också så småningom.
Sköt om er
Gott😉
/Maria
Vart tog solen vägen. Fåglarna kvittrar utanför, men ingen sol strålar. Det här mulna vädret har jag inte beställt.
Sköt om er
Idag har jag fått smaka världens godaste kaffe! 🙂
/Désirée
Idag är det mulet. En väldig kontrast till gårdagen då jag var inne i Stockholms city med elrullstolen och fotade under fem timmar. Det hade väl blivit längre om inte varningslampan började blinka om att batteriet började ta slut på rullstolen.
Nu kan man ju passa på att ladda upp det till full effekt igen. Så det är väl lite positivt med mulet också.
Sköt om er
Kom i säng vid fyratiden i morse och redan vaken. Jag som tänkt sova längre. Katterna däremot de ligger på sängen och sover så gott.
Det är varmt nu på morgonen och känns som det skulle kunna bli åska.
Sköt om er
Tidigt till gymnastiken och sedan direkt till dietisten. Ser ut att bli sol idag.
Sköt om er
Tjahapp, då var det ånyo dags för kortisoninjejtion i ögat. Sitter på preop nu och väntar..
//Ida
Tänk nu har jag för första gången i mitt liv gjort kålpudding. Syrran fick provsmaka och det blev mer än godkänt
Vi har renoverat mer de senaste veckorna än vi har gjort på flera år innan. Nu börjar man bli riktigt nöjd med sin lilla stuga!
Åh kålpudding är gott! Idag är jag mör. Var på sjukan och lämnade ryggmärgsvätskeprov.. Det var besvärligt och de stack flera gånger.. Så ikväll har jag vansinnigt ont.
//Ida
#62 Aj då. Vet hur det känns. Har gjort det några gånger😉
/Maria
# 62 Det har jag också varit med om vid några tillfällen.
Jo det var ju inte första gången här heller :/ Idag är det regnigt och vi har planer på Liseberg. Konsert med Agnes Carlsson, turneavslutning. :) hoppas solglimtarna får övertaget!
//Ida
En höstdag, men vad röda och fina löven på träden är. Tänk snart faller de av och hamnar på marken. Frosten lägger sig på och det blir halt med dessa löv.
I kväll gäller det försöka lägga mig tidigt. Ska upp i morgondagens tidiga morgon för sjukhusbesök och ultraljud. Något nytt för det hamdlar inte om hjärtat denna gång utan någon kroppspulsåder.
Katterna ligger på sängen just nu och struntar totalt i mig.
Sköt om er
Jaha LeffeD du ingår i det nya testet där de ska kolla upp kroppspulsådern på framför allt män tror jag var.
Jo det är så, men jag har fått det flyttat till den 14 oktober . Tusan gå upp 8 på morgonen… nu är det 11:40 som gäller istället
Ja man ska inte behöva stiga upp i "svinottan"😃
Särskilt inte om det inte går.. Här är det lite frustrerat, har fått ett superbra erbjudande på en väldans dyr grej jag vill ha.. Men jag får fortfarande inte ihop det.. Fast det är drygt 30% bättre pris och dessutom får jag köpa den i två omgångar.. Men har inte pengarna till första delen ens.. Och vet inte hur jag ska lyckas få ihop det hela.
//Ida
Själv väntar jag på besked om tre olika böcker just nu, från några olika bokförlag. Det är en roman och två barnböcker. /Monica.
Ida, hoppas det ordnar sig och du vinner pengar eller nåt! /Monica.
Ida jag håller också tummarna ❤️
Idag blev det en sväng till vårdcentralen för jag lyckades tappa bomullen som sitter på topspinnen i mitt höröra och fick inte ut den själv 😊
/Désirée
Inte bra med bomull i hörlurar Dessan! Det liksom blockerar hörseln ;) vad sa dr, fick du bannor för topsandet? De brukar de vilja dela ut.. JS, jag hoppad också att det ordnar sig.. Letar lösningar och hoppas på en öppning och kanske att den lurar där!
//Ida
Ida nix jag fick inga bannor, tvärt om faktiskt, doktorn sa att hon förstod varför jag använder tops, men hon tyckte jag kunde vara mer noga med att kolla att bomullstussen sitter fast ordentligt på pinnen 🙂
/Désirée
Så bra! :) och den senaste kommentaren kanske man kan förstå :)
//Ida
Åkte en sväng till affären och på torget stod det 2 elefanter!
Hum vad var det i kaffet som dotter bjöd på 
/Désirée
#78 Va!!! Var de skära😃
/Maria
Nix de hade vanlig elefantfärg! 😃
/Désirée
Puh, vilken tur.
/Maria
Vill bli frisk nuuuu!
//Ida
Dagen går i matens tecken. Ska köpa torrfoder till katterna och sedan ska jag köpa lite mat till min frys.
Sköt om er
En mulen höstdag, men en varm kopp kaffe uppväger det mesta. Idag kommer jag nog redigera lite bilder på datorn.
Sköt om er
Ja då ska man ut och handla. Det börjar se lite tomt ut i frysen
Sköt om er
Kom precis på att det är fredag idag. Inte för att det spelar så stor roll längre, men man kan ju påminna sig hur det var när arbetsveckan närmade sig slutet.
Hur som så tycker jag ni ska sköta om er
Här har "arbetsveckan" just börjat. Inte för min del, men maken jobbar torsdag-söndag natt. Går av måndag morgon. Så här har veckan just börjat. :)
//Ida
Jag har sällan haft ett måndag till fredag-jobb eftersom jag jobbar inom vården. I dag jobbar jag till 22. Nästa fredag ska jag operera ögat och då borde man bli sjukskriven åtminstone två veckor med tanke på arbetsuppgifterna. Jag jobbar inte så mycket innan det heller så hoppas jag har en avstressande period framför mig.
Min man arbetar 2,5 -3 månader i taget då han är till sjöss sen är han ledig lika länge😃Själv är jag sjukpensionär men när jag arbetade inom sjukvården så var jag ledig varannan helg och arbetade varannan
Ska snart ge mig ut i det fina solvädret. Nu slutar skidorna på teven
Sköt om er
#88 Hur fick ögonoperationen? Här är moderskeppet på besök, smått ansträngande minst sagt!
//Ida
#91 Det verkar som det har gått bra. Någon dag först såg jag klart värre än vanligt med det ögat, men sen har det stadigt blivit bättre och bättre. Nu ser jag klart bättre än jag gjorde innan och jag känner en enorm tacksamhet över det, och över att de hjälpte mig, faktiskt utan något krångel eller ifrågasättande alls.
Åh vad skönt att det gick bra! ❤️ Mycket ont/skav?
//Ida
Nej, lite grann men absolut inte så man skulle tagit några värktabletter eller så. Jag nojjade upp mig över det lite i morse för jag tyckte det kändes lite småkladdigt också. Men sen läste jag biverkningslistorna på ögondropparna, och det var ju allt från skavkänsla och allt man kan tänka sig att man kan känna av i ögonen. Det är skrämmande hur mycket biverkningar det är på alla mediciner, tur man inte behöver ta nåt sånt annars. Det jag känner i ögat nu är uppenbart att det beror på dem ena ögondropparna. De ska operera det andra ögat redan 12 december, det blir den bästa julklapp jag kan tänka mig.
Skönt att de ordnar båda så tätt, och snabbt! 😊 jo det är knepigt det sär med biverkningar.. Många är de.. Läste en text om det där med medicin och biverkningar, den sa typ att "ät ingenting/ingen medicin som har fler biverkningar än sjukdomar som den botar"
//Ida
Det ser ännu mjukare ut!
Det gäller att bädda för sig. 😊
//Ida
Ja, som man bäddar får man ligga.
Dags att lämna lite blod för tester igen. Det är bra att de har koll på att medicinerna inte ställer till något de inte ska göra. Ja jag är tacksam att sjukvården har så otrolig koll av min sjukdom och mig som de har.
Sköt om er
Vad sägs om ett nytt klotterplank så här på julafton?
//Ida
Det kan ju vara trevligt
//Ida